2020-08-08, 15:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, när man ser bilderna från era uteserveringar och badplatser så syns det verkligen hur rekommendationerna fungerar i praktiken...

Tss, det är massor av krogar som fått stänga på grund av trängsel.
Citera
2020-08-08, 15:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Kolla här en bild från strand i Lomma, hundratals personer
https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image-c/36225856/1100/imageColumnDouble/3203bb011b/ceb67c9f4ea2f74bb0b5d1be7f8b9b9d0c549b6a.jpeg
Man ska hålla ett avstånd på cirka 1,5 meter till andra sällskap. Var i bilden tycker du att man inte håller det? Hur tror du bilden skulle se ut uppifrån? Det är sällan man ligger precis bredvid andra okända människor så "packade som sillar" är nog en medial överdrift.
Citera
2020-08-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det garanterat. Jag tror det är för att rikta uppmärksamheten åt annat håll. Man vill inte ha besvär eller ökade kostnader som ökade restriktioner såsom att varannan stolsrad på bussen måste vara tom. Detsamma gäller skolorna. Bättre då att framställa badstränder och uteserveringar som problem. Sedan att smittspridningen utomhus i realiteten knappast är ett problem spelar mindre roll. Det viktiga tycks vara att framhärda att de ÄR ett problem. Därför man inte vill ha demonstrationer osv.

Blir intressant att se hur resonemangen förs till hösten då när stränder och uteserveringar är ett minne blott, men Tegnell kommer säkert dra en "Jag säger som Bronetts: Får jag be om största möjliga tysssss...tnad"
Citera
2020-08-08, 15:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tss, det är massor av krogar som fått stänga på grund av trängsel.
Nehej, rekommendationerna fungerade således inte..?
Citera
2020-08-08, 15:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är väl ingen nyhet att vi som människor alltid tar kalkylerade risker.

Den stora frågan om nyttan överstiger skadan?
För även du inser väl att det finns en betydande mängd människor som kommer gå ut med munskydd istället för att stanna hem när dom har små små symtom.

Så fungerar vi.
Dessa människor som går ut med, som du uttrycker det, små små symptom, går ut oavsett munskydd. De har gått ut under hela pandemin dessa idioter.

Därför kommer det inte att skada om man uppmanar folk att använda munskydd.
Citera
2020-08-08, 15:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du någon källa på att 90% drabbas av "långtidsskador"? Gärna en vetenskaplig, peer-rewiwed artikel.
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar inte varför du förväntar dig peer reviews av studier som är mindre än två veckor gamla. Det är precis såna här inlägg som gör att jag inte väljer att posta i tråden. Jag har sett dig skriva det flera gånger nu. Nästan som man hoppas att det ska gå dåligt för Sverige.

Det är beklämmande. Särskilt när man för sitt eget resonemang utifrån icke-peer reviewed pre-prints.

Det här är ett diskussionsforum där vi bollar hypoteser och tankar. En sak är ganska klar med detta virus och pandemin. Det är att det finns väldigt lite fastställd vetenskaplig information. I synnerhet när det gäller longitudinella studier om långtidseffekter och immunitet.
Citera
2020-08-08, 15:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Danskarna rekommenderar ett avstånd på en meter mellan människor. Här ser det ut som om samma "familj" ligger tillsammans och sedan avstånd till nästa "ö" av familjer. Kameran har ju också en förmåga att få det att se ut som att allt är trängre.

Är nog lättare att få smittan när de sedan går till den gemensamma toaletten.
Varför nämner du danskarna?
Citera
2020-08-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är beklämmande. Särskilt när man för sitt eget resonemang utifrån icke-peer reviewed pre-prints.

Det här är ett diskussionsforum där vi bollar hypoteser och tankar. En sak är ganska klar med detta virus och pandemin. Det är att det finns väldigt lite fastställd vetenskaplig information. I synnerhet när det gäller longitudinella studier om långtidseffekter och immunitet.
OK. Då kanske man inte ska framföra hypoteser som faktum . . . ?
Citera
2020-08-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar inte varför du förväntar dig peer reviews av studier som är mindre än två veckor gamla. Det är precis såna här inlägg som gör att jag inte väljer att posta i tråden. Jag har sett dig skriva det flera gånger nu. Nästan som man hoppas att det ska gå dåligt för Sverige.
Vad menar du att jag gjort flera gånger? Visa gärna exempel på det.
Citera
2020-08-08, 15:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Krav på att ha munskydd när man åker buss i danska Aarhus.

Hälften av resenärerna struntar i detta.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/langtfra-alle-bruger-mundbind-i-busserne-i-aarhus/8241495
Ja, munskydden är slut överallt. Kravet kom ju plötsligt under en förmiddag.
Citera
2020-08-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nehej, rekommendationerna fungerade således inte..?

Tror du att de måste följas till 100% för att de ska räknas som "fungerande"?

Nej, isf fungerade det inte.

Det har dock fått en extremt stor effekt och jag tror ingen i tråden, vad de än påstår, varit med om såpass stor effekt på samhället någonsin i sina liv. Om de inte är över 80.
Citera
2020-08-08, 15:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du har verkligen ingen koll!
Nästan alla evenemang ställdes in! Barer förbjöds att servera vid baren. Gymnasieskolor och mycket annan utbildning ställdes in. Etc.
Gymnasier och universitet ställdes inte in! Är du helt galen eller vill du bara sprida fake news?

De gick över till distansundervisning, det är inte det samma som att de stängde.🤦🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in