2020-08-08, 01:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Hahaha. Ta ansvar?

När senast sträckte en myndighet upp handen och tog på sig skulden för att man gjort fel?

Kalkryggen är du som har så dålig jagkänsla att du inte törs använda munskydd.

Ge mig ett exempel.

Jag har inga problem att använda munskydd, så länge det finns en nytta.
Citera
2020-08-08, 01:46
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För att du ska inte bränna allt krut på en gång.

Dom åtgärder vi infört (och sommaren) har tryckt ner smittan till väldigt låga nivåer.
Om det börjar stiga så kommer vi införa nya regler (tex munskydd i kollektivtrafiken).

Däremot så kommer du aldrig behöva något munskydd när du sitter framför Jack-Vegas maskinen på den lokala pizzerian i Kållered. Det finns inget behov av det där.

Men om vi inför krav på munskydd redan nu så behöver vi förmodligen inte ens bekymra oss om stigande nivåer...
Citera
2020-08-08, 01:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Men om vi inför krav på munskydd redan nu så behöver vi förmodligen inte ens bekymra oss om stigande nivåer...

"Förmodligen"
Citera
2020-08-08, 01:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Ser att Mette inte bar är statsminister i Danmark, hon är även epidemiolog.
https://www.expressen.se/kvallsposten/harda-orden-nar-smittan-okar-vi-har-blivit-slappa/

Tänk vilken tur!
Citera
2020-08-08, 02:02
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
"Förmodligen"

Ja. Som i det mest troliga.

Utan tvekan mer troligt än att vi kommer behålla våra låga nivåer under hösten om vi bara fortsätter som vi gör nu.

Om möjligt skär man bort cancer så fort det går. Man sitter INTE och avvaktar för att se vad den hittar på härnäst...då kan det vara försent.

Pinsamt elementärt om du tänker efter lite.
Att du ens orkar argumentera tyder på att du är mer intresserad av att käfta emot än att lösa problemet.

Så jag avslutar diskussionen här.
Citera
2020-08-08, 02:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Aftonbladet rapporterar om superökning i Norge och stängda klubbar och munskydd. Tegnell-runkarna i Sverige får orgasm av skadeglädje, äntligen ska Tegnell-linjen ge utdelning och Norge gå om oss i antal döda.

Verkligheten? Norges ökning är 290 fall senaste 14 dagarna. Sverige taktar på 300-400 fall om dagen...

Du läser Aftonbladet och snackar om verklighet. Den som tar Aftonbladets svammel och överdrifter som jämförelsegrund är allt bra bortkommen. Superförbud står det och i våras var det superspridare som toppade rubrikerna i kvällspressen.

Ingen vettig människa bryr sig om kvällspressens rubriker. Hur var det med dina 40000 döda i Sverige per halvårsskiftet förresten. Var är de?
Citera
2020-08-08, 02:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Utan tvekan mer troligt än att vi kommer behålla våra låga nivåer under hösten om vi bara fortsätter som vi gör nu.

Om möjligt skär man bort cancer så fort det går. Man sitter INTE och avvaktar för att se vad den hittar på härnäst...då kan det vara försent.

Att du ens orkar argumentera tyder på att du är mer intresserad av att käfta emot än att lösa problemet.

Covid-19 i samhället är inte cancer. Din liknelse är direkt dålig.

Att nivåerna kommer öka är ganska klart. Det kommer det göra oavsett munskydd eller inte.
Citera
2020-08-08, 02:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Väldigt ofta använder man andra metoder än att skära i cancer. Tyvärr är det dock så att väldigt många får vänta väldigt länge på behandlingar. Det är allvarligt.

Viruset i samhället är däremot mäkta överdrivet. Det ligger på en mycket låg nivå och sedan är det ju långt ifrån lika allvarligt att få C-19 som att få cancer.

Log lite grann idag då jag besökte en, rätt folktom, affär. In kommer en hyfsat korpulent kvinna cirka 75 år. Två bekanta till henne häsade och sade att det är bäst de håller avstånde från henne nu i dessa tider. Kvinnan replikerade snabbt: Äh, den där skiten är jag inte rädd för. Det är ju knappt någon som dör mer än det alltid gör. Jag är så less på det där svamlet.

De blev rätt långa i ansiktet och jag blev själv lite förvånad [så att jag log] eftersom jag såg henne utanför affären och spontant tänkte att hon ligger lite illa till om hon skulle bli smittad.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-08 kl. 02:13.
Citera
2020-08-08, 02:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ser att Mette inte bar är statsminister i Danmark, hon är även epidemiolog.
https://www.expressen.se/kvallsposten/harda-orden-nar-smittan-okar-vi-har-blivit-slappa/

Tänk vilken tur!

Fast det där hånet är väl gammalt nu, när hela världen vet hur "vår" epidemiolog har ställt till det..? T.o.m. en spågummas råd hade gett bättre resultat...

Det är intressant i artikeln du länkar till, att Mette pratar om munskydd som en förutsättning för att kunna ha ekonomin öppen så mycket som möjligt. Varför ser inte våra myndigheter det sambandet?
Citera
2020-08-08, 02:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det där hånet är väl gammalt nu, när hela världen vet hur "vår" epidemiolog har ställt till det..? T.o.m. en spågummas råd hade gett bättre resultat...

Det är intressant i artikeln du länkar till, att Mette pratar om munskydd som en förutsättning för att kunna ha ekonomin öppen så mycket som möjligt. Varför ser inte våra myndigheter det sambandet?

Vad ska vi öppna upp mer i Sverige med hjälp av munskydd?
Citera
2020-08-08, 02:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vad ska vi öppna upp mer i Sverige med hjälp av munskydd?

I Sverige handlar det väl snarare om att behålla status quo - att inte behöva stänga ner något mer - utan att smittspridningen ökar lavinartat nu om några veckor.

Men man kanske kan tänka sig biografer, teatrar, operahus, konserthus, kortare nöjeskryssningar (typ räkkryssning, lunchkryssning), gudstjänster, kvällskurser, muséer och andra aktiviteter. Det går att ta in fler personer i alla typer av lokaler, om alla har munskydd.

Barer, restauranger och liknande går inte, eftersom man inte kan inmundiga något med munskyddet på... Skulle bli för mycket av och på och virus på fingrarna.
Citera
2020-08-08, 02:27
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/kvallsposten/skanetrafiken-vadjar-till-regeringen-efter-rektorernas-vagran-/

Skånetrafiken har vädjat till rektorerna att ändra på scheman, så att eleverna börjar och slutar vid olika tider på dagen, i stället för att alla ska åka samtidigt. Men rektorerna menar att det "är för sent" att ändra. I dessa tider, med så mycket på spel, borde de väl kunna göra sig det besväret..?

Nu går Skånetrafiken till Regeringen, och försöker få till ett tvång den vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in