Citat:
Ursprungligen postat av
Bunsofsteel
Intressant att du "råkade" hoppa över biten om munskydd...
Jag tar inte illa vid mig. Fördelen med att ignorera icke relevanta individer på FB.
Du som vet hur man tjuvkopplar gamla Ford Sierror har säkert massa relevant kunskap om Covid som vi andra bör lyssna på...
Jag kan svara på det också:
"Här är några förslag:
• Munskydd införs som obligatorium inom sjukvården, äldreomsorgen, hemtjänsten, samt i trånga utrymmen som till exempel bussar, tåg och flyg. Rekommendation om munskydd ges vid besök i affärer, vid promenader med mycket folk och vid deltagande i sammankomster med över fem personer. Munskydd införs i skolorna, vilket även WHO rekommenderar.
Det finns nu övertygande vetenskaplig evidens och över sjuttio (70!) studier som vid en sammantagen bedömning visar att munskydd bidrar till att stoppa smittspridningen. Det är också sedan månader känt att en stor del av smittspridning sker pre- och asymtomatiskt och att den är luftburen. I över 170 länder rekommenderas eller krävs nu munskydd, inklusive senast i Danmark och på Island. Även Finland överväger detta trots att de har betydligt lägre smittspridning än Sverige. Flera länder, som till exempel Italien och Spanien inför också obligatoriskt munskydd i skolorna för lärare och elever. Även i Tyskland har utbildningsministern krävt det och i Berlin är det redan infört."
WHO har rekommenderat munskydd om man inte kan undvika trängsel. Vi har i princip inte trängsel någonstans i Sverige förutom i kollektivtrafiken. Jag kan verkligen rekommendera dig att resa utomlands när tillfälle ges. Man brukar få lite perspektiv då.
Vi kommer få krav på munskydd i kollektivtrafiken om det behövs. Om det visar sig att det blir trängsel på bussar och tunnelbanor om ett par veckor och smittan tar fart så tror jag mycket väl att munskydd kommer att bli ett krav.
Det finns ingen mening med att införa det nu. Du kan inte utrota detta virus. Bara trycka tillbaka det. Nivåerna i Sverige är för tillfället väldigt låga och effekten av munskydd i detta läge är försumbar.