2020-07-30, 16:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men du lever också i en egen bubbla som på allvar tror att folkhälsa enbart är Covid-19. Du är fullständigt manisk i din rädsla kring viruset och vill lägga ALLT annat i samhället åt sidan kring denna rädsla. Lyckligtvis så har vi inte folk likt dig vid nyckelpositioner.

Det handlar bara om pengar. Hade man värnat folkhälsan hade man stängt ned. Barn som förlorar sina föräldrar mår inte bra de heller. Klart man inte ska hålla skolorna öppna. Vi ska inte göra om misstagen. Titta hur det ser ut runt om i världen. Inte är det kul inte.
Citera
2020-07-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det handlar bara om pengar. Hade man värnat folkhälsan hade man stängt ned. Barn som förlorar sina föräldrar mår inte bra de heller. Klart man inte ska hålla skolorna öppna. Vi ska inte göra om misstagen. Titta hur det ser ut runt om i världen. Inte är det kul inte.
Är du på riktigt?
Citera
2020-07-30, 16:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vad är det som passar in i "Sverigebilden" egentligen kan man fråga sig.

Att hålla så mycket som möjligt öppet för att hålla igång ekonomin. Att låta gamla, sjuka och de med otur dö. Att skydda befolkningen anses inte viktigt. Det är väl efter den Sverigebilden vi styrs.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Du tänker rätt men skriver fel. Mässling är väldigt smittsamt men har en låg letalitet. Det är ganska framgångsrikt att sprida sig eftersom letaliteten är låg.
Ja, naturligtvis menar jag dödlig pandemi. Vattkoppor och i synnerhet mässling är betydligt smittsammare men inte lika dödligt.

För att ett virus skall vara framgångsrikt får det naturligtvis inte döda folk för fort, eftersom för få hinner smittas.

Det där har du koll på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ur ren epidemiologisk synvinkel spelar det ingen roll om personen dör eller tillfrisknar så länge personen inte kan återinfekteras.

Det som är viktigt är i vilken mån personen är smittbar och därför möjlig som smittbärare som kan smitta andra.
Javisst. Det är självklart.
Citera
Medlem
Citat:
Tveksamt att det skulle kunna utlösa en liknande spike på grund av att många sannolikt redan varit smittade.
Fast FHM själva har väl pratat om 1/20 gällande konstaterat smittade och faktiskt smittade.
Det ger runt 1,6 milj som har eller haft Covid och har en immunitet.
Men på vilket sätt skulle det hindra en ny peak om befolkningen är på 10 milj?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är du på riktigt?

Vad menar du? Titta hur det blev i Israel när de öppnade skolorna.
Citera
2020-07-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ja, naturligtvis menar jag dödlig pandemi. Vattkoppor och i synnerhet mässling är betydligt smittsammare men inte lika dödligt.

För att ett virus skall vara framgångsrikt får det naturligtvis inte döda folk för fort, eftersom för få hinner smittas.

Det där har du koll på.
Ja ett litet hum om epidemiologi och immunologi har jag . . .
Citera
2020-07-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad menar du? Titta hur det blev i Israel när de öppnade skolorna.
Mångdubbelt fler kommer dö av dessa nedstängningar än av viruset.
Inte i västvärlden men globalt.
Citera
2020-07-30, 16:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Du är säkert en jätteduktig matematiker.
Men nu får du ändå ge dig, din modell har för få parametrar.
Jag är inte matematiker.

Och som jag påpekat behöver man dra på massor med kött på de benen för att modellen skall vara helt korrekt, men i stora drag är det inte mycket som förändras, åtminstone inte så mycket att tendenserna inte stämmer. 80-20 stämmer ganska bra här skulle jag säga.
Citera
2020-07-30, 16:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Du tänker rätt men skriver fel. Mässling är väldigt smittsamt men har en låg letalitet. Det är ganska framgångsrikt att sprida sig eftersom letaliteten är låg.

Ja, mässlingen har en låg letatilet hos oss.
I höginkomstländer är dödligheten till följd av mässling 1 per 1 000-5 000 insjuknade.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/massling/

För jämförelse. Notera att ebola dödar 40 -50 % av alla som smittats.

Citat:
SARS-CoV 10%
Venkatesh and Memish (‎2004)‎
Munster et al. (2020)

MERS-CoV 34%
Munster et al. (2020)

Seasonal flu (US) 0.1 to 0.2%

US CDC
Ebola 50%

40% in the 2013-16 outbreak
WHO (2020)
Shultz et al. (2016)
https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid
Senast redigerad av DoraF 2020-07-30 kl. 17:13.
Citera
2020-07-30, 16:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Alla regioner erbjuder inte fri testning till alla utan vissa tillämpar kösystem eller sorterar efter riskgrupp.

Den ändrade policyn, som föranledde den ökade testningen, bestod konkret i att alla som besökte öppenvården med någon form av luftvägssymtom skulle testas för Covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in