2020-07-18, 23:25
Medlem
R0 should begin to shift slightly upwards in a few days, visible sharply somewhere around 10th to 20th of August.
Citera
2020-07-18, 23:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Använd inte "ourworldindata", gå till ursprungskällan så du vet vad siffran betyder. Graferna du visar visar endast ett lands förmåga att detektera COVID. Och är missvisande för att se det som du påstår att de visar. (Dock gör Sverige och Belgium typ samma fel, men diagnosticerar fortfarande olika)

Vill du prata dödlighet, kolla mortality.org. Vill du prata antal fall, skippa det bara, vi vet för lite, ingen har testat tillräckligt många ännu. Det är någonstans mellan 15 miljoner och 2 miljarder som har / har haft viruset.
Det är väl det jag säger också. Dödstalen är den enda riktigt säkra indikatorn vi har. Från det får man indirekt anta situationen i övrigt.

Och det man ser är att Belgien, även om de nu har haft högre antal döda, genom kraftfulla åtgärder lyckats vända kurvorna nedåt. Sverige har inte lyckats med det utan det har puttrat på. Därför menar jag att Sverige hade kunnat kanske varit bäst i klassen om vi hade gjort samma sak nämligen en lock-down under en begränsad tid i början. Vi hade därmed haft ett bättre utgångsläge inför hösten. Nu har vi fortfarande en situation med allmän okontrollerad smittspridning och framförallt saknar vi inarbetade rutiner för smittspårning.
Citera
2020-07-18, 23:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Socialstyrelsen skriver svart på vitt att det inte ger en så missvisande bild att räkna alla som dör med covid som avlidna av covid för att få snabb statistik, eftersom det inte är så många som dör med covid som inte dör av det. Dessutom korrigeras statistiken efterhand när man får in underliggande dödsorsak.

Folk som stödjer den här dumma skiten kollar aldrig upp saker dock. Skönare att bara spamma järnet.

Tack för länken. Då borde vi äntligen kunna sätt punkt för detta idiotiska resonemang att massvis av människor skulle dött med Covid19 och inte av Covid19.
Citera
2020-07-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
R0 should begin to shift slightly upwards in a few days, visible sharply somewhere around 10th to 20th of August.

Du är medveten om att dina "prognoser" aldrig stämt in va?

Du har konstant sagt månad efter månad att det "snart kommer ta fart"

i slutat av Maj sa du ordagrant:
Citat:
I said this would happen back when everybody was celebrating the downward trend. It will likely begin to accelerate in Västra and we will see Stockholm begin to plateau then raise over the next month

Du har vidare förutspått enormt många fler omkomna, att endast <10% skulle ha genomgått infektion i Stockholm för bara någon vecka sen och att en death rate är väl över 1%.

Ska du någonsin ge upp med dina ständigt morbida och bisarra "prognoser"? Varför detta maniska beteende att allt kommer gå åt helvete hela tiden? Du är ju helt stängd för något annat än din bestämda uppfattning om ett absolut worst-case-scenario hela tiden.

SMHI söker nog meteorologer din sannolikhetslära skulle passa in i.
Citera
2020-07-18, 23:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du har ALDRIG visat hur du kommer fram till din uppskattning, som alltså är helt grundlös och bara ett tyckande taget ur luften.

Nu publicerades det ju just en länk från Socialstyrelsen så du kan ju läsa den. För övrigt har jag talat om för dig flera gånger under flera dagars tid hur jag räknat. Har du Alzheimer?
Citera
2020-07-18, 23:39
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Den Överdödlighets kurvan du länkade är den helt fullständig eller kommer nya dödsfall läggas till, jag menar finns det eftersläpningar?
För jag förstår inte detta nämligen. Om man kollar på :https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps . Så ser det inte ut som din kurva. Detta är ju också en kurva som visar ev. överdödlighet och 24 Europeiska länder är med och skickar data. Här ser det ut som om vi ligger bara lite under att ha en överdödlighet och mer en vad som är normalt. Liksom vi just nu har en ökning som är liten och kan förhoppningsvis bara vara tillfällig (en sådan har vid ett tillfälle funnits tidigare).
Varför är det så olika, vet du det?

Vi finns nästan längst ner på sidan.

Jag ser att den kurvan jag länka visar en vecka mer en din och kanske ökningen inte kommit med ännu på din? Men din sluttar ändå mer…. Konstigt.
Enligt min kurva hade vi t.ex. lägre dödlighet vecka 11 i år en vecka 27.

Det dör så få i covid19 nu så det påverkar knappt dödligheten. En normal dag dör det cirka 250 svenskar. Om det dör tex 5 i covid19 så är det så få att påverkan blir försumbar.
Citera
2020-07-18, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Okej när statsministern bär munskydd:

https://www.svtstatic.se/image/wide/992/27579581/1595068311?quality=70&format=auto

Men inte okey när svensken bär munskydd eftersom man då kan bli sjukare!

Undrar om någon journalist kommer att fråga på måndagens presskonf varför plötsligt statsministern kan bära munskydd men ingen annan?
Äntligen nån som börjar fatta - JA, det är okej att bära munskydd!

Även för svensken!
Citera
2020-07-18, 23:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
4,5 % är dock 450x högre än de 0,1 promille som IMBILDEN hävdade. 450 gånger så mycket!!!

Tycker du 450x är ingen skillnad alls? Lägg därtill att IMBILDEN aldrig motiverat sin siffra.

Snacka om bullshit alltså, hen vet inte vad hen pratar om. 450 gånger!!!!!!!! Men hen kommer ALDRIG att erkänna att hen har fel.

...och du skrev ju att en majoritet av de som registrerats avlidna av Covid19 inte dött av Covid19 utan med Covid 19. Du kan ju räkna på hur jävla fel du hade och hur många procent det blir.

Vilken jävla nolla du är!
Citera
2020-07-18, 23:45
Medlem
Madagascars avatar
Från guardians liveblog

The World Health Organization (WHO) reported a record increase in global coronavirus cases on Saturday, with the total rising by 259,848 in 24 hours.

The biggest increases were recorded in the United States, Brazil, India and South Africa, according to a daily report.

The previous WHO record for new cases was 237,743 on Friday.

Deaths rose by 7,360, the biggest one-day increase since 10 May.

Enligt Guardian rapporterar WHO alltså betydligt högre siffror än Worldometers.
Citera
2020-07-18, 23:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det dör så få i covid19 nu så det påverkar knappt dödligheten. En normal dag dör det cirka 250 svenskar. Om det dör tex 5 i covid19 så är det så få att påverkan blir försumbar.
Det där förklarade ju ingenting av det jag undrade över. Jag undrade över varför överdödligheten är så olika om det är svenska myndigheter eller Europeiska samarbeten som visar. Om det inte är på grund av covid varför ökar dödligheten vecka 28 igen? Är det drunknings olyckor då eller?
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Nästan längst ner på sidan.
Rätt under Spanien som också är värd att slänga ett öga på?
Citera
2020-07-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du är ju en stor pajas. Smittan i Skåne har minskat ungefär motsvarande som Stockholm vilket visar att minskningen inte beror på nån flockimmunitet. Hur är det ställt med din tankeförmåga?
I mars trodde du på minst 50 000 döda, tycker du att tråden borde ta dina ”prognoser” på allvar?
Citera
2020-07-18, 23:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det där förklarade ju ingenting av det jag undrade över. Jag undrade över varför överdödligheten är så olika om det är svenska myndigheter eller Europeiska samarbeten som visar. Om det inte är på grund av covid varför ökar dödligheten vecka 28 igen? Är det drunknings olyckor då eller?
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Nästan längst ner på sidan.
Rätt under Spanien som också är värd att slänga ett öga på?
Dödligheten kan ju påverkas av många andra saker än Covid-19. Tex varmt väder, andra sjukdomar eller bara slumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in