Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag är inte lika säker på det. Är ju allmänt känt att Covid 19 är väldigt mycket en klustersmitta. Möjligt att det finns en stor immunitet på Järvafältet, men att skyddet på många andra ställen i Stockholm är lågt. Att smittan nu går ned sammanfaller rätt väl med sommarlov och semestrar. Frågan är om det bara är en slump, för om det inte är en slump finns det ju en betydande risk för en andra våg när folk återgår till sina arbeten och barnen till skolan. Vad gäller antikroppsresultaten är det ju i vart fall rätt nedslående vad gäller grad av immunitet.
Jag är inte säker på något, det finns ingen som är det idag, vilket är viktigt att betona.
Jag är dock inte av samma uppfattning som dig, av två anledningar:
1. Sommarlov och semestrar absolut, men folk har ju nästan återgått till normala mönster där de exponeras dagligen ute på stan och i butiker. I bussar och på tåg, på restauranger, lekplatser och badplatser. Visst, folk är bättre på att tvätta händerna och hålla distans än normalt, men det kan i sig inte va enda anledningen. Det här med väder och säsong verkar ju inte heller spela in, då ex. Florida har jätteproblem mitt i deras sommar.
2. Tvärt om väl, de senaste teserna var ju att upp mot
40% av Stockholms invånare kunde ha utvecklat immunitet via antikroppar och/eller t celler.
Jag tror absolut att det kommer att ske nya utbrott framöver, speciellt då många (speciellt mindre regioner) har haft få fall av smitta. Såna lokala utbrott, i mer glesbebyggda områden, tror jag dock inte kommer bli speciellt omfattande. Där av tror jag att pandemin-nivån för Sverige är över för detta utbrott.