2020-07-18, 22:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Socialstyrelsen skriver svart på vitt att det inte ger en så missvisande bild att räkna alla som dör med covid som avlidna av covid för att få snabb statistik, eftersom det inte är så många som dör med covid som inte dör av det. Dessutom korrigeras statistiken efterhand när man får in underliggande dödsorsak.

För 4,5 procent med bekräftad covid-19 enligt SmiNet visar dödsorsaksintygen att de har dött av en annan underliggande dödsorsak än covid-19 (59 avlidna av 1326 inkomna dödsorsaksintyg). Dessa preliminära data visar sammantaget att statistiken från SmiNet på ett övergripande plan stämmer överens med den statistik som baseras på dödsorsaksintyg som hittills inkommit till Socialstyrelsen.

Folk som stödjer den här dumma skiten kollar aldrig upp saker dock. Skönare att bara spamma järnet.
4,5 % är dock 450x högre än de 0,1 promille som IMBILDEN hävdade. 450 gånger så mycket!!!

Tycker du 450x är ingen skillnad alls? Lägg därtill att IMBILDEN aldrig motiverat sin siffra.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man kan lätt utgå från att 99,99% av de som dör när de bär på en coronainfektion dör som ett resultat därav. Vi har i snitt en livslängd över 80 år i Sverige och att vi skulle dö av något annat just samtidigt som vi är smittade av corona är ytterst osannolik. Det är inte ens en fråga.

Snacka om bullshit alltså, hen vet inte vad hen pratar om. 450 gånger!!!!!!!! Men hen kommer ALDRIG att erkänna att hen har fel.
Citera
2020-07-18, 22:48
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
4,5 % är dock 450x högre än de 0,1 promille som IMBILDEN hävdade. 450 gånger så mycket!!!

Tycker du 450x är ingen skillnad alls? Lägg därtill att IMBILDEN aldrig motiverat sin siffra.

Har ingen koll på vad folk har sagt, men det korrigeras i efterhand. Folkhälsomyndigheten kör maximal damage control, så inte ett covid-dödsfall som inte haft en tydlig namnteckning på dödsorsaksintyget lär komma med i slutändan.
Citera
2020-07-18, 22:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Betydligt fler människor har dött under vecka 12-22, än vad det skulle ha gjort utan spridning av Corona-viruset. Många av dem hade redan "en fot i graven", vilket inte är förmildrande men återigen viktigt för att förstå sjukdomsbilden.

Vi får se hur detta spelas ut med tiden nu framöver, noterbart är att senaste rapporterade veckan (V27) hade den lägsta dödligheten sen minst 2015.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/
Den Överdödlighets kurvan du länkade är den helt fullständig eller kommer nya dödsfall läggas till, jag menar finns det eftersläpningar?
För jag förstår inte detta nämligen. Om man kollar på :https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps . Så ser det inte ut som din kurva. Detta är ju också en kurva som visar ev. överdödlighet och 24 Europeiska länder är med och skickar data. Här ser det ut som om vi ligger bara lite under att ha en överdödlighet och mer en vad som är normalt. Liksom vi just nu har en ökning som är liten och kan förhoppningsvis bara vara tillfällig (en sådan har vid ett tillfälle funnits tidigare).
Varför är det så olika, vet du det?

Vi finns nästan längst ner på sidan.

Jag ser att den kurvan jag länka visar en vecka mer en din och kanske ökningen inte kommit med ännu på din? Men din sluttar ändå mer…. Konstigt.
Enligt min kurva hade vi t.ex. lägre dödlighet vecka 11 i år en vecka 27.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-18 kl. 23:12.
Citera
2020-07-18, 22:56
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Okej när statsministern bär munskydd:

https://www.svtstatic.se/image/wide/992/27579581/1595068311?quality=70&format=auto

Men inte okey när svensken bär munskydd eftersom man då kan bli sjukare!

Undrar om någon journalist kommer att fråga på måndagens presskonf varför plötsligt statsministern kan bära munskydd men ingen annan?

Jag har för länge sedan gett upp hoppet om den s.k. "etablerade" median i Sverige. De är regimens redskap och ställer inga kritiska frågor. De frågar bara om det de ska fråga. Ställer de en fråga om munskydd så har de blivit tillsagda att göra det.
Citera
2020-07-18, 22:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej om det finns 10000 smittade i en stad med 40% immunitet så kommer de smitta fler än i en stad där det finns 10 smittade med 10% immunitet. Mycket grundläggande matematik (siffrorna är dragna ur röven, men cill bara exemplifiera).

För övrigt tycker jag Britton är en tönt och jag skiter i hans gissningar, men vill bara förklara för dig då du inte verkar vara så bra på logiskt tänkande.

Du är ju en stor pajas. Smittan i Skåne har minskat ungefär motsvarande som Stockholm vilket visar att minskningen inte beror på nån flockimmunitet. Hur är det ställt med din tankeförmåga?
Citera
2020-07-18, 23:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför skulle just 2 veckor räcka?

Inkubationstiden är upp till 2 veckor. Så om ingen i en grupp blir sjuka inom två veckor så är det grönt. Blir nån sjuk inom den tiden får man vänta två veckor till.
Citera
2020-07-18, 23:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har för länge sedan gett upp hoppet om den s.k. "etablerade" median i Sverige. De är regimens redskap och ställer inga kritiska frågor. De frågar bara om det de ska fråga. Ställer de en fråga om munskydd så har de blivit tillsagda att göra det.

De fick ju extra coronapengar för att vara lojala under pandemin.
Citera
2020-07-18, 23:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inkubationstiden är upp till 2 veckor. Så om ingen i en grupp blir sjuka inom två veckor så är det grönt. Blir nån sjuk inom den tiden får man vänta två veckor till.
Så de 2 veckorna kan bli ett par månader om man har 4-5 personer i gruppen.
Citera
2020-07-18, 23:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så de 2 veckorna kan bli ett par månader om man har 4-5 personer i gruppen.

Ah, om alla blir smittade med 2 veckors intervall i serie samt att alla maxar inkubationstiden. I snitt är inkubationstiden bara 5 dagar dock.
Citera
2020-07-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

Fasiken vad irriterande. Om du fick jobba istället för Tegnell då skulle vi inte ha någon smitta att tala om.
Och om du fick ersätta någon av journalisterna då skulle du ställa de rätta frågorna.

Nu får du sitta på FB istället och pysa ut din ilska.

Men bättre det än inget.
Citera
2020-07-18, 23:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag förstår inte hur detta kan vara den säkraste parametern. Äldreomsorgen har säkrat upp verksamheten varvid dödsfallen dippar. Hade äldreomsorgen gjort det dom gör idag i Mars så hade en stor andel dödsfall inte tillkommit. Den säkraste parametern bör rimligtvis vara IVA-vårdade och personer med behov av sjukhusvård.
Inte om spridning sker bland yngre vilket är att anta då de är mer sociala och nu samlas i olika aktiviteter.
Citera
2020-07-18, 23:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du är ju en stor pajas. Smittan i Skåne har minskat ungefär motsvarande som Stockholm vilket visar att minskningen inte beror på nån flockimmunitet. Hur är det ställt med din tankeförmåga?

Nja. Smittan tog aldrig fart i Skåne. Den har varit på en konstant låg nivå. Det är egentligen bara Stockholm som haft en riktig peak, möjligtvis Västra Götaland också.

Titta på IVA-siffrorna om du inte tror mig.

Vill påpeka att jag också är lite skeptisk till att det sjunkit i Stockholm enbart på grund av immunitet. Jag tror dock det spelat en viss roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in