2020-07-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Varför skulle han göra det? Han är ju ärlig och rak och riskerar inte vår verksamhet samt att han respekterar Norges regler och restriktioner. Han måste själv meddela när han är tillbaka och det är karantän direkt som gäller.

Tror inte många förstår och förstår allvaret i det hela.

Tycker du att det är konstigt eller överdrivet? Kolla på Norges siffror så förstår man varför det skiljer så mycket kan jag säga.
Tvivlar inte en sekund på din kollegas upplevelse, däremot kan du knappast hävda att den är representativ.

Har släkt i Oslo-trakten, de och deras umgänge är inte enbart begeistrade över att ha haft ”hemmakontor” hela våren. Några är uppriktigt förbannande på den svenska strategien (norsk media ska tydligen pumpa på rätt bra), påfallande många av de jag känner till är avundsjuka på svenskens vår- och försommar (och nej, det är humana människor som inte önskar massdöd bland 80+ med underliggande sjukdomar och i mångt och mycket besitter en intellektuell grundkompetens med allt vad det innebär...).

Polariseringen i Norge är - precis som i denna tråd - ett faktum
Citera
2020-07-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I have not. You are unable to distinguish the difference between herd immunity death toll calculations and “this many dead, by this date”. When have I overestimated the IFR? I’ve always pointed out multiple studies to support my claims, alongside that the IFR rises as active rates of infection rise. A lot of points I’ve brought up here in general are supported by current scientific knowledge or later become brought up as points of criticism in peer reviews. I don’t really know what viewpoints you hold. I don’t remember you contributing to these discussions with any relevant studies, any relevant nuanced takes or anything other than emotional responses.

Don’t try to patronize me. I see through you — and you’ll have to come correct if you want to come for me.
Sorry dude, du svamlar så att jag inte förstår vad du vill säga.

Angående din egen ”som fan läser bibeln” så kan du försöka ta till dig de studier som uppskattar IFR över olika åldersgrupper (nyckelorden där är TA TILL DIG), därefter tror jag du lugnar ner dig och sover bättre om nätterna så att du slipper sitta uppe sent vid datorn.

Ska sista stycket läsas med Jack Nicholson-röst?
Citera
2020-07-16, 20:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
SVT har redan rapporterat om överdödligheten:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

så ja, antal döda 2020 är högre än genomsnittsår.

Du kan inte läsa det du postar? Dödligheten har sjunkit och är i fallande samt nere på samma nivå som ett genomsnittsår i nuläget.
Citera
2020-07-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Tror ni att en anledning till varför regeringen inte bryr sig om dödssiffrorna är pga dom som dör är äldre och invandrare?

Under min livstid finns det nog ingen dödsorsak (förutom 2-3 enskilda katastrofer som Tsunamin och Estonia) där regeringen brytt sig mer. Jag har aldrig hört ett "tal till nationen" eller sett regeringen satsa så mycket pengar på någon annan dödsorsak.

Men du har säkert en hel del exempel.
Citera
2020-07-16, 20:12
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Har du nån källa eller drar du från röven?

Det tidigaste jag kan hitta är från 1/3 där han hävdar att barn inte smittar i samma utsträckning som vuxna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-barn-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/

Till exempel här:

https://skolvarlden.se/artiklar/tegnell-om-larares-oro-ar-inte-mer-sjuka-an-andra

"Vi får väl titta på det men vi har hittills inte fått några signaler om att just lärare är någon grupp som är mer sjuka än någon annan. De få fall av smittspridning i skolan som finns har visat sig bero vuxna med symptom som har kommit till skolan och smittat andra vuxna utan att barnen varit inblandade. Så det finns inga tecken på att den miljön skulle vara mer smittförande än andra miljöer i landet just nu, säger han."
Citera
2020-07-16, 20:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Du förkastar allvarliga varningar från polis, sjukvård och annan samhällskritisk funktion. Varningar som kommit från ledningsnivå, anställda och från forskare.

De varningarna förkastar du med din simpla logik "vill man se hinder så kommer man bara att se hinder".

Jättebra, fortsätt leva ditt liv så, så kommer det nog att bli bra.
Hur gick det i våra grannländer menar du? Hade de kaos i sjukvården och bland poliserna?
Citera
2020-07-16, 20:14
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur håller Danmark reda på vilket län man bor i? Står väl inte i passet?

Man måste ha personbevis med folkbokföringsadress från Skatteverket.
Citera
2020-07-16, 20:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Flera butikskedjor i USA inför munskydd-påbud

Vilka butikskedjor i Sverige kommer att följa munskydd-påbudtrenden i USA och ta samhällsansvar som värnar om folkhälsan?

Svenska myndigheter och politiker är ryggradslösa och inte kapabla att ta beslut som räddar liv. Vi får hoppas att aktörer i privata sektorn följer trenden i USA och tar samhällsansvar genom att införa munskydd-påbud.

Citat:
Target: The retailer announced today that it will require its customers to wear masks or face coverings in all of their stores starting on Aug. 1. People with underlying medical conditions and young children are exempt.
CVS: Starting Monday, pharmacy chain CVS will require all customers to wear face covering when entering any of their stores throughout the US.
Walmart: The nation's largest retailer will require customers at all of its US stores to wear masks beginning next week. Walmart said it will enforce the new policy by stationing "health ambassadors" near the entrance to remind shoppers of the requirement.
Kroger: Staring Wednesday, Kroger stores will require all customers in all locations to wear a face covering when shopping. The chain said customers who can not wear masks are encouraged "to consider an alternative option like a face shield or facial covering." Those who can't wear a mask or an alternative design, are encouraged to use pickup or delivery services.
Kohl's: Retail chain, Kohl's, announced yesterday that all customers will be required to wear face masks beginning on Monday.
Starbucks: The coffee chain last week said that it will require customers to wear facial coverings or masks in all 9,000 of its company-owned US stores. That policy began yesterday.
Best Buy: The retailer also announced this week that it will also require all shoppers coming into its approximately 1,000 stores to wear face masks.
Costco: The company was one of the first retailers to require shoppers to wear masks, enacting their policy back in May.

källa cnn
Citera
2020-07-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill du fortsätta att greppa efter halmstrån så visst gör det. Du kan säkert hitta några postnummerområden som inte drabbats alls. Det gäller för övrigt i USA och Brasilien också. Det handlar inte om vad jag vill eller inte.

Jag vill egentligen bara en sak. Jag vill att regeringen beslutar om adekvata åtgärder för att minska smittspridningen. Att vinna så mycket tid det bara är möjligt för att rädda liv och hälsa i den svenska befolkningen. Det är överordnat allting annat.
Trots att du framstår som en av de absolut trögaste personerna i tråden (börjar mer och mer misstänka trolleri...) skulle jag vilja ha din syn på just liv och hälsa. Vad innebär begreppet ”hälsa” för dig? Är liv samma sak som hälsa? Är hälsa samma sak som liv?

Du vill en sak enligt egen utsago: värna liv och hälsa genom lagstiftning och åtgärder. Av dina trollerikonster i denna tråd verkar du inte ett dugg intresserad, eller ha en aning om vad du snackar om. Tacksam för dina svar på mina frågor, tror de har potential att förgylla tråden en smula, även om det lika gärna kan vara trollmatning.
Citera
2020-07-16, 20:27
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Gür är en pappskalle som inte vet vad han talar om. Målet är inte att begränsa smittan. Målet är att bemästra smittan och den genom att begränsa i enlighet med FHM:s rekommendationer.

Målet var flockimmunitet, men det sket sig kapitalt.

Nu sitter dom med svarte petter.

Hahahaha. Sicka jävla idioter. Så mycket för svenska "experter".
Senast redigerad av Testonio 2020-07-16 kl. 20:30.
Citera
2020-07-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Sveriges ekonomi skulle kanske ha förbättrats tidigare om Sverige hade infört karantän. Nu får Sverige en långsammare ekonomisk återhämtningen på grund av att viruset härjar fritt i Sverige och en ny coronavåg är på väg.
Det härjar inte fritt och är på väg att försvinna
Någon andra våg kommer inte ske, möjligen lite klusterutbrott på nån mindre ort
Citera
2020-07-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det hade dött väldigt många amerikaner då den generella grundhälsan inte är speciellt bra. Absolut inte lika bra som i Norden.

Exakt...de ser Sverige som ett föredöme- och ja hade ekonomin räddats(vilket den ändå inte gjorts visserligen) så hade 6000 döda nästan varit värt det.
Men kan inte tänka mig USA skulle komma undan på det sättet med fler storstäder, mer tätbodhett, MYCKET ohälsosammare befolkning etc...😬😬 nä får skriva till polarn där borta att de får ta sig en funderare😬😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in