2020-07-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är som med boxarhandskar, det är nåt man har för att skydda andra inte sig själv.

Om ingen i min omgivning visar mig den hänsynen att vilja skydda mig från smitta så tänker inte jag ta på mig mask för att skydda dom.

Ok, så skit i att ta på dig din ansiktsmask, ingen tvingar dig till varken det ena eller andra.
Citera
2020-07-15, 21:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tråkigt i så fall, för Fauci verkar rätt vettig. Då kan det vara sant.

Ja, det kanske får bli en mix av ofullständigt vaccin, naturliga infektioner och ett antal dödsfall om året som man får ta - under långa tider framöver. Tills mutationer och evolution hos både virus och människa har gjort sitt, så att vi kan leva med varandra...

Chansen att det blir så är stor tror jag. Det kommer att komma mediciner, tänkbara vaccin och en massa mutationer innan vi är klar med den här COVID-19 shitstormen.
Citera
2020-07-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Varför tar ni inte bara på er en mask för och sen håller käften?
Eller måste pappa staten diktera varenda litet beslut för er i er vardag? Är ni totalt handlingsförlamade om inget framgår i form av krav på er?

Att pappa Staten hårdnackat nekar och till och med varnar för munskydd/andningsmasker ger t ex för mig personligen som är i tre olika riskgrupper effekten att när jag kommer till sjukhuset för att ta de blodprover som jag regelbundet måste ta möts jag av en laboratorieassistent som är utan munskydd/visir mm, som inte ens har handskar, som inte ens har den goda smaken att tvätta händerna efter att ha tagit i skitig remiss mm, utan i stället drar lite håglöst med en spritsudd över mitt armveck, och det sista som finns på min hud innan hon sticker nålen i är hennes skitiga finger, då har jag ingen som helst rätt att fräsa ifrån, för de följer FHM:s rekommendationer! Hon följde minsann direktiven! Jag vädjade till den här kärringen, och bad henne vara rädd om mig, och den enda effekten var att hon pratade barnspråk med mig som om jag som gammal blodgivare var rädd för ett litet stick. Munskydd? Inte en chans! Fastän jag bad henne använda det. För det hade de inte fått direktiv om uppifrån. - - - Där har Du EN effekt av att det inte går ut centrala riktlinjer om t ex munskydd utan snarare tvärt om.
Citera
2020-07-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Våra grannländer spelar i en helt annan division. Hur kan vi vara så katastrofalt sämst på att rädda liv?
Andra länder vill rädda liv, i Sverige vill man istället sprida corona till så många som möjligt.
Bara tänk så många som kunde varit i liv idag om Sverige haft samma strategi som övriga norden.
Citera
2020-07-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kul länk. FHM säger att masker ökar spridningen i Kalifornien haha

The "experts" in Sweden are suggesting that masks increase the risk of spreading corona "cause look at California"
Så pinsamt ja

Citat:
Is this a fucking joke?

The "experts" in Sweden are suggesting that masks increase the risk of spreading corona "cause look at California"
https://twitter.com/drjulie_b/status/1283377220791279617
Citera
2020-07-15, 21:17
Medlem
Bättre betyg trots pandemin och att ungar varit hemma. Det skulle ju bli katastrof. Vad säger detta omskolan? Ungarna fick kanske arbetsro då de pluggade hemifrån. Skolan har ju blivit förvaringsplats men nu fick ungarna kanske ro till kunskapsinhämtning.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13282991
Citera
2020-07-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De du räknade upp framförallt alla -stan-länder där.
Ok det är dom länderna jag kallar centralasien.

Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
Jag kollade siffrorna. Det ökar i världen
Nu dör femtusen om dagen. Har inte varit så högt sen 12 maj.

Ökning sker i:
Centralamerika/Sydamerika (Argentina Colombia Bolivia Panama Honduras Guatemala )
Centralasien (Kazakhstan Kirgistan Uzbekistan)
Mellanöstern (Iran Irak Saudiarabien)
Sydafrika
USA tycks vara på väg tillbaka med nya dödsfall efter haft en bra utveckling.
Balkan (Serbien Rumänien - Lite konstigt med Serbiens nya 'puckel' på sin kurva - som är högre än den första omgången)

Är det några fler områden som det ökar i?
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, de lär inte ha några hemvändande gästarbetare från Ryssland.

Det finns väl många som åker mellan Kazakhstan och Ryssland. Om den gränsen är öppen nu?

Man kan ju lära sig ett och annat av en sån här pandemi.
Till ex från Georgien såg jag en youtubevideo som en kille gjort, för ett några månader sen. Det var rigorös kontroll. Alla hade mask - om man varit i något smittat land fick man inte åka med på tåget. osv Detta land har klarat sig bättre än de flesta!

Det är klart att det är viktigt vilka signaler som landets ledning ger.

Och jag tycker det är inspirerande att så många länder är så ansvarstagande.
Citera
2020-07-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Att pappa Staten hårdnackat nekar och till och med varnar för munskydd/andningsmasker ger t ex för mig personligen som är i tre olika riskgrupper effekten att när jag kommer till sjukhuset för att ta de blodprover som jag regelbundet måste ta möts jag av en laboratorieassistent som är utan munskydd/visir mm, som inte ens har handskar, som inte ens har den goda smaken att tvätta händerna efter att ha tagit i skitig remiss mm, utan i stället drar lite håglöst med en spritsudd över mitt armveck, och det sista som finns på min hud innan hon sticker nålen i är hennes skitiga finger, då har jag ingen som helst rätt att fräsa ifrån, för de följer FHM:s rekommendationer! Hon följde minsann direktiven! Jag vädjade till den här kärringen, och bad henne vara rädd om mig, och den enda effekten var att hon pratade barnspråk med mig som om jag som gammal blodgivare var rädd för ett litet stick. Munskydd? Inte en chans! Fastän jag bad henne använda det. För det hade de inte fått direktiv om uppifrån. - - - Där har Du EN effekt av att det inte går ut centrala riktlinjer om t ex munskydd utan snarare tvärt om.

"Skitig remiss", remisser har digitaliserats sen 2007 typ...

Det finns INGA direktiv om att munskydd INTE ska användas inom vården.

Är du jävligt rädd för att smittas så ta på dig ett munskydd som skyddar dig?
Be henne sprita dig och sina händer, så svårt är det väl inte?

Många här beter sig som att de är 14år gamla, totalt handlingsförlamade om inga klara regleringar eller lagar gäller. Börja ta ansvar över era egna liv. Säg ifrån om en person står för nära dig i kön. Säg ifrån om en sjukvårdsanställd är nära dig utan skydd. Knyt inte näven i fickan för att sen gå hem och skriva ut på FB hur elak stora otäcka världen är och att vi behöver mer krav och lagar.

Tråkigt att du befinner dig i riskgrupp, det är du inte ensam om.
Citera
2020-07-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13

Tänk. Samma hände mig..

När jag igårkväll vaknade på IVA och såg att syrrorna inte hade några munskydd på sig för att Tegnell inte hade givit dem direktiv, då bad jag dem på mina bara knän att de skulle tänka på mig och de andra patienterna, men de vägrade. Så länge svetsaren eller Tegnell inte krävde det av dem personligen tänkte de fullständigt strunta i min säkerhet.

Själv tänker jag kontakta Expressen och Aftonbladt för att få någon ordning på detta. Eventuellt tänkte jag också kontakta de 11.023 forskare som har skrivit under protestlistan och krävt Tegnells avgång.
Senast redigerad av sno 2020-07-15 kl. 21:29.
Citera
2020-07-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Andra länder vill rädda liv, i Sverige vill man istället sprida corona till så många som möjligt.
Bara tänk så många som kunde varit i liv idag om Sverige haft samma strategi som övriga norden.

Vilka i Sverige vill sprida Corona? (och kom inte med ett CP-svar som "Dr Tengele")

Mig veterligen så utgår samtliga rekommendationer och nya lagkrav i Sverige, för att förhindra smittspridning.

Har du missat alla uppmaningar om att bla. hålla avstånd och tvätta händerna? Eller är det på det viset som smittat sprids?
Citera
2020-07-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Varför tar ni inte bara på er en mask för och sen håller käften?
Eller måste pappa staten diktera varenda litet beslut för er i er vardag? Är ni totalt handlingsförlamade om inget framgår i form av krav på er?
När det gäller munskydd i kollektivtrafiken osv - man bär munskydd för andras skull, inte sin egen. Så varför ska vi munskyddsförespråkare ha det om inte alla andra gör detsamma för oss? Munskyddet är till för att förhindra asymptomatisk smitta.
Citera
2020-07-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
När det gäller munskydd i kollektivtrafiken osv - man bär munskydd för andras skull, inte sin egen. Så varför ska vi munskyddsförespråkare ha det om inte alla andra gör detsamma för oss? Munskyddet är till för att förhindra asymptomatisk smitta.

Med den retoriken så kan du ju då skita i allt, eftersom du alltid kommer hitta människor som inte gör "detsamma för dig".

Men dåså, då har du ju tagit ställning, skit i att använda ditt munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in