2020-02-24, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Fetstilt är ju särskilt oroväckande. Att Afrika undkommit smittan än så länge är väl möjligt om än osannolikt med tanke på Kinesiska affärsintressen i Afrika. Indien ligger ju spatiellt nära så även detta är osannolikt i min mening.

Vad som däremot är sannolikt är att sjukvården i Afrika / Indien, av något skäl, ej identifierat patienter som smittats av Corona. Eller? Om inte så känns det ju som en oerhört lycklig slump att både Afrika och Indien är osmittade.

Tror det var Dr. John Campell som meddelade i en av sina videor att han hade varit i kontakt med kollegor i afrikanska länder och dessa meddelat att de inte ens hade ett enda testkit för det här viruset. Så det skulle lika gärna kunna vara fullt av fall i många afrikanska länder utan att man ens har möjligheten att testa en enda.
Citera
2020-02-24, 23:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag tror faktiskt inte att stolpskottet Tegnell är politiskt framsatt till sin position, han är för usel medialt för att överhuvudtaget vara på sin position. Inom forskarvärlden är det tyvärr så att bra forskare gör en karriär och blir professorer och statsepidemiologer, men är de lämpliga för sitt ämbete?

Du har en poäng i att om han slaviskt följer WHOs mjukaste linje så spelar han safe. Han skapar inte oro o han kan alltid referera till global expertis.

Han gillar sitt välbetalda jobb o allt går på räls bara det inte blir en pandemi. O blir det en pandemi så sitter man still så har man inte gjort fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Orkar inte. Är sjuk. Sedan så kan jag knappt prata med tanken på hostan och dessutom så är kötiderna jävligt långa.

Om några dagar kommer du att se tillbaka på detta och tänka; "fan vad skönt - det var bara noja och förkylning".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
I Iran ser det ju bra ut.....

Mannen i videon nedanför berättar ur det är att besöka ett apotek i Iran just nu.

"This is probably the tenth drug store that I've gone to purchase masks & hand sanitizing gels. They say we have received written orders from authorities to not sell masks & hand sanitizing gels," this man says.

Välkommen till Iran

https://twitter.com/HeshmatAlavi/status/1232033291416559616

Hehe hörde också detta, de styrande vill inte låta folk gå runt i ansiktsmasker (ödets ironi om något i dessa länder där burka kommer ifrån)
För maskerna kan skrämma andra att tro det pågår en pandemi så de tror det är bättre att förbjuda maskerna och hålla alla lugna
Citera
2020-02-24, 23:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Som sagt... viruset använder ditt eget immunförsvar. Så...

Som Spanska sjukan? Nej, det gör den väl inte. Det är därför främst äldre med dåligt immunförsvar drabbas.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Såg Aktuellts inslag från Italien och tycker att paniken där är löjlig. Folk hamstrar mat i butiker med munskydd på sig. Om folk äter nyttigt från början så har man bra immunförsvar och behöver inget munskydd.

Har du köpt några munskydd?
Citera
Medlem
Manbos avatar
Jag undrar hur många här som är medvetna om att minst 150.000 och kanske så många som 575.000 dog av svininfluensa 2009-2010? (Ursäkta om jag missat det tidigare i tråden. Jag sökte på svininfluensa och H1N1 men hittade inte dessa siffror).

Referens: https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2012/juni/dodsfallen-i-svininfluensa-betydligt-fler-an-man-tidigare-trott/
Citera
2020-02-24, 23:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ungefär samma läge som det snart är i Sverige då all utrustning skall gå till sjukhus som idagsläget inte verkar ha några lager för en pandemi.
Sverige skrotade sitt civilförsvar och alla beredskapslager på 00/10-talet.
De som skall sköta krishantering är samma kommuner och landsting går på knäna pga massinvandringen. Resurserna är obefintliga. Skyddsmasker och utrustning finns inte. Antalet sjukhusplatser för att behandla antalet smittade är 100-200 st beroende på vårdtid.
Ett större utbrott kommer att rensa rejält bland äldre och multisjuka.
Frågan är om det är hela tanken med regeringens och folkhälsomyndighetens ointresse att vidta ens små åtgärder för att förhindra smittspridning.
Citera
2020-02-24, 23:37
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Som Spanska sjukan? Nej, det gör den väl inte. Det är därför främst äldre med dåligt immunförsvar drabbas.

Jo det gör det.
Jag orkar inte posta länken en gång till. Någon annan kanske har lust.

Jag har sett tillräckligt många liksäckar packas med människor i alla åldrar vid detta laget, för att starkt ifrågasätta dessa missvisande uppgifter om att det bara är äldre och sjuka som drabbas.

Vi har väl vad jag vet egna fall i Europa nu som tillbakavisar det påståendet.
Citera
2020-02-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Nu debatt mellan Tegnell och Björn Olsen på SVT aktuellt

https://www.svtplay.se/video/2474153...24-feb-21-00-2
La ni märke till att Björn Olsen inte längre presenterades med sin professorstitel, man ser att Björn även reagera på detta. är det ett försök att förminska hans status i debatten.
Citera
2020-02-24, 23:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har du köpt några munskydd?

Nej. Om jag gör det skulle det enbart vara för att inte andas in bilavgaser och andra avgaser och rök. Jag är inte ett dugg rädd för detta virus då mitt immunförsvar är på topp.
Citera
2020-02-24, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
I Iran ser det ju bra ut.....

Mannen i videon nedanför berättar ur det är att besöka ett apotek i Iran just nu.

"This is probably the tenth drug store that I've gone to purchase masks & hand sanitizing gels. They say we have received written orders from authorities to not sell masks & hand sanitizing gels," this man says.

Välkommen till Iran

https://twitter.com/HeshmatAlavi/status/1232033291416559616
Munskydd är ju omtvistat men att förbjuda handsprit är ju bara sjukt?
Har ju en bevisad effekt mot virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in