Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Sverige planerar skattelättnader - Finland skattehöjningar..
Andra länders statsskuld i EU är MÅNGDUBBELT så hög som Sveriges. Grekland 197%, Italien och Spanien 150%, Frankrike kanske 100%, Finland 60% - och Sverige 43%.
Vad vinner du på med att svartmåla Sveriges ekonomi? Vi hade ju jätte bra sits innan Coronan och måste vi låna är det inga problem.
Det är värre för dessa EU-länder som inte hade skött i ekonomi ens innan Corona slog till.
Jag svartmålar inte Sverige. Jag uttrycker mitt missnöje om Sveriges "strategi".
Grekland, Italien och Spanien hade stora ekonomiska problem även innan coronapandemin. De är inte riktigt jämförbara med Sverige. Att Finland höjer skatterna kan betyda att fler jobb kan skapas. Det behöver inte vara negativt. Finland kan komma ur krisen mycket snabbare då de kan återgå till det normala tidigare än Sverige.
Nu ligger Sverige bättra till, men det är inte alls säkert att Sverige kommer att vara ett bättre land ekonomiskt än Finland nästa år. Finland har potential att övergå till det normala snabbare än Sverige efter att de har infört karantän. Det de bör göra är masstestning/spårning/isolering. Sverige bör också göra det.