2020-07-07, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hursom.. Men man bord ändå hålla sig till sanningen.

Som om situationen inte vore svår nog ..

Jo så är det ju. Men många är nog helt enkelt så trötta på dom styrande politikerna så att dom låter känslor gå före förnuft i denna fråga.
Citera
2020-07-07, 18:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, för det bor inte 60-70 miljoner här. Och inte heller med en sådan befolkningstäthet.
Vad försökte du säga?

Att dessa länder kan få fram resurser runt COVID-19 medan Sverige har väldigt svårt med detta.
Citera
2020-07-07, 18:27
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sverige planerar skattelättnader - Finland skattehöjningar..

Andra länders statsskuld i EU är MÅNGDUBBELT så hög som Sveriges. Grekland 197%, Italien och Spanien 150%, Frankrike kanske 100%, Finland 60% - och Sverige 43%.

Vad vinner du på med att svartmåla Sveriges ekonomi? Vi hade ju jätte bra sits innan Coronan och måste vi låna är det inga problem.

Det är värre för dessa EU-länder som inte hade skött i ekonomi ens innan Corona slog till.

Jag svartmålar inte Sverige. Jag uttrycker mitt missnöje om Sveriges "strategi".

Grekland, Italien och Spanien hade stora ekonomiska problem även innan coronapandemin. De är inte riktigt jämförbara med Sverige. Att Finland höjer skatterna kan betyda att fler jobb kan skapas. Det behöver inte vara negativt. Finland kan komma ur krisen mycket snabbare då de kan återgå till det normala tidigare än Sverige.
Nu ligger Sverige bättra till, men det är inte alls säkert att Sverige kommer att vara ett bättre land ekonomiskt än Finland nästa år. Finland har potential att övergå till det normala snabbare än Sverige efter att de har infört karantän. Det de bör göra är masstestning/spårning/isolering. Sverige bör också göra det.
Citera
2020-07-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är ju lätt att jämföra vilken skyddsutrustning som användes på äldreboenden i Sverige, Norge, Danmark och Finland i mars månad 2020,

i olika situationer, t ex "servera mat", "nära vård" och

"vård av misstänkt eller bekräftad Covid-19",

det blir ju en tabell,

den artikeln skulle jag ha skrivit om jag var journalist,

i Sverige eller i nåt annat land.
Ja, gör det.
Det har funnits många klartänkare här på FB och andra forum som skrivit 1000 gg bättre om Corona pandemin i Sverige än alla journalister skrivit tillsammans.
Citera
2020-07-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag svartmålar inte Sverige. Jag uttrycker mitt missnöje om Sveriges "strategi".

Grekland, Italien och Spanien hade stora ekonomiska problem även innan coronapandemin. De är inte riktigt jämförbara med Sverige. Att Finland höjer skatterna kan betyda att fler jobb kan skapas. Det behöver inte vara negativt. Finland kan komma ur krisen mycket snabbare då de kan återgå till det normala tidigare än Sverige.
Nu ligger Sverige bättra till, men det är inte alls säkert att Sverige kommer att vara ett bättre land ekonomiskt än Finland nästa år. Finland har potential att övergå till det normala snabbare än Sverige efter att de har infört karantän. Det de bör göra är masstestning/spårning/isolering. Sverige bör också göra det.

Finland har 10% överdödlighet om man jämför historiskt snitt. Sverige har -3.8 % detta gällande perioden v40-23

Så om många svenskar har dött i Covid så har många finnar dött av annat.... De har högst överdödlighet i Skandinavien med marginal.
Citera
2020-07-07, 18:40
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Finland har 10% överdödlighet om man jämför historiskt snitt. Sverige har -3.8 % detta gällande perioden v40-23

Så om många svenskar har dött i Covid så har många finnar dött av annat.... De har högst överdödlighet i Skandinavien med marginal.
Och vad innebär detta i reella tal!
Tala ur skägget pojk?
Citera
2020-07-07, 18:41
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Minns att jag läste någon som förutspådde precis det här- en pandemi som dyker upp och sedan försvinner av sig själv lika snabbt.
Otroligt!
Om någon vet vad jag tänker på så länka gärna!
Han hade fler förutsägningar som stämde redan i mars när jag läste det senast.
Fan va sjukt- hoppas någon av er kan hjälpa mig!
Nu är ju inte SARS-cov-2 i närheten av att försvinna...Men kanske Dean Koontz bok där det står om något liknande? Eller den där kvinnan som jag glömt namnet på
Citera
2020-07-07, 18:42
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Minns att jag läste någon som förutspådde precis det här- en pandemi som dyker upp och sedan försvinner av sig själv lika snabbt.
Otroligt!
Inget konstigt, bara att titta historiskt för att dra den slutsatsen.
Men C-19 försvinner inte, i alla fall inte snabbt nog.
Citera
2020-07-07, 18:43
Medlem
Citat:
Otroligt!
Du tycker inte att det är din grej att länka?
Citera
2020-07-07, 18:43
Medlem
Ivo pekade ut Habo för dödsfall – menade Håbo
Habo i Jönköpings län pekades ut som en av kommunerna som haft dödlighet i covid-19 på äldreboenden i dag när Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, presenterade sin granskning över dödlighet på äldreboenden. Det trots att kommunen inte har haft ett enda coronadödsfall på sitt äldreboende, rapporterar P4 Jönköping.

Ivo hade blandat ihop Habo med Håbo som ligger i Uppsala län utanför Stockholm.

– Det är väldigt allvarligt och väldigt olyckligt att det går ut fel information, säger Sandra Viktorin, vård- och omsorgschef i Habo kommun.

https://omni.se/ivo-pekade-ut-habo-for-dodsfall-menade-habo/a/0nPd2E
Citera
2020-07-07, 18:44
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/509KAz/brasiliens-president-smittad-av-corona

"Rapporterna om att Jair Bolsonaro uppvisat symtom som hög feber och svår hosta kom redan under måndagen. På tisdagseftermiddagen berättade han för befolkningen via livesänd tv att han nu testat positivt för covid-19."

Inte väldigt milda symtom i alla fall låter det som.
Synd att det inte var Löfven eller Tegnell. Då hade champagnen åkt fram direkt. Årets höjdpunkt utan tvekan...
Citera
2020-07-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Och vad innebär detta i reella tal!
Tala ur skägget pojk?

https://pbs.twimg.com/media/EbsAFqXVcAETO4d.png

Att det dött fler räknat på en miljon invånare i Finland än I Sverige veckorna 40-23.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in