2020-07-01, 22:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja skitirriterande- tror de uppdaterar tis och tors numer???
Samma med antal smittade. Fattar inte.

Någon som vet?!
Tror du worldometer är någon myndighet man rapporterar till? FHM uppdaterar varje dag på sin sida och andra hämtar därifrån. Worldometer verkar ha gått från rapportdatum till dödsdatum med efterrapportering.
Citera
2020-07-01, 22:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast just nu är det väl antal nya smittade som är av intresse för omvärlden. Det handlar ju om att hålla gränser stängda eller öppna. Och det är stor skillnad på 100 och 1000.
För att jämföra länder borde man ta en lika stor slumpmässigt vald test grupp i varje land och srn köra exakt samma test och låta samma lab utföra analysen. Det funkar naturligtvis aldrig perfekt eftersom ingen är tvungen att ställa upp på att bli testad, men nu haltar jämförelserna av så många anledningar.
Citera
2020-07-01, 22:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nu svamlar du, BARA B-celler kan bli plasmaceller som producerar antikroppar. Det lärde man sig på gymnasiet. Däremot så kan T-celler spela en större roll än man tror och hos vissa verkar de kunna bekämpa viruset utan att antikroppar ens behövs. Eftersom de två senaste studierna visar att de med mild eller asymptomatisk smitta verkar ha blivit av med viruset utan antikroppar och alla sorter av T-celler bildas (även minnesceller och hjälpceller) så kan det vara så att de nästa gång drabbas ännu mildare. Att minnesceller bildas är också bra tecken på långvarigt skydd, framförallt för de med specifika B-celler.(de som bildat antikroppar).
Håller också öppet för att de med "T-cellsimmunitet" tidigare haft antikroppar men de slutats produceras i mätbar mängd.

Vi behöver mer forskning för att förstå vad som krävs för "protective immunity"

" It is currently unknown whether antibody responses or T-cell responses in infected people confer protective immunity, and if so, how strong response is needed for this to occur"

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/immune-responses
Citera
2020-07-01, 23:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Haha. Tusen tack! Nu slipper jag undra mer. FoHM kurva snurrar tydligen till det på mer en en plats. De kanske borde börja hämta uppgifter från C-19 eller någon annan stans.

Här åskådliggörs fördröjningen i rapporteringen.

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-07-01, 23:03
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Att han jämför en barnfamilj på Södermalm med något trångbott mellanöstern läger i rinkeby där farmor, farfar, morfar, mormor bor ihop med barn och barnbarn som ränner på gatorna hela dagarna är ju bara absurt.

Jag är en "hon".
Nej jag jämställde inte trångboddhet med generationsboende. Tvärtom.
Citera
2020-07-01, 23:03
Medlem
crisscrosss avatar
Ett företag som ska göra kliniska tester på t-cellsbehandling, de har tidigare gjort samma sak på cancer:
https://www.tcbiopharm.com/news/press-releases/clinical-trial-of-pioneering-t-cell-therapy-for-covid-19-patients-in-edinburgh

Detta är då inte specifika t-celler som svarat på SARS-COV2 om jag förstår rätt utan bara en allmän förhöjning av antalet t-celler i kroppen.
Citera
2020-07-01, 23:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tyvärr hinner jag inte nu läsa din länk men som en grundregel kan man nog anse att ett höljevirus bara är aktivt i minuter efter det att det avsatts på en yta. Det innebär INTE att man inte kan detektera det betydligt längre tid efter detta. Det behåller ju sitt RNA man kan inte infektera någon efter det att det tunna fetthöljet förstörts.

Virus utan hölje är aktivt i timmar efter det att det avsatts på en yta. Därför är de extremt smittsamma.

Du har garanterat exponerats för ett virus utan hölje eftersom calicivirus är det virus som orsakar vinterkräksjuka, förresten. Däremot är det inte alls säkert att du är mottaglig för det. Alla är inte det.
När tester visat att viruset överlever flera dagar så verkar man ha startat med en stor mängd virus. Det börjar sönderfall genast, men eftersom det finns att ta av så blir litegrann kvar även efter att en rätt lång tid har gått, lite som med radioaktivt sönderfall.
Citera
2020-07-01, 23:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är människors liv du talar om.

Absolut, men med tanke på att det dör 90000 varje år så inser man ganska snart hur svårt det är att rädda människors liv.
Citera
2020-07-01, 23:07
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Demonstrerade de bara i Malmö?

Demonstrationerna här i Stockholm tycks inte ha påverkat sjukhusinläggningar, IVA eller ökande dödsfall.
Citera
2020-07-01, 23:08
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Absolut, men med tanke på att det dör 90000 varje år så inser man ganska snart hur svårt det är att rädda människors liv.

Ändå finns det de som viger sitt liv med att arbeta med just det, varje dag,

de är värda all respekt tycker jag, mitt tåg har gått försent att skola om sig.
Citera
2020-07-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När tester visat att viruset överlever flera dagar så verkar man ha startat med en stor mängd virus. Det börjar sönderfall genast, men eftersom det finns att ta av så blir litegrann kvar även efter att en rätt lång tid har gått, lite som med radioaktivt sönderfall.
Ja det kan jag köpa.
Citera
2020-07-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Varför skulle det hända? Hela Sverige har sett sanningen och hatar Tegnell, han ska inte få komma undan denna gången, så bilder kommer inte ändras.
Kommer det en andra våg är vi alla fucked.

Du ljuger tyvärr.
Hela Sverige hatar INTE Tegnell.
Mer än hälften litar på honom.
Vad jag sedan tycker är irrelevant men lögner ska ej spridas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in