2020-07-12, 12:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Gigantiskt flockfiasko är vad det är.
Flockpsykos är vad det är.
Citera
2020-07-12, 12:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men snälla. Karln har arbetat som läkare hela livet, han har arbetat med smittade i tredje världen, han har garanterat burit munskydd fler gånger i sitt liv än du nånsin kommer att göra.

I vårdsituationer, ja. Men DET har han ju inte sagt något om heller - jag menar, att sjukvårdspersonal inte ska ha munskydd. Jag skulle tycka, att det var enormt roligt att se honom på tåget i tvångs-munskydd!
Citera
2020-07-12, 12:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Det där med principen får du utveckla och visa på definition.
Jag tror det länkades tidigare i tråden till ett antal studier som pekar åt hållet att SARS-CoV-2 sprids i aerosoler. Även om det nu inte är helt fastslaget så bör rekommendationerna vara munskydd.

Speciellt när kunskapsläget för SARS-CoV-2 rent kronologiskt är knappt ett halvår gammalt samt att man är ansvarig för folkhälsan.
Citera
2020-07-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Gigantiskt flockfiasko är vad det är.

Haha, ja fast det blir ännu bättre, svenska forskare hoppas på t-cells immunitet nu när antikroppar sket sig. Men jag ska spräcka den myten också. Sars-Cov-2 kan hämma MHC-1, vilket gör den osynlig för t-cellerna. Så man kan inte hoppas på t-cells immunitet nu heller.

Skrev en utförlig essä om det här:
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV
Citera
2020-07-12, 12:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Under mina mörka stunder undrar jag om detta inte är en medveten strategi för att förstöra Sverige.
Under mina bättre stunder anser jag bara att dom är fullständigt inkompetenta.

Coronastrategin är inget undantag, Sveriges rykte är totalförstört internationellt och vi har 5500 döda i kvävningsdöden mot Norges 500.
Här är samma resonemang:

https://www.gp.se/debatt/vad-%C3%A4r-folkh%C3%A4lsomyndigheten-egentligen-ute-efter-1.31088225
Citera
2020-07-12, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I vårdsituationer, ja. Men DET har han ju inte sagt något om heller - jag menar, att sjukvårdspersonal inte ska ha munskydd. Jag skulle tycka, att det var enormt roligt att se honom på tåget i tvångs-munskydd!
Under vapenhot då eller vad?
Citera
2020-07-12, 12:16
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Det där med principen får du utveckla och visa på definition.

Försiktighetsprincipen är en allmän rättslig princip som genomsyrar europeisk rätt.
Kommer till uttryck inom flera rättsområden och finns numera även på pränt inom EU-rätten:

Försiktighetsprincipen beskrivs i artikel 191 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Den innehåller en strategi för riskhantering som innebär att om en viss politik eller en viss åtgärd kan utgöra fara för allmänheten eller miljön och om forskarvärlden inte är enig inom frågan, bör inte politiken eller åtgärden genomföras. Situationen ska granskas när mer vetenskaplig information finns.

Man skall ta det säkra före det osäkra helt enkelt.

FHM:s rekommendationer har konsekvent stridit mot denna princip.
Blir dessutom inte bättre av att FHM leker nordvästkorea och har noll transparens och lagt locket på.
Senast redigerad av Testonio 2020-07-12 kl. 12:24.
Citera
2020-07-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, Sveriges rykte är inte totalförstört. Det är bara du som inbillar dig det och har ett alldeles för kort perspektiv på att betrakta saker och ting.

För övrigt skiter nog de flesta i länders rykten eller tycker du att tyskar är att betrakta som pesten eftersom det var Tyskland som släppte fram galningen på 30- och 40-talet?
Så tröttsamt med alla dessa skivor som hakat upp sig och i oändlighet upprepar samma icke-argument i varenda diskussion.
Är det verkligen helt omöjligt att diskutera något överhuvudtaget utan att dra in nazism?
Citera
2020-07-12, 12:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Under vapenhot då eller vad?

Nej, men påbud från Regeringen. Det skulle vara så HIMLA kul, om Löfven äntligen skulle fatta att det faktiskt ÄR han som bestämmer här i landet, och köra över Tegnell. Och så skulle T även privat vara tvungen att visa sig ute i munskydd - så mycket som han har motarbetat det! Men om du inte ser det lustiga i det, så beklagar jag bara din brist på humor.
Citera
2020-07-12, 12:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elektra-01
Är det bara jag som tycker att butikerna inte gör tillräckligt för att underlätta för sina kunder? Hur kan ex. ICA MAXI ha endast EN enda kassa öppen i rusningstid? Att vi ska undvika onödig trängsel borde alla veta nu. Om det är två kassor öppna så är de precis bredvid varandra - istället för att skapa utrymme.
Salladsbaren utan lock har åkt fram igen, ingen handsprit synlig och alla tar i samma tänger. ICA själva säljer ju handsprit?

Jag är väl medveten om att vissa butiker, ex. Clas Ohlson kommer ut med varor man köpt online, det är en bra service som jag hoppas håller i sig framöver. Jag köper mestadels även mat online men ibland behöver man tyvärr besöka en fysisk butik och jag blir lika förvånad varje gång hur illa det sköts.

Håller med. Vissa butikskedjor har löst det exemplariskt. Biltema har kanonservice. Man beställer online och de kommer ut med varorna. Ofta inom kort tid. Helt elektroniskt och man får ett pling i mobilen när det går att hämta ut varor. Jula däremot kör på papperet samma service, men de plockar allt på något centrallager och man kan få vänta en vecka på att få grejerna som på Biltema bara dröjer 30-40 minuter.

Många matvaruaffärer erbjuder ju annars hemleverans som man kan nyttja, men på sina håll kan det ju vara svårt att få tider, så det kräver viss planering. Skulle alla använda den tjänsten skulle det nog braka ihop. Bra att storhandla och gärna på tider då det inte är så mycket folk som springer runt i butikerna. Undvik helger.
Citera
2020-07-12, 12:24
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror det länkades tidigare i tråden till ett antal studier som pekar åt hållet att SARS-CoV-2 sprids i aerosoler. Även om det nu inte är helt fastslaget så bör rekommendationerna vara munskydd.

Speciellt när kunskapsläget för SARS-CoV-2 rent kronologiskt är knappt ett halvår gammalt samt att man är ansvarig för folkhälsan.
Du tryckte hårt på försiktighetsprincipen men du anser att den endast bör resultera i rekommendation av munskydd?
Citera
2020-07-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

här är en lista med 70 vetenskapliga publikationer som styrker att mask hjälper (inklusive studier om aerosoler):
https://threader.app/thread/1279144399897866248
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in