2020-06-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De var ju lite kritiska och faktiskt även elaka innan Carlsson tog dem i örat (via svetsaren).

Då ändrade Aftonbladet riktning med Lena Mellin i spetsen.

Jag anser att det var helt rätt.

Förstår inte ditt inlägg alls, du får gärna förklara.. Om du vill. Vad syftar du på? :-) Menar du att Löfvén sagt till Aftonbladet?
Citera
2020-06-24, 16:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Varför skapar regeringen ett äldreforskarråd o sen struntar i att konsultera dem? De rekommenderade en rad åtgärder som hade kunnat göra skillnad.

"Regeringens eget äldreråd: ”Regeringen lyssnade inte”
Flera ledamöter i regeringens äldreforskarråd säger att smittspridningen på äldreboenden hade kunnat vara mindre om regeringen lyssnat till rådet,"

https://omni.se/
Citera
2020-06-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Förstår inte ditt inlägg alls, du får gärna förklara.. Om du vill. Vad syftar du på? :-) Menar du att Löfvén sagt till Aftonbladet?

De vuxenmobbade Tegnell tills även Carlsson fick nog och sa ifrån. Efter det började alla skriva om hur bra FHM hade skött det hela exemplariskt.
Citera
2020-06-24, 16:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ingen beslutar om dödshjälp. MAS är heller inte någon arbetsledare för ssk.

Det man tar beslut om är om man kan ge patienten en meningsfull behandling med ett bra liv efter denna behandling. Oftast är det i samråd mellan boendets ssk och läkare på VåC som sådana beslut fattas.

Eller så blir det palliativ vård?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Resultatet blir kanske att "britton-modeller" blir benämningen för att använda matematik för att bygga Potemkinkullisser?

Så en politiskt styrd matematisk modell bör i fortsättningen kallas "britton-modell"

+1.

Det förefaller mycket sannolikt att det historiskt framöver, (lite längre fram i tiden) kommer myntas sådana uttryck. Kring både Britton, Giesecke, Carlson, Löfvén och Tegnell. Tyvärr ej några positiva sådana. Det lär handla mycket om att stoppa huvudet i sanden, ej kunna ta in nya fakta, klänga sig fast vid tidigare modeller, prestige, osv. Det är kännetecknena för denna pandemi i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Hur många gånger har Tom Britton sagt att vi är nära flockimmunitet?

"Tom Britton: Flockimmunitet kan vara närmare än man trott

Enligt nya beräkningar kan flockimmunitet uppstå tidigare än man först trodde. Tom Britton är professor i matematik vid Stockholms universitet och intervjuades i Expressen TV"

Det där är gamla nyheter, det var väl ett par månader sedan han sa att 40% skulle räcka för flockimmunitet. Att man nu fått artikeln publicerad i Science är väl bara att gratulera till. Men det är bara matematiska simuleringar resultatet bygger på...

Sen kan han ändå inte undanhålla sig från att spekulera i att nivån i Sthlm skulle vara 20% trots att han samtidigt säger att han inte vet något om saken. Hmm...ja, hoppas kan man ju.

Antikroppstesterna visar 10% i Sthlm, närmare "sanningen" än så lär man inte komma om man inte gör mer omfattande randomiserade tester.
Citera
2020-06-24, 16:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Men det gäller ju bara Halland, Skåne och Blekinge.

Dessutom anser jag att danskarna är dumma. De borde kräva ett antikroppsintyg istället för negativt Corona-test. Man kan ju ha testat sig 3 dagar innan resan - men sen blivit smittad efter det.

WHO har ju sågat "immunity passports"... Tom Tengele säger ju att man inte vet om ett positivt antikroppstest är lika med immunitet.

Ett negativt test som danskarna vill ha minskar risken för att få in asymptomatiska smittade. Dessa sprider ju viruset under längre tid enl det jag läst från kineserna.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Varför skapar regeringen ett äldreforskarråd o sen struntar i att konsultera dem? De rekommenderade en rad åtgärder som hade kunnat göra skillnad.

Flera ledamöter i regeringens äldreforskarråd säger att smittspridningen på äldreboenden hade kunnat vara mindre om regeringen lyssnat till rådet,"

För dyrt? Försummat den vården så länge att man vant sig?
Inte prioriterat? Dom röstar inte. Dom ska ändå dö snart.

Och nu. Synd, men en ekonomiskt vinst att just så många gamla dör.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:

Dessutom anser jag att danskarna är dumma. De borde kräva ett antikroppsintyg istället för negativt Corona-test. Man kan ju ha testat sig 3 dagar innan resan - men sen blivit smittad efter det.

Kineserna har börjat kräva antikroppstester. Men jag antar att det är svårt att begära detta eftersom det i Sverige fortfarande är begränsat gällande antikroppstester.
Citera
2020-06-24, 16:51
Moderator
Chantres avatar
Citat:

Rätt. Fel av mig.

Citat:
Personer med bopæl i Slesvig-Holsten eller Skåne, Halland eller Blekinge kan indrejse i Danmark alene ved at dokumentere bopæl. Hvis regionen ikke opfylder incidenskriteriet, vil der gælde et krav om fremvisning af negativ test foretaget senest 72 timer før indrejse.
https://politi.dk/-/media/mediefiler/corona/faktaark-om-ny-model-for-bning-for-eu-og-schengenlandene-samt-uk.pdf?la=da&hash=947503880A855698DCDF8AC178F1E849 7B28927F

Så resten av Sverige är "karantänland".
Citera
2020-06-24, 16:56
Medlem
Citat:

Bland de människor fanns det ju i princip som hade något med saken att göra:

Laura Fratiglioni, professor i medicinsk epidemiologi, Karolinska institutet

Eller borde regeringen ha lyssnat på Amy Loutfi, professor i informationsteknologi, Örebro universitet?
Citera
2020-06-24, 16:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur tänker du här? Det är väl snarare så att denna dödlighet kommer tidigare om personerna inte får behandling eller operation i tid.

Jag tänker rätt, " överdödlighet" ( ett märkligt uttryck) kan man använda som referens efter ett par år, kanske mer, inte nu mitt i förloppet, det blir lätt väldigt väldigt fel.

Överdödlighet används ex om Spanska sjukan, långt efter den försvunnit med en referens över lång tid.
Den används även efter stora katastrofer, typ krig, ekonomiska depressioner för att ev. kunna mäta konsekvenser, inte nu under en pågående pandemi, det är ytterst oseriöst.
Totalt oseriöst skulle jag vilja säga, och det gäller åt båda håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in