2020-06-30, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-30/ytterligare-23-coronadodsfall-i-sverige

Ja, och därför är det viktigt. Samhället måste sätta fart med subventionerade - eller gratis - antikroppstester för allmänheten nu. I ALLA regioner! Alla har inte råd att betala 6-700 kr (har hört ännu högre priser också) för att gå privat.
Citera
2020-06-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Du håller på med barn i 10-års åldern?

Jag undervisar barn på mellanstadiet inte håller på med barn i 10-årsåldern.
Citera
2020-06-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att smittan har härjat så intensivt i de "utsatta" områdena i Stockholm redan, att de flesta som var mottagliga redan har haft det. Och antingen tillfrisknat eller avlidit, vid det här laget. Samt att flockimmuniteten har börjat verka i de områdena. (Detta är ju en klustersmitta, men alla siffror slås sedan ut på hela regionen.)
Din första mening är innefattar flockimmunitet. Därför blir din tredje mening (båda meningarna är fetade) en tautologi.

Men jag är glad att ingen längre verkar tro att man inte blir immun (och ingen längre verkar tro att dödligheten är 10%).

Vad gäller "klustersmitta" så är det inte en vetenskapligt precis avgränsad definition. Finns det några andra sjukdomar, än COVID-19, som brukar kallas för "klustersmittor"?
Citera
2020-06-30, 14:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ja, och därför är det viktigt. Samhället måste sätta fart med subventionerade - eller gratis - antikroppstester för allmänheten nu. I ALLA regioner! Alla har inte råd att betala 6-700 kr (har hört ännu högre priser också) för att gå privat.
De har ju dock en felmarginal. Rimligen så har man även om man testats för antikroppar 5% risk att smitta riskgruppen om man nu skulle vara sjuk. Känns lite slöseri med skattepengar att genomföra testningen med testkit som inte är helt 100% rättvisande.
Citera
2020-06-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det är såklart inte optimalt. Men för att rädda 10 000 tals liv och ge oss bättre rykte utomlands är det värt.
Den preliminära överdödligheten hittills är omkring 3800 enligt SCB:s statistik för perioden Jan - Juni. Dina 10 000-tals liv är det inte frågan om.
Citera
2020-06-30, 14:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Worldometer är ingen svensk myndighet så vad som står där är oväsentligt.

(Vecka 24 var det denna vecka tangerar med inte 25.)
No shit...

Hänvisa mig gärna till en nätplats hos svensk myndighet som anger hur många dödsfall som rapporterades förra tisdagen.
Citera
2020-06-30, 14:47
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ingen av dem jag läst, och jag tror mig läst i princip allt som publicerades i mars, och de viktigaste i floden som kommit därefter. Det måste ju ha varit dem du refererade till, när du antyder eller påstår att alla som varit infekterade skulle få livslånga men.

Att virusinfektioner kan ge bland annat "postviral fatigue", det har varit känt i årtionden, ja snart i ett århundrade.

Detta bland annat.

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30222-8/fulltext

https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2763846

https://www.bbc.com/future/article/20200622-the-long-term-effects-of-covid-19-infection

Främst är det just nedsatta lungfunktioner, skador på hjärnan och hjärtat som man vissa får leva med som man vet om än så länge.

https://www.vox.com/2020/5/8/21251899/coronavirus-long-term-effects-symptoms
Citera
2020-06-30, 14:49
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
"Sociala strukturer" är anledningen till att vissa invandrare smittas mer.

Ingen vågar ens yppa ordet H Y G I E N haha!

*Flämt* Vad menar du?? Hur uttrycker du dig??
Menar du att en tältkärring från Somalia inte förstår sig på hygien??
Hur vågar du?

Rasism rasism rasism rasism BLM BLM BLM
Citera
Medlem
Citat:
På dagens pressträff hänvisade Karin Tegmark-Wisell till nya studier kring T-cellmedierat immunsvar och hävdade att vi nu vet att alla som infekteras med SARS-CoV-2 inte bildar antikroppar.
https://twitter.com/bjornsing/status/1277940972077400064
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Den positiva trenden fortsätter! Mycket bra.

Nobelpriset 2020 till FHM?

Fredspriset då? Det är väl det enda som gått till en organisation.

Nåväl, något pris ska de inte få även om jag är glad att vi sluppit nedstängning och framför allt att det inte inneburit 40000 döda per juni som alarmister förutspådde. En förnekare är en person som förnekar extrema alarmisters påståenden. Jag är förnekare i den meningen
Citera
2020-06-30, 14:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag tror att smittan har härjat så intensivt i de "utsatta" områdena i Stockholm redan, att de flesta som var mottagliga redan har haft det. Och antingen tillfrisknat eller avlidit, vid det här laget. Samt att flockimmuniteten har börjat verka i de områdena. (Detta är ju en klustersmitta, men alla siffror slås sedan ut på hela regionen.)
När FHM försökte mäta ute i Järvafältet fick de inte ihop tillräckligt med frivilliga till att genomföra studien. Jag tror att det är överhängande människor från andra områden eller rent av de minst drabbade som nu testar sig för virus och antikroppar. Tyvärr får man nog en väldigt stor metodproblematik i Stockholm när man mäter inte bara för att smittan är så ojämnt fördelad utan också p.g.a. att människor förhåller sig olika till det här.

Antal nya fall verkar dock gå stadigt uppför. Det tillsammans med att det antagligen går ner i åldrarna om det följer trenden på andra ställen och internationellt så kommer vi att ha fler lindrigt sjuka, färre allvarligt sjuka och inlagda i förhållande till smittade. Och definitivt färre döda då jag tror speciellt Stockholm nu tagit till kraftåtgärder att skydda de utsatta och framförallt blivit bättre på att vårda svårt sjuka.

En gnagande känsla säger också att nu har de dött de som var mest sårbara så att antalet i den gruppen minskat radikalt.
Citera
2020-06-30, 14:52
Moderator
Chantres avatar
Hörde på radion igår att man ville flytta de här fältsjukhusen till de regioner som är värst drabbade just nu. Har inte läst eller hört något mer om det. Någon som vet något? De har väl inte ens använts än där de står nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in