2020-06-29, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Kan någon förklara för mig varför antalet döda per dag tycks sjunka men antalet sjuka tycks öka? Är det:

a) testningen som har ökat
b) rapportering av döda som börjat släpa efter
c) a+b
d) nåt annat

?

Ej hängt med det senaste...

Min teori är att viruset inte klarar sig lika bra i sommarluft (varm och fuktig eller whatever) så de som blir smittade får inte lika stor smittdos nu på sommaren.
Citera
2020-06-29, 05:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Kan någon förklara för mig varför antalet döda per dag tycks sjunka men antalet sjuka tycks öka? Är det:

a) testningen som har ökat
b) rapportering av döda som börjat släpa efter
c) a+b
d) nåt annat

?

Ej hängt med det senaste...
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Min teori är att viruset inte klarar sig lika bra i sommarluft (varm och fuktig eller whatever) så de som blir smittade får inte lika stor smittdos nu på sommaren.
Folk dör av detta på sommaren med. Se Brasilien t.ex. Snarare är det allt yngre som smittas då de är mer i rörelse och mer sociala. Det är mindre risk för allvarligare sjukdomsförlopp hos dem. Vi har också blivit bättre på att behandla de svåra fallen framförallt. Där har man gjort verkliga framsteg.

Dock är detta med yngre drabbade inte helt bra. Dels kan man faktiskt bli rejält sjuk ändå som ung med risk för sen-komplikationer, dels får vi hålla koll på om viruset ändrat karaktär d.v.s. muterar och ger sig på den yngre befolkningen. Har sett tecken på fler sjukhusinläggningar där unga tidigare inte hamnat på sjukhus.

En sak till: USA har idag +40,540 nya fall men bara +285 döda. Trenden med höga tal i nya fall har väl hållit på ett par veckor eller så. Det tar tid innan man blir rejält sjuk och längre innan man dör så jag tror nog att vi kan räkna med en uppgång i kritiska fall och döda inom den närmaste tiden tyvärr.
Senast redigerad av arbetet 2020-06-29 kl. 05:12.
Citera
2020-06-29, 05:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Lärare på krigsstigen efter FHMs pizzabagarrapport. Menar lärarna löper risk för corona i hög grad. Det ser ut att FHM verkar inte vilja studera det.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s
Ja herra gud! Vem begriper inte att grundskolelärare är ett mycket utsatt yrke? Det är FHM som inte vill erkänna detta eftersom det skulle skapa stora svårigheter för dem att insistera på att hålla grundskolorna öppna.

Ur artikeln:

”Hon har själv räknat om Folkhälsomyndighetens siffror så att de visar antal smittade grundskollärare och gymnasielärare per 10,000 för vardera lärargrupp, vilket visar att grundskollärare har cirka 60 procent högre risk att smittas än gymnasielärarna.”

Och sedan visar det sig att de bygger sina antaganden på an icke färdig rapport?!?!

”När Arbetsvärlden den 2 juni begär att få ta del av Folkhälsomyndighetens data som legat till grund för uttalandena, visar det sig inte finnas någon färdig studie.

”Det här är en rapport som inte är klar ännu. Alltså är det arbetsmaterial som vi inte kan lämna ut. Jag har inget datum när den är färdig.”, skriver pressekreteraren Jon Pelling, som meddelar att Folkhälsomyndighetens representanter inte är tillgängliga för en intervju om studien förrän den är publicerad.”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) meddelar via sin pressekreterare att beslutet att gymnasieskolorna kan öppna igen vilar på Folkhälsomyndighetens rapport ”Covid-19 hos barn och unga*− en kunskapssammanställning”.

https://www.arbetsvarlden.se/fhm-gav-skolorna-gront-ljus-%E2%88%92-men-vad-vet-man-om-smittspridningen-egentligen/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-29 kl. 05:18.
Citera
2020-06-29, 05:17
Medlem
arbetets avatar
Vi har passerat en halv miljon döda i världen:

504,410
Citera
2020-06-29, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det som gör mig riktigt förbannad är att FHM släppte in en samhällsfarlig smitta i landet och lät den spridas ohämmat utan att ens försöka hejda smittspridningen. Det är möjligt att Sverige hade misslyckats i alla fall, men nu försökte vi inte ens. Det är en inkompetens som måste vara åtalbar. Tusentals har redan fått sätta livet till och ett okänt antal kommer att få men som i vissa fall kan bli bestående.

Om man som statsepidemiolog får rapporter om ett nytt dödligt coronavirus som sprider sig ohämmat i Wuhan, som redan har spridit sig till Europa och når Sverige (officiellt) redan den 31 januari, så måste man reagera och börja vidta adekvata åtgärder.

När det dessutom börjar dimpa ner rapporter om att covid-19 är ett väldigt lömskt virus, som kan orsaka en hel mängd med komplikationer för dem som överlever, så måste man dra slutsatsen att det är ett virus som man absolut inte vill ska sprida sig ohämmat i samhället.

Att då börja yra om flockimmunitet eller åtminstone vidta åtgärder som inte kan tolkas på annat vis än att man eftersträvar en medveten spridning i samhället, där man bara försöker platta till kurvan lite grann så att sjukvården inte blir överbelastad, är en kriminell handling enligt mitt sätt att resonera.

Det är möjligt att våra händer var bakbundna, att vi inte hade kapacitet, personal och resurser att agera annorlunda, men det gjordes inte ens ett desperat försök att hejda smittspridningen.

Det går inte att försvara sig med att när den andra vågen kommer så drabbas vi inte lika hårt och att de länder som har varit i lockdown kommer att få en ny stor spridning när de väl öppnar upp igen. Varje vecka som man kan fördröja en stor allmän smittspridning är värt att prova, nya mediciner och behandlingssätt utvecklas hela tiden, vår kunskap om viruset ökar för varje dag. Den är inte längre lika dödlig som den var i början. Och till slut kommer även ett vaccin.

Exakt så tycker jag också. Man har en skyldighet att rädda så många som möjligt och om man nu inte ville gå all in så hade man iallafall kunnat göra som resten av världen.
Citera
2020-06-29, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det går såklart inte att förklara på ett enkelt sätt. Det är MASSA faktorer som styr hur smittspridning utvecklas i ett land. Om det fanns en enkel lösning hade detta virus aldrig lett till en pandemi.

Det verkar finnas en enkel lösning, kör inte med flockimmunitet
Så här långt har det gått kanon för övriga norden.
Citera
2020-06-29, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är sorgligt och oförklarligt?
Jag är själv högutbildad akademiker men håller verkligen inte med.🙋🏼‍♀️

Sen om man påvisar att det inte stämmer blir han mest sur.
Att inte kunna tänka själv i vuxen ålder är rätt intressant faktiskt.

Visst är det skitenkelt att hålla med konsensus och röra sig i "godkända områden" men de som inte gör det kan ju manipulera ett helt land för egen vinning.
Citera
2020-06-29, 06:05
Medlem
Tatjana födde tvillingar – när hon var sjuk i covid-19
Tvingades till akut kejsarsnitt

– Jag hade ingen aning var det var utan jag tänkte att det var ett gravidsymtom. Jag hade nämligen alla andra symtom som kan drabba en som är gravid.

För att vara på den säkra sidan åkte hon till sjukhuset för att kolla upp dessa. Men läkarna kunde inte förstå vad utslagen berodde på. Så hon skickades hem igen. Väl hemma började Tatjana få en extrem huvudvärk och ont i sina leder. Dagen efter var ännu värre.

– Då kände jag att det blev helt dimmigt för ögonen. Jag hade ingen aptit och ingen lukt eller smak, vatten kändes som metall i munnen. Jag var även febrig, det kändes som en influensa.

När hon kontaktade BB uppmanades hon att åka in. Tatjana fick ligga i ett isolerat rum och en barnmorska med skyddsutrustning tog ett coronatest på henne. Dagen efter fick Tatjana, som sovit kvar på sjukhuset, resultatet: Hon hade testats positivt för covid-19.

https://www.aftonbladet.se/family/a/OpwExq/tatjana-fodde-tvillingar--nar-hon-var-sjuk-i-covid-19
Citera
2020-06-29, 06:11
Medlem
Man skall aldrig låta en bra kris gå till spillo och nu har vi ju dessutom BLM som drar fram över världen.

Börjar dyka upp artiklar om "fattiga och rika", "invandrare och svenskar".

Innan man köper det rakt av kan man gå in här och läsa,
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230

Och här,
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Lite fakta,
Ungefär lika många män som kvinnor verkar dö - finns ingen glasklar jämlikhetskonflikt i detta.
Tar man Järfälla och Bromma så är skillnaden inte enorm.

Det verkar dock ha blivit kluster som slagit hårdare mot vissa områden, enligt denna skall typ Kista och Rinkeby vara en av dom,
https://www.expressen.se/kronikorer/magnus-alselind/de-utsatta-som-hastas-forbi-i-tegnells-sommarprogram/

Finns det någon härinne som har etnicitet på avlidna som kan posta den eller kredibel information?
Hur många av de 5500 döda är "invandrare" tex.

Min take på detta är ganska enkel, smittan fanns i Sverige sedan december men mer smittade ger värre utbrott. Det berömda coronaplanet från Italien till exempel där hostande och febriga resenärer tumlade ut, tog en taxi hem och isolerade sig.

-TAXIXCHAUFFÖRERNA blev smittade tidigt.

Sen har ni Iranierna som åkte hem från en enorm virushärd rakt ut i förorten, jag vet inte exakt var dom bor men jag chansar på att en del bor i järva.

Sen har ni busschaufförerna och städarna i omsorg och vård, inga skydd alls och dom blev också smittade tidigt.

Ungefär nu så kunde 58% av tjänstemannasamhället stanna hemma men ovan grupper fick vackert jobba vidare, mer smitta.

Är det ett "fattigdomsproblem"?

Det står väl alla fritt i Sverige att äta hälsosamt, träna, utbilda sig och få ett kontrorsjobb?

Det var också prat om att man inte informerat vissa grupper men sen dök det upp informationsblad på 13 språk och alla dagstidningar har ju än idag corona information på tigrinja och arabic.

Nu är såklart syftet med dessa kampanjer att ta ännu lite mark från majoritetssamhället, ni är rasister och rika och därför skall dessa "utsatta" grupper ha mer.

Låt mig vända på hela resonemanget.

-arbetslösa borde ha minst corona av alla grupper för dom går inte utanför dörren, den mest priviligierade gruppen av alla.

-Riskgrupper har än idag inte fått smittskyddspenningen, dom som dör om dom går ut och blir smittade.

´-Äldre. +70 är de enda som är diskriminerade i corona, dom fick palliativ vård direkt.

Ett ypperligt tillfälle att säga till dom som är "fattiga" eller "invandrare" att ta tag i sina liv om dom vill ha det bättre. Dörren in till majoritetssamhället har aldrig varit öppnare.

Skittråkigt att media börjar peddla offerrollen och att man skall känna skuld och ge bort mer gratis.

Det enda corona har visat är att vissa grupper är passiva. Om man som arbetslös är i topp när det gäller corona är ju bara larvigt, det är omöjligt att skylla på någon annan än sig själv.

Det man däremot ABSOLUT börde göra redan idag är att finansiera kärnområden fullt ut.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur vi kan få höra "vi är rika" ett par gånger i veckan och så ger Sverige bort X miljarder till utlandet när kärområden är på gränsen till kollaps.
-hur kan det ens vara lagligt?

Dra ned allt bistånd och annat till 0 och börja finansiera kärnområden ett efter ett, man kan börja med omsorgen och vården.

Mer än så kan man inte göra, dörren in i majoritetssamhället är som sagt vidöppen.
Citera
2020-06-29, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

I mitt lilla MENA land är det 45 grader just nu och smittan är skenande.
Citera
2020-06-29, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Man skall aldrig låta en bra kris gå till spillo och nu har vi ju dessutom BLM som drar fram över världen.

Börjar dyka upp artiklar om "fattiga och rika", "invandrare och svenskar".

Innan man köper det rakt av kan man gå in här och läsa,
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230

Och här,
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Lite fakta,
Ungefär lika många män som kvinnor verkar dö - finns ingen glasklar jämlikhetskonflikt i detta.
Tar man Järfälla och Bromma så är skillnaden inte enorm.

Det verkar dock ha blivit kluster som slagit hårdare mot vissa områden, enligt denna skall typ Kista och Rinkeby vara en av dom,
https://www.expressen.se/kronikorer/magnus-alselind/de-utsatta-som-hastas-forbi-i-tegnells-sommarprogram/

Finns det någon härinne som har etnicitet på avlidna som kan posta den eller kredibel information?
Hur många av de 5500 döda är "invandrare" tex.

Min take på detta är ganska enkel, smittan fanns i Sverige sedan december men mer smittade ger värre utbrott. Det berömda coronaplanet från Italien till exempel där hostande och febriga resenärer tumlade ut, tog en taxi hem och isolerade sig.

-TAXIXCHAUFFÖRERNA blev smittade tidigt.

Sen har ni Iranierna som åkte hem från en enorm virushärd rakt ut i förorten, jag vet inte exakt var dom bor men jag chansar på att en del bor i järva.

Sen har ni busschaufförerna och städarna i omsorg och vård, inga skydd alls och dom blev också smittade tidigt.

Ungefär nu så kunde 58% av tjänstemannasamhället stanna hemma men ovan grupper fick vackert jobba vidare, mer smitta.

Är det ett "fattigdomsproblem"?

Det står väl alla fritt i Sverige att äta hälsosamt, träna, utbilda sig och få ett kontrorsjobb?

Det var också prat om att man inte informerat vissa grupper men sen dök det upp informationsblad på 13 språk och alla dagstidningar har ju än idag corona information på tigrinja och arabic.

Nu är såklart syftet med dessa kampanjer att ta ännu lite mark från majoritetssamhället, ni är rasister och rika och därför skall dessa "utsatta" grupper ha mer.

Låt mig vända på hela resonemanget.

-arbetslösa borde ha minst corona av alla grupper för dom går inte utanför dörren, den mest priviligierade gruppen av alla.

-Riskgrupper har än idag inte fått smittskyddspenningen, dom som dör om dom går ut och blir smittade.

´-Äldre. +70 är de enda som är diskriminerade i corona, dom fick palliativ vård direkt.

Ett ypperligt tillfälle att säga till dom som är "fattiga" eller "invandrare" att ta tag i sina liv om dom vill ha det bättre. Dörren in till majoritetssamhället har aldrig varit öppnare.

Skittråkigt att media börjar peddla offerrollen och att man skall känna skuld och ge bort mer gratis.

Det enda corona har visat är att vissa grupper är passiva. Om man som arbetslös är i topp när det gäller corona är ju bara larvigt, det är omöjligt att skylla på någon annan än sig själv.

Det man däremot ABSOLUT börde göra redan idag är att finansiera kärnområden fullt ut.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur vi kan få höra "vi är rika" ett par gånger i veckan och så ger Sverige bort X miljarder till utlandet när kärområden är på gränsen till kollaps.
-hur kan det ens vara lagligt?

Dra ned allt bistånd och annat till 0 och börja finansiera kärnområden ett efter ett, man kan börja med omsorgen och vården.

Mer än så kan man inte göra, dörren in i majoritetssamhället är som sagt vidöppen.
De som vart långtidsarbetslösa(stämplat ut)måste ju gå på olika aktiviteter vad jag förstått.
Citera
2020-06-29, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En sak till: USA har idag +40,540 nya fall men bara +285 döda. Trenden med höga tal i nya fall har väl hållit på ett par veckor eller så. Det tar tid innan man blir rejält sjuk och längre innan man dör så jag tror nog att vi kan räkna med en uppgång i kritiska fall och döda inom den närmaste tiden tyvärr.

Det är det jag också misstänker, en andra våg har sköljt in och än så länge säger alla, visst massa nya fall men inga döda och lite IVA, det är annorlunda denna gång.

Visst är det väl en eftersläpning på IVA och framförallt döda?

Eftersom man testar lite mer så ser man fallen tidigare i cykeln, förut vart ju fallen bekräftade bara när dom dök upp halvdöda på akuten.

Kanske är annorlunda nu men om det inte är det kan det bli livligt igen om ett par veckor och vården är väl i stort sett slutkörd efter rond 1.

Så vi kanske får se ännu mer rutinmässig palliativ vård och dödshjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in