Man skall aldrig låta en bra kris gå till spillo och nu har vi ju dessutom BLM som drar fram över världen.
Börjar dyka upp artiklar om "fattiga och rika", "invandrare och svenskar".
Innan man köper det rakt av kan man gå in här och läsa,
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
Och här,
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Lite fakta,
Ungefär lika många män som kvinnor verkar dö - finns ingen glasklar jämlikhetskonflikt i detta.
Tar man Järfälla och Bromma så är skillnaden inte enorm.
Det verkar dock ha blivit kluster som slagit hårdare mot vissa områden, enligt denna skall typ Kista och Rinkeby vara en av dom,
https://www.expressen.se/kronikorer/magnus-alselind/de-utsatta-som-hastas-forbi-i-tegnells-sommarprogram/
Finns det någon härinne som har etnicitet på avlidna som kan posta den eller kredibel information?
Hur många av de 5500 döda är "invandrare" tex.
Min take på detta är ganska enkel, smittan fanns i Sverige sedan december men mer smittade ger värre utbrott. Det berömda coronaplanet från Italien till exempel där hostande och febriga resenärer tumlade ut, tog en taxi hem och isolerade sig.
-TAXIXCHAUFFÖRERNA blev smittade tidigt.
Sen har ni Iranierna som åkte hem från en enorm virushärd rakt ut i förorten, jag vet inte exakt var dom bor men jag chansar på att en del bor i järva.
Sen har ni busschaufförerna och städarna i omsorg och vård, inga skydd alls och dom blev också smittade tidigt.
Ungefär nu så kunde 58% av tjänstemannasamhället stanna hemma men ovan grupper fick vackert jobba vidare, mer smitta.
Är det ett "fattigdomsproblem"?
Det står väl alla fritt i Sverige att äta hälsosamt, träna, utbilda sig och få ett kontrorsjobb?
Det var också prat om att man inte informerat vissa grupper men sen dök det upp informationsblad på 13 språk och alla dagstidningar har ju än idag corona information på tigrinja och arabic.
Nu är såklart syftet med dessa kampanjer att ta ännu lite mark från majoritetssamhället, ni är rasister och rika och därför skall dessa "utsatta" grupper ha mer.
Låt mig vända på hela resonemanget.
-arbetslösa borde ha minst corona av alla grupper för dom går inte utanför dörren, den mest priviligierade gruppen av alla.
-Riskgrupper har än idag inte fått smittskyddspenningen, dom som dör om dom går ut och blir smittade.
´-Äldre. +70 är de enda som är diskriminerade i corona, dom fick palliativ vård direkt.
Ett ypperligt tillfälle att säga till dom som är "fattiga" eller "invandrare" att ta tag i sina liv om dom vill ha det bättre. Dörren in till majoritetssamhället har aldrig varit öppnare.
Skittråkigt att media börjar peddla offerrollen och att man skall känna skuld och ge bort mer gratis.
Det enda corona har visat är att vissa grupper är passiva. Om man som arbetslös är i topp när det gäller corona är ju bara larvigt, det är omöjligt att skylla på någon annan än sig själv.
Det man däremot ABSOLUT börde göra redan idag är att finansiera kärnområden fullt ut.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur vi kan få höra "vi är rika" ett par gånger i veckan och så ger Sverige bort X miljarder till utlandet när kärområden är på gränsen till kollaps.
-hur kan det ens vara lagligt?
Dra ned allt bistånd och annat till 0 och börja finansiera kärnområden ett efter ett, man kan börja med omsorgen och vården.
Mer än så kan man inte göra, dörren in i majoritetssamhället är som sagt vidöppen.