2020-02-23, 23:00
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Dr John Campbell
https://youtu.be/02TwdiRUJTA?t=646 Iran

Tack för länken! Mycket skrämmande och stämmer uppgifterna att skyddsutrustning saknas kommer Iran bli den största spridaren av coronavirus i världen.😨
Citera
2020-02-23, 23:01
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Kolla denna engelskspråkiga tidning i Pakistan. Artikeln handlar om den stängda gränsen mot Iran.

Det finns...kommentarsfält och den enda kommentaren ifrågasätter att Pakistan inte stängt mot Kina.

https://tribune.com.pk/story/2162738/1-balochistan-govt-closes-pak-iran-border-amid-novel-coronavirus-outbreak/
Citera
2020-02-23, 23:02
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja det kryper sig närmare. Nu är det i Italien. Är väl bara en tidsfråga innan svenska städer hamnar i karantän. Kommer ju givet bli någon/några som varit på resande fot som drar med sig skiten hit.

Min gissning är privata nöjesresenärer som kommer hem från: Iran, Italien o Thailand.

Det är märkligt att inget mediaföretag har ringt runt för att ta reda på hur många hemmahörande i Sverige som under förra veckan, denna o kommande som är på resande fot i dessa länder.

Samt att om det gått ut begäran om frivillig karantän i hemmet i 14 dagar efter att de kommer hem...

Fast jag får allt mer känslan att svenska myndigheter redan givit upp...
Citera
2020-02-23, 23:02
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Inkubationstid på upp till 2v, några fler dödsfall än vanligt i lunginflammation på äldre människor skulle nog inte få sjukvårdspersonal att höja på ögonbrynen. Behöver inte vara så, men jag tror att det redan är här.
Sen är dödlighet så pass låg och har varit sjunkande, som sagt merparten kommer bara känna sig förkylda.
Ja är man under 40 så är risken att dö i detta obefintlig. Men om majoriteten av befolkningen blir smittade, för Björn Olsen uppskattade att 60-80% av befolkningen kunde smittas, inte på en gång då, men säg att smittan sprids som en löpeld och 10% av svenskarna smittas. Det är 1 miljon människor. Åtminstone 150.000 av dessa kommer att behöva sjukhusvård.
Citera
2020-02-23, 23:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Inkubationstid på upp till 2v, några fler dödsfall än vanligt i lunginflammation på äldre människor skulle nog inte få sjukvårdspersonal att höja på ögonbrynen. Behöver inte vara så, men jag tror att det redan är här.
Sen är dödlighet så pass låg och har varit sjunkande, som sagt merparten kommer bara känna sig förkylda.

Men det är ändå en dödlighet på nästan 3%. Mot vanlig influensa som ligger på 0,3%. Personer blir rejält sjuka också vilket för det till en samhällsfara.
Citera
Avslutad
Verkar ha gått fort i italien. Gick från 3 upptäckta fall på fredagsmorgonen till 152 upptäckta fall på söndag eftermiddag (idag).
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
De kommer ta enorm skada. Deras gräns må uppges vara "stängd" men de har mängder med inofficiell handel med kina över gränsen. Dr Campbell antydde att NK har smittan och redan många döda. Deras sjukvård är undermålig och befolkningen undernärd. Humanitär katastrof.

Gissar att du har rätt.
Skulle dessutom tro att den nordkorean som får symtom undviker att meddela myndigheterna av rädsla för konsekvenserna.
Citera
2020-02-23, 23:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
De hade en person som satt i karantän efter att ha varit i Kina.
Han bröt mot karantänen och gick och badade på allmän plats.
Polisen sköt honom på plats, så det är kanske så de löser problemet..,.

På något sätt måste man beundra deras handlingskraft.

Vad är påföljden i Sverige.
En skriftlig tillsägelse?
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sverige har skyddsutrustning för 100 patienter a 14 dagar. Så krävs inte så stort utbrott för att skydden ska ta slut. Vad händer då? Går läkarna hem?

Antagligen och sedan får vi antingen låta epidemin ha sitt naturliga förlopp eller tillämpa kinesiska metoder.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
De hade en person som satt i karantän efter att ha varit i Kina.
Han bröt mot karantänen och gick och badade på allmän plats.
Polisen sköt honom på plats, så det är kanske så de löser problemet..,.
Vem gjorde det? I kina? Låter ju sjukt.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ja men i teorin skulle det vara sjukt effektivt, skulle ju totalt kväva smittspridningen. Nu är det lite sent att börja tillverka flera miljarder såna dräkter men i framtiden (om det blir någon sådan efter det här! Hehe) skulle det kunna vara värt att tänka på. Att typ staten har ett lager med såna för att kunna ges ut.

Italien verkar ordentligt handlingskraftiga och ställt in diverse evenemang, så på så vis är det intressanta nyheter - för det visar hur omvärlden tar det här på allvar.

Man börjar också tänka på hur samhället bör agera vid en nästintill kollaps. Jag menar vad är livsnödvändigt? MAT, VATTEN, EL, POLIS, RÄDDNINGSTJÄNST, SJUKVÅRD! Allt annat måste ju kunna "frysa" eller? Om alla företag som ej producerar och erbjuder absolut livsnödvändiga grejer stängs tillfälligt - tillsammans med alla andra företag av liknande typ - så borde man kunna koncentrera alla människors kraft och förmåga på just sjukvård och andra saker. Det känns liksom som att TV-försäljare kan stanna hemma i karantän om det blev en vild pandemi med samhällskollaps som följd. Det går att organisera men det kräver handlingskraft och beslutsamhet.

Jag skrev det igår och jag skriver det igen.
Jag tror inte en käft av landstingsanställda dyker upp på jobbet när det är dags att ta hand om alla Coronafall i Sverige.
Men du har en lite mer positiv syn på människor. Det är jag glad för
Citera
2020-02-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hur komiskt är det inte att läsa SVT:s artikel med den numera ökända statsepidemiologen Anders Tegnel. I artikeln förklarar han utbrottet av Coronaviruset i Italien på följande sätt:

"– Vad som har hänt är att det förmodligen har kommit ett par, tre personer, förmodligen mer än en, från Kina till Italien som inte har upptäckts i tid. Det är det rimliga scenariot. Varför det har blivit just Italien tror jag inte att vi någonsin kommer att få veta, det är en slump, säger Tegnell."

Reportern ställer inte den självklara följdfrågan om varför det inte även kunde bli så Sverige. Att ett par tre personer kommer från Iran eller exempelvis Italien......Sen är det en slump att det blev så här. Nej det är ingen slump utan de länder som inte har koll på vilka som kommer in i sitt land får ett utbrott. Så enkelt är det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsepidemiologen-satt-dig-inte-pa-akuten-om-du-kanner-symptom?cmpid=del:tw:20200223:statsepidemiol ogen-satt-dig-inte-pa-akuten-om-du-kanner-symptom:nyh:lp

Men vilken idiot
Vår egen STADSEPIDEMIOLOG kan inte räkna ut 2+2.

OM det han säger är sant, att 2-3 personer rest från Kina till Italien och inte blivit upptäckta, vad i hela helvete säger att en eller två personer av hundratals eller tusentals kineser som vi har på besök INTE skulle bära på det? Nu har till och med Italien gått och blivit ett riskland att ta emot folk ifrån. Plus Iran. Det här kommer bara eskalera, och NEJ jag är inte någon domedagsprofet som vill sprida oro, men vem som helst med lite huvud förstår väl, och ser, åt vilket håll det är på väg åt? Helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in