2020-06-25, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi har haft diametralt olika åsikter beträffande många aspekter gällande hanteringen av denna pandemi men här är åtminstone ett område där vi är ganska eniga.

Flera i min närhet varav en av mina närmaste vänner har varit sjuka under våren. En av dem blev riktigt sjuk på sportlovet vecka 9 i samband med en resa utomlands. Veckan efter stängdes resorten där de hade varit p.g.a. ett coronautbrott. Han bockade av alla typiska symptom för corona men han testades sedermera negativt för antikroppar.

Han blev väldigt skeptisk till testerna så han betalade en vän i sin tur att göra fem olika antikroppstester, den här vännen hade vårdats på sjukhus för just corona och torde därför bevisligen haft sjukdomen. Han testade positivt på två tester och negativt på tre.

Efter en lång utläggning, det verkar onekligen finnas frågetecken kring dessa tester.

Om det är osäkerhet i antikroppstester, blir ju hela analysen kring smittspridning nästan värdelös, och det blir ett famlande i mörker.....
Citera
2020-06-25, 08:21
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men det stämmer ju inte Dalarna hade ju fall i December.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Var på köpcentrum idag i Skärholmen och tyvärr var jag den enda med munskydd.

Tragiskt!!!

Såg en gubbe på runt 80 med munskydd fikandes på Malmös största köpcentrum, han såg verkligen rolig ut i sin mask där bland 1000 tals andra utan mask.

Det är gamlingar och invandrare som använder munskydd, riskgrupperna. Men egentligen borde dom stanna hemma istället.
Citera
2020-06-25, 08:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vi har haft diametralt olika åsikter beträffande många aspekter gällande hanteringen av denna pandemi men här är åtminstone ett område där vi är ganska eniga.

Flera i min närhet varav en av mina närmaste vänner har varit sjuka under våren. En av dem blev riktigt sjuk på sportlovet vecka 9 i samband med en resa utomlands. Veckan efter stängdes resorten där de hade varit p.g.a. ett coronautbrott. Han bockade av alla typiska symptom för corona men han testades sedermera negativt för antikroppar.

Han blev väldigt skeptisk till testerna så han betalade en vän i sin tur att göra fem olika antikroppstester, den här vännen hade vårdats på sjukhus för just corona och torde därför bevisligen haft sjukdomen. Han testade positivt på två tester och negativt på tre.

Efter en lång utläggning, det verkar onekligen finnas frågetecken kring dessa tester.

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Behöver dock inte vara testerna det är fel på. Kan ju vara så att många inte bildar antikroppar. Immuniteten är fortfarande oklar. Många i min krets har haft tydliga coronavirustecken hela våren och testar negativt på antikroppar. Dessa blir bättre ett kort tag för att sedan få nya symptom igen.
Jag tror heller inte att det är fel på testerna. Frågan är hur specifika de är om de kan urskilja antikroppar från varandra. En av hypoteserna är att immunförsvaret genom tidigare infektioner av andra coronavirus producerar felaktiga antikroppar och blockerar nybildning: The Original Antigenic Sin . Kan olika tester reagera olika på det?
Citera
2020-06-25, 08:29
Medlem
Citat:

Ja, det är ju extremt konstigt.

Som sagt, en vän som är läkare vid KI har bekräftats positiv med RT-PCR, men testar råblankt för antikroppar gång på gång.

En bekants fru jobbar på äldreboende, och sa att i princip hela personalen och alla som bodde där påvisats positiva med RT-PCR när det begav sig, men långt ifrån alla har detekterbara antikroppar nu.
Citera
2020-06-25, 08:30
Medlem
gloffgloffs avatar
Gårdagens siffror avlidna Covid-19

Sweden 48
Norway 1
Denmark 0
Finland 0
Iceland 0

Deaths/1M pop relativt befolkningsmängd

Sweden 516
Denmark 104
Finland 59
Norway 46
Iceland 29

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-25 kl. 08:33.
Citera
2020-06-25, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
I mitten på Juni och vi har drygt 17 % av Sthlms befolkning som har antikroppar? Vi är således månader ifrån flockimmunitet i Sthlm och en bra bit in på år 2021 för Sveriges del.
Dags att byta strategi.

https://www.svd.se/karolinska-172-procent-har-antikroppar

Är du besviken att inte fler har antikroppar? Vilken strategi ska vi börja med?
Släppa allt fritt så att vi får 100% nån gång eller ska vi stänga ner allt?
Du har säkert en annan mycket bättre strategi, det är jag helt säker på....fram med strategin, var inte blygsam, fram med lösningen , du kommer få cred
Citera
2020-06-25, 08:34
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Håller med, det är så jävla skönt när Flashback stänger ner användare som har annan uppfattning än jag själv så vi alla kan sitta i vår ekokammare och klappa varandra på ryggen! Mycket bra, prisa Jesus

Handlar mest om att vissa har en "beef" och aldrig någonsin kommer att ändra åsikt oavsett hur det går, av rent psykologiska anledningar. De är inte intresserade av att ta reda på vad som är sant och ältar lögner som kan motbevisas med tio sekunders googlande om och om igen. Sånt blir väldigt tröttsamt efter ett tag.

Skulle grannländerna explodera och "göra en Sverige" framöver så vore jag den förste att erkänna att jag haft fel. Finns statistik här förresten: Norge, Danmark, Finland
Citera
2020-06-25, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Frågan är hur representativt urvalet är där också.

Skulle vi på något osannolikt vänster lyckas uppnå någon slags flockimmunitet i vissa områden så är det ju ett totalt misslyckande också, eftersom smittan kan hållas nere med smittspårning och isolering.

Att låta viruset spridas tills flockimmunitet uppstår är en plan B för virus som visar sig vara omöjliga att stoppa utan långvariga drakoniska åtgärder. Det gäller inte det här viruset. FHM antog det i början dock, och har som bekant extremt svårt för att ställa om.
Instämmer.

Urvalet av personer verkar bestå av de som velat testa sig av olika anledningar.
Region Stockholm har hand om testet.

”Förra veckan utfördes knappt 24 000 antikroppsprover. Av dessa var 17,2 procent positiva,” skriver Claes Ruth, funktionschef för Karolinska Universitetslaboratoriet i mejl till SvD.

Werlabs presenterade förra veckan resultat från 14 000 tester där runt 14 procent av testerna visade på antikroppar.
https://borsvarlden.com/artiklar/172-procent-av-testade-stockholmare-har-antikroppar-svd/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/var-sjatte-har-antikroppar-i-stockholm
Citera
2020-06-25, 08:39
Medlem
arbetets avatar
Brasilien alltså. Kom ihåg att man bara har testat en fjärdedel så många som Sverige i förhållande till befolkningen:

1,192,474 totalt antal smittade
+40,995 igår

53,874 totalt döda
+1,103 igår

Jag tror bestämt att Brasilien snart är ett hot inte bara mot sina grannländer utan även mot världen i övrigt. Det är ju en veritabel smitthärd och dessutom finns det en påtaglig risk för mutationer när ett så stort antal människor är smittade.
Citera
2020-06-25, 08:40
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror heller inte att det är fel på testerna. Frågan är hur specifika de är om de kan urskilja antikroppar från varandra. En av hypoteserna är att immunförsvaret genom tidigare infektioner av andra coronavirus producerar felaktiga antikroppar och blockerar nybildning: The Original Antigenic Sin . Kan olika tester reagera olika på det?

Min uppfattning är att det är något som inte stämmer med immuniteten. Kanske stämmer din tes, då skulle man kunna titta på småbarn som troligtvis inte varit utsatta för tidigare coronavirus, reagerar barn annorlunda? Vi vet från tidigare coronavirus att man kan vara smittsam i ett helt år. Jag tycker mycket pekar på att vi haft viruset i Sverige redan i höstas och att viruset fortsätter att blossa upp i perioder/att man blir smittad igen. Hur länge kan antikropparna finnas kvar i kroppen, försvinner de eller finns de kvar livslångt?
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-06-25 kl. 08:43.
Citera
2020-06-25, 08:47
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
I mitten på Juni och vi har drygt 17 % av Sthlms befolkning som har antikroppar? Vi är således månader ifrån flockimmunitet i Sthlm och en bra bit in på år 2021 för Sveriges del.
Dags att byta strategi.

https://www.svd.se/karolinska-172-procent-har-antikroppar

Urklipp från facebook från kunnig inom området.

"ANTIKROPPSPREVALENSEN ÄR ETT *GOLV* FÖR IMMUNITETEN, INTE ETT TAK

Det är dags att slutligen ta itu med det vansinniga trams om antikroppar som diverse av er Dunning-Kruger-afflikterade pajasar har spammat loss om, i samband med den pågående (men dock avklingande) SARS-CoV-2-pandemin.

Det som jag fastslår är vad som står i rubriken, alltså att uppmätta nivåer av antikroppar hos psykfolkningen är ett GOLV för immuniteten, och inte ett tak (som många extremt okunniga har försökt göra gällande).

Anledningen till detta är följande kaskad av sakförhållanden, som jag anför i omvänd ordning:
1. Personer som är mest mottagliga för viruset (i det här fallet sett till metabol status) och har svagast totala immunförsvar dör.
2. Personer som är mycket mottagliga för viruset och har ett totalt sett svagt immunförsvar, kommer att på grund av deras immunförsvars svaghet, att få störst andel så kallade LLPC's som sitter i benmärgen och lymfsystemet och pumpar ut upp till 10k antikroppar per sekund per LLPC. DET ÄR FRAMFÖR ALLT HOS DESSA PERSONER SOM MAN KAN MÄTA UPP ANTIKROPPAR.
3a. Personer som är mottagliga för viruset men har ett lite starkare immunförsvar kommer att få en mindre mängd LLPC's (detta då konverteringen av SLPC's till LLPC's är delvis stimuli-styrd... alltså... ju fler viruspartiklar som utgör stimuli, desto högre konversion av B-celler till SLPC's och sen till LLPC's), och kommer att ha en större mängd SLPC's som inte lever lika länge som LLPC's. Hos dessa personer kommer en viss grad av snapback i antikroppsproduktionen att ske, och vissa av dem kommer att ha så låga nivåer av antikroppar att de inte kan mätas effektivt i antikroppstester.
3b. Vissa antikropps-typer finns i större koncentrationer i vissa kroppsvätskor, och antikroppstester mäter normalt sett endast vad som finns i blodet.
4. Hos personer med kors-immunitet via T-cellerna, så kommer viruset bekämpas helt eller i mycket hög grad innan det specifika immunförsvaret beskrivet i punkterna 2 och 3 ovanför behöver/hinner aktiveras och träder in med antikroppar. Det är bevisat att sådan immunitet föreligger i det här fallet, hos väldigt många. Hos dessa personer kommer antikroppsproduktion i mätbara volymer kanske aldrig effektueras.
5. Hos personer som har starkt interferon-svar i inledningen av angreppet så kan infektionen mycket snabbare nedkämpas, kanske innan det specifika immunförsvaret i punkt 2 och 3 ovanför hinner/behöver aktiveras. Man kan stärka interferon-svaret med bland annat C-vitamin.
6. Hos personer med excellent metabol status så kan viruset inte ens angripa målcellerna i någon högre grad, på grund av intra-värdcell pH som är högt. Hos dessa personer är antikroppar högst sannolikt ej uppmätbara.

Alltså är formlen för immunitet mot SARS-CoV-2 så här:
(% personer med uppmätta antikroppar) + (% personer med antikroppar som är under tröskeln för att uppmätas) + (% personer med hög korsimmunitet mot viruset via T-celler) + (% personer med starkt interferon-svar som effektivt sett stoppar infektionen) + (% personer med så pass god metabol status att det aktuella viruset inte ens kan invadera värdcellerna i tillräckligt stor utsträckning).

Notera att flera av dessa grupper som ska plussas ihop för att få fram den totala immuniteten i befolkningen ju är överlappande. De kategorier som har minst sannolikhet att överlappa med någon annan kategori, är de som har manifesta antikroppar, detta då infektionen där kunde få fäste till att börja med. Sannolikheten är dock inte noll för överlappning mellan en eller flera grupper, hos en och samma person.

Den uppmätta antikropps-prevalensen i psykfolkningslagren är alltså ett GOLV för flockimmuniteten, och INTE ett tak. Det är alltså långt fler som är effektivt sett immuniserade på olika sätt, utöver de som har manifesta höga volymer av antikroppar i blodet."
Citera
2020-06-25, 08:57
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Majoriteten här har ju inte gjort annat än att ösa all skit som finns över Sveriges taktik, och med ett extremt personhat mot Tegnell.

Ingen "öser skit" förutom möjligtvis de som hysteriskt förnekar det internationella fiasko som uppstått. Konsekvensen måste rimligtvis bli att Tegnell (bland annat) byts ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in