2020-06-25, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Sverigebilden:

Sweden’s Covid Expert Says ‘World Went Mad’ With Lockdowns
The man behind Sweden’s controversial Covid-19 strategy has characterized lockdowns imposed across much of the globe as a form of “madness” that flies in the face of what is known about handling viral outbreaks.

Anders Tegnell, Sweden’s state epidemiologist, said he advised against such restrictions on movement because of the detrimental side effects they often entail.

“It was as if the world had gone mad, and everything we had discussed was forgotten,” Tegnell said in a podcast with Swedish Radio on Wednesday. “The cases became too many and the political pressure got too strong. And then Sweden stood there rather alone.”
/.../
But Sweden now has one of the world’s highest Covid-19 mortality rates, with more deaths per 100,000 than the U.S., according to Johns Hopkins University data. Polls suggest Swedes have started to lose faith in their country’s response to the pandemic.
/.../
Sweden’s parliament has agreed to have a commission probe the government’s response to the Covid crisis. The results of the investigation are due to be published in early 2022, before the next general election. Recent polls show that Prime Minister Stefan Lofven, who heads a minority center-left coalition, has seen his voter approval ratings slump amid concerns about the country’s Covid policy.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-24/sweden-s-epidemiologist-says-world-went-mad-imposing-lockdowns

Det är något Trump/Bolsonaro över Tegnell, tycker ni inte det?
Citera
2020-06-25, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Läste du mitt förra inlägg? T.o.m. FHM är skeptiska till resultatet.
Hade missat det!

Jag vågar inte säga varken det ena eller andra om antikroppstesterna. Jag skulle inte bli förvånad om man testade igen, och då bara 5% av stockholmarna uppvisade IgG, även om halva staden hade utsatts för infektionen.

Jag har sett med egna ögon alldeles för många tveksamma fall. Jag känner inte till någon som testats positiv för antikroppar, men jag känner många som varit sjuka i misstänkt COVID-19.
Citera
2020-06-25, 07:38
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Sverigebilden:

The man behind Sweden’s controversial Covid-19 strategy has characterized lockdowns imposed across much of the globe as a form of “madness” that flies in the face of what is known about handling viral outbreaks.

Anders Tegnell, Sweden’s state epidemiologist, said he advised against such restrictions on movement because of the detrimental side effects they often entail.

“It was as if the world had gone mad, and everything we had discussed was forgotten,” Tegnell said in a podcast with Swedish Radio on Wednesday. “The cases became too many and the political pressure got too strong. And then Sweden stood there rather alone.”
/.../
But Sweden now has one of the world’s highest Covid-19 mortality rates, with more deaths per 100,000 than the U.S., according to Johns Hopkins University data. Polls suggest Swedes have started to lose faith in their country’s response to the pandemic.
/.../
Sweden’s parliament has agreed to have a commission probe the government’s response to the Covid crisis. The results of the investigation are due to be published in early 2022, before the next general election. Recent polls show that Prime Minister Stefan Lofven, who heads a minority center-left coalition, has seen his voter approval ratings slump amid concerns about the country’s Covid policy.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-24/sweden-s-epidemiologist-says-world-went-mad-imposing-lockdowns

Snarare Bagdad Bob eller kommentarer från sekten IS eller Al-Qaida tyvärr. Man ljuger så mycket hela tiden och snart vet jag inte ens vad syftet är

Skulle vara intressant om Norge journalister ställde han emot väggen. Vår strategi vs er. Du hackar fortfarande på oss i Norge men hur går det för er? Det vore kul att får höra
Citera
2020-06-25, 07:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Sverigebilden:

/.../
/.../

Ann Linde är mest "Trump". Slirar på fakta, ljuger o beter sig arrogant. Tengele är mer känslokall galning .
Citera
2020-06-25, 07:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Behövs väl inget vaccin när man har Britton som räknat ut att vi i princip har flockimmunitet nu?

"Sverige riskerar att hamna sist i kön av länder som får tillgång till coronavaccin. Det hävdar moderatledaren Ulf Kristersson som skyller risken på regeringens valhänthet.

– Jag vet att Astra-Zeneca uppvaktat Sverige, men regeringen tar inga initiativ för att vara med i tätpositionen kring ett nytt vaccin, säger Kristersson i en intervju med HD och Sydsvenskan."
Citera
2020-06-25, 07:56
Medlem
Coronamysterium förbryllar experter i Anderna

Latinamerika har förvandlats till världens nya epicentrum för coronaviruset. Men en grupp människor tycks stå emot smittan bättre än andra – bergsfolken i Anderna..

...forskare tror att en tänkbar förklaring ligger i bergsfolkens luftvägssystem.

De pratar även om att högre UV-strålning högt upp kan bidra.

Intressant.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/coronamysterium-forbryllar-experter-i-anderna/
Citera
2020-06-25, 07:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tegnells sommarprat avslöjar grupptänkandet

Sverige höll fast vid kartan när terrängen ändrades under coronaepidemin. Det är ett oförlåtligt misstag.

Det är naturligt att ingen vet precis hur ett nytt virus kan stoppas, och en ny sjukdom botas. Men just därför är det märkligt att Folkhälsomyndighetens företrädare uppträder så passivt. Borde inte en expertmyndighet vilja ta in så mycket fakta som möjligt, och lyssna till andra forskare både i och utanför Sverige?

Mkt intressant ledare. Det är precis detta jag pratat om hela tiden också. Att man inte kan förstå varför FHM är så ovilliga att ta in kunskap, studier och erfarenheter från andra länder, om Corona? Prestige? Konsensus-kultur? Osv. Mkt sånt vi dryftat i tråden, är vi så före journalisterna alltså... Hehe.

https://www.expressen.se/ledare/tegnells-sommarprat-avslojar-grupptankandet-/

från artikeln

"Anders Tegnell beskrev sin bestörtning när allt förändrades i mitten av mars."

jamen herregud det blir ju som en brandman som blir överraskad för att ett hus övertänds,

då är det ju fel person på fel plats, ingen beredskap för smittskydd hos statsepidemiologen,

och i förlängningen inte hos Folkhälsomyndigheten dvs Carlson.

Så varför har just Tegnell och Carlson sina jobb, förutom att de blivit anställda av Giesecke?

Så här funkar det:

"De yttre befälen inom VSR ansvarar för att stora ansvarsområden som övning, fastighet, ledning, fordon och material fungerar som de ska. När larmet går kliver man över i den juridiska rollen som räddningsledare enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO). Det är yttre befälets ansvar att se till så att räddningsinsatser genomförs på ett så effektivt och säkert sätt som möjligt för att ge bästa resultat för både allmänheten som den egna personalen."
https://www.vsr.nu/om-oss/att-arbeta-hos-oss/brandforman-brandmastare/

Har det här ens gjorts som det ska i Sverige i krisen?

Har lagen följts?

Vem va räddningsledare för den här krisen?

Vem skulle varit räddningsledare?

Jag muttrade nån gång i den här tråden om ett ansvarig 24/7 team/command center som håller i krisen och fick svaret att "allt är inte som i Hollywood filmerna". Nej, verkligheten tenderar att överträffa dikten när det gäller olyckor.

Vi har ju en hel jävla myndighet MSB full med folk som får lön som håller på med beredskap!
Citera
2020-06-25, 08:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ledarredaktionen diskuterar Tegnells sommarprat.

Lyssna här.

https://play.acast.com/s/ledarredaktionen/277d13b8-95fe-41a6-9d59-e12de8c77678

Tack för tipset!

Det haltar och kommer att halta tills man tar in och släpper fram epidemiologer i debatten,

Rocklöv och andra svenska epidemiologisk expertis,

statsepidemiologerna Norge, Danmark, Island, Finland,

epidemiologisk expertis från WHO, Sydkorea, staten New York,

ju inte så att det saknas epidemiologisk kompetens och erfarenhet i världen.

Så varför gör inte journalisterna det?

De brukar inte ha nåt problem att sätta flera ekonomer i samma studio för debatter.

Det är som en blind spot.

Coumo sa han låter internationell expertis granska all data från staten New York

klokt, så han får en 2nd opinion på allt och därmed ännu säkrare beslutsunderlag.
Citera
2020-06-25, 08:03
Medlem
I mitten på Juni och vi har drygt 17 % av Sthlms befolkning som har antikroppar? Vi är således månader ifrån flockimmunitet i Sthlm och en bra bit in på år 2021 för Sveriges del.
Dags att byta strategi.

https://www.svd.se/karolinska-172-procent-har-antikroppar
Citera
2020-06-25, 08:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hade missat det!

Jag vågar inte säga varken det ena eller andra om antikroppstesterna. Jag skulle inte bli förvånad om man testade igen, och då bara 5% av stockholmarna uppvisade IgG, även om halva staden hade utsatts för infektionen.

Jag har sett med egna ögon alldeles för många tveksamma fall. Jag känner inte till någon som testats positiv för antikroppar, men jag känner många som varit sjuka i misstänkt COVID-19.
Vi har haft diametralt olika åsikter beträffande många aspekter gällande hanteringen av denna pandemi men här är åtminstone ett område där vi är ganska eniga.

Flera i min närhet varav en av mina närmaste vänner har varit sjuka under våren. En av dem blev riktigt sjuk på sportlovet vecka 9 i samband med en resa utomlands. Veckan efter stängdes resorten där de hade varit p.g.a. ett coronautbrott. Han bockade av alla typiska symptom för corona men han testades sedermera negativt för antikroppar.

Han blev väldigt skeptisk till testerna så han betalade en vän i sin tur att göra fem olika antikroppstester, den här vännen hade vårdats på sjukhus för just corona och torde därför bevisligen haft sjukdomen. Han testade positivt på två tester och negativt på tre.

Efter en lång utläggning, det verkar onekligen finnas frågetecken kring dessa tester.
Citera
2020-06-25, 08:11
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi har haft diametralt olika åsikter beträffande många aspekter gällande hanteringen av denna pandemi men här är åtminstone ett område där vi är ganska eniga.

Flera i min närhet varav en av mina närmaste vänner har varit sjuka under våren. En av dem blev riktigt sjuk på sportlovet vecka 9 i samband med en resa utomlands. Veckan efter stängdes resorten där de hade varit p.g.a. ett coronautbrott. Han bockade av alla typiska symptom för corona men han testades sedermera negativt för antikroppar.

Han blev väldigt skeptisk till testerna så han betalade en vän i sin tur att göra fem olika antikroppstester, den här vännen hade vårdats på sjukhus för just corona och torde därför bevisligen haft sjukdomen. Han testade positivt på två tester och negativt på tre.

Efter en lång utläggning, det verkar onekligen finnas frågetecken kring dessa tester.

Behöver dock inte vara testerna det är fel på. Kan ju vara så att många inte bildar antikroppar. Immuniteten är fortfarande oklar. Många i min krets har haft tydliga coronavirustecken hela våren och testar negativt på antikroppar. Dessa blir bättre ett kort tag för att sedan få nya symptom igen.
Citera
2020-06-25, 08:13
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
I mitten på Juni och vi har drygt 17 % av Sthlms befolkning som har antikroppar? Vi är således månader ifrån flockimmunitet i Sthlm och en bra bit in på år 2021 för Sveriges del.
Dags att byta strategi.

https://www.svd.se/karolinska-172-procent-har-antikroppar

Frågan är hur representativt urvalet är där också.

Skulle vi på något osannolikt vänster lyckas uppnå någon slags flockimmunitet i vissa områden så är det ju ett totalt misslyckande också, eftersom smittan kan hållas nere med smittspårning och isolering.

Att låta viruset spridas tills flockimmunitet uppstår är en plan B för virus som visar sig vara omöjliga att stoppa utan långvariga drakoniska åtgärder. Det gäller inte det här viruset. FHM antog det i början dock, och har som bekant extremt svårt för att ställa om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in