2020-06-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Framförallt måste det bli klarlagt varför SARS-CoV-2 utvecklar sig så olika bland de smittade.
Beror såklart på många faktorer men främst på individen och faktorer som underliggande sjukdomar
Och behandling/medicinering som ofta blir fel eller bara halvlyckad.
Citera
2020-06-22, 10:08
Medlem
Precis vad jag trodde. Vården har lärt sig en massa och räddar fler patienter nu enligt radioreportaget. De ser också att patienter som kommer in nu är inte så svårt sjuka. Kan det ha skett en ändring så att man tar in folk tidigare i stället för att vänta att de är nästan döda innan de får komma in.

https://sverigesradio.se/artikel/7499950
Citera
2020-06-22, 10:15
Medlem
Säg att man åker på en resa i 1v till en mindre semesterort i Grekland. Du bär skydsmask på flyg och flygplatser (för säkerhets skull), du håller avstånd (precis som här) hela veckan tills att du åker hem. Då kan väl inte oddsen vara speciellt mycket högre att bli smittade där än här? Vad är då problemet med att resa?
Citera
2020-06-22, 10:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, precis.

Cytokinstormar såg man f.ö. även hos en del patienter med Spanska sjukan.

Min hypotes är att det, hos dem som drabbas hårt av covid-19 har någon anomali i interferonsystemet.

Interferoner:

(Min fetning).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Interferon
Japp, det är en hållbar hypotes. Någon sorts obalans mellan Th1 och Th2-celler kanske.

Och cytokinstormar. Man lyckades väcka till liv originalviruset och infekterade några apor med det. Det resulterad i helt söndertrasade lungor hos dem.
Citera
2020-06-22, 10:16
Medlem
Ur dagens DN.

Regionledningen i Stockholm hävdar att inga patienter har prioriterats bort under pandemin. Det är en lögn, anser överläkare Michael Broomé vid Ecmo-centrum på Karolinska.

– Vi har upprepade gånger tvingats säga nej till patienter vi normalt skulle ha accepterat, säger han.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/overlakare-logn-att-patienter-inte-prioriterats-bort/
Citera
2020-06-22, 10:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Passerar vi 6000 döda nu under veckan? Lär ju vara rätt lugnt med rapporteringen nu idag, men sen ska ju all eftersläpning in från midsommarhelgen, så under onsdagen lär väl typ 150-200 döda rapporteras skulle jag tro. Hoppas förstås att jag har fel.
Känns sjukt det här.
Citera
2020-06-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ur dagens DN.

Regionledningen i Stockholm hävdar att inga patienter har prioriterats bort under pandemin. Det är en lögn, anser överläkare Michael Broomé vid Ecmo-centrum på Karolinska.

– Vi har upprepade gånger tvingats säga nej till patienter vi normalt skulle ha accepterat, säger han.

Jo men det betor ju troligen på att det bara finns ett fåtal ECMO. De som inte har fått ECMO vård har nog fått annan vård.
Citera
2020-06-22, 10:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ur dagens DN.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/overlakare-logn-att-patienter-inte-prioriterats-bort/
Det här:
Katrin Hruska är akutläkare på Mälarsjukhuset i Eskilstuna, och arbetar med akutläkarbilarna i Region Stockholm. Hon tolkar det som att prioriteringarna varit nödvändiga, och en del av strategin, inte minst som planeringen för att möta pandemin kom i gång för sent. Samtidigt ställer sig också hon frågande till budskapet från myndigheter och regionledning om lediga vårdplatser.

– Det har aldrig funnits någon överkapacitet – inte heller före pandemin. Strategin har varit att sänka kvaliteten ett snäpp i hela vårdsystemet för att det skulle hålla ihop. Om man hade gått upp i katastrofläge så hade man varit tydligare med att det var de här prioriteringarna som gällde, säger hon.
Citera
2020-06-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Japp, det är en hållbar hypotes. Någon sorts obalans mellan Th1 och Th2-celler kanske.

Och cytokinstormar. Man lyckades väcka till liv originalviruset och infekterade några apor med det. Det resulterad i helt söndertrasade lungor hos dem.
Länk?
Citera
2020-06-22, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Passerar vi 6000 döda nu under veckan? Lär ju vara rätt lugnt med rapporteringen nu idag, men sen ska ju all eftersläpning in från midsommarhelgen, så under onsdagen lär väl typ 150-200 döda rapporteras skulle jag tro. Hoppas förstås att jag har fel.
Känns sjukt det här.
Är något väldigt fel om det inte är över 200 måndag och tisdag tillsammans. Länge sedan vi fick uppdatering.
Citera
2020-06-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är sjukt att man kan stå och blåljuga framför kameror. Heder dock åt personal och den här överläkaren som törs säga ifrån när fel uppgifter förmedlas.

Ja, helt rätt. Ut med sanningen bara, nu.

Angående behandlingen av pensionärer, finns mycket att säga. Alltihop är ju politiskt vansinne. Det är inte bara oetiskt att behandla gamla som sopor. Det är korkat.

Fyrtiotalisterna har nyss gått i pension. De är välutbildade, täta och välorienterade, och de är våra konsumenter. De följer också coronakrisen.

Hur känns det att betala skatt prickfritt i 40-50 år, och betala dyrt för hemtjänst och boenden, när staten totalt skiter i om och hur du dör?

Och vi som planerar för vår egen pension, vill vi investera, renovera, skatta och bo i detta jävla land?

Jag misstänker att fler och fler svenska gamlingar sticker från Sverige.

Jag tänker garanterat göra det, och jag tar min förmögenhet med mig.

Coronakrisen är avgörande för mig.

Coronakrisen krocka också med höjd pensionsålder. Hur tänker man där?

Vi ska jobba tills vi stupar, men kommer ett virus som primärt dödar äldre, då rycker regeringen på axlarna.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-06-22 kl. 10:52.
Citera
2020-06-22, 10:43
Medlem
Madagascars avatar
Överdödlighet var låg v22. Men ökar igen i v23 enligt färska siffror från SCB:

https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in