Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Att testa är absolut ett strategival som skiljer sig mycket mellan olika länder.
Nu har vi ju faktiskt testat nästan lika mycket som Finland.
Skandinaver är världens mest resande folk tillsammans med USA så visst reser de lika mycket. Men det betyder ju inte att vi reser till samma platser. Det är ju helt uppenbart att vi fick in långt mer smitta redan från start än övriga Norden. Vad det beror på kommer du hitta i resemönstret.
Skåne har ju mindre smitta än Köpenhamn exempelvis. Betyder det då att Skåne gjort allt rätt? Att Blekinge gjort allt rätt?? Medans Västra Götaland och Jämtland inte gjort det?
Nej... det finns en enorm slumpfaktor med i det här. En tur/oturs-faktor som består av hur mycket smitta man faktiskt hade från dag 1.
Visst finns det en slumpfaktor men de val man gör spelar också roll.
Jämtland låg väldigt bra till från början jämfört med övriga Sverige men de skulle ha stängt skidorterna snabbare.
Vi skulle ha gjort som Finland och satt huvudstaden i karantän så hade vi klarat oss mycket bättre.
Vi skulle ha skippat Mello, stängt ner skidorterna snabbt, stoppat utlandsresor i ett tidigt skede, infört obligatorisk karantän på de som varit utomlands och beordrat munskydd när man vistas utanför hemmet.
Vi kommer ändå att åka på en jäkla nota med allt företagsstöd. Jag tror inte att det blivit någon större ekonomisk smäll av att stoppa Mello och ge stöd till företagen i skidorterna eller reseföretagen jämfört med den smällen vi ändå måste ta.
Sverige hade från början bestämt sig för att smittan inte skulle gå och stoppa och satsade på att fördröja smittan tills man kunde uppnå flockimmunitet via smitta eller vaccin. Jag önskar att man åtminstone haft cohones att erkänna detta. Nu blir det bara en massa ordbajsande från Tegnell och att han ska vara sommarpratare tycker jag är direkt olämpligt. Och en massa försvarstal från Löven och Blondinen ( Hon är så ytlig att jag inte ens lagt hennes namn på minnet.).