Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Pythia - jag lånar här det utmärkta svaret ifrån användaren Urgt och använder skamlöst det som mitt eget svar.
Samtidigt svarar jag på ditt andra inlägg om att jag är en stor tänkare. Tack! Det är jag verkligen inte så klart och har aldrig hävdat, därav att jag använder mig av Urgts svar här ovan. Ibland är det bra att ödmjukt inse att andra har sagt det bättre än en själv.

Skönt att man lyckades svamla ur sig nåt citerbart. Uppenbart hur folks tankebanor går: "Dödssiffrorna ser fortfarande lite tråkiga ut... får kika på de där
alternativa dödssiffrorna för att se om man kan dra till med dom istället".
Sen kan dödligheten vara intressant ändå. Projekt i still med
EuroMOMO håller koll på den för att det kan hjälpa en upptäcka grejer som driver upp den och göra uppskattningar när alla relaterade dödsfall inte kan upptäckas. Det är ett statistiskt komplement till bekräftade dödsfall.
Folk här verkar mest använda det för att rationalisera dock. Det dog inte fler under vecka 23 jämfört med 1995, så det kanske inte är en så stor grej egentligen att vi lobbade lite granater in i folksamlingar, typ. Blir extra fånigt när man cherry-pickar perioder hejvilt.
Det viktiga är hur många dödsfall som kan undvikas snarare än hur många som dör totalt sett av alla orsaker, som sagt.