2020-06-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man får de barn man förtjänar.

Jag kan inte tycka att en död i 94års åldern skulle ha kommit ”alldeles för tidigt”.
Det kanske inte var en dag för tidigt? Vet inte i vilket skick Grieders mamma var.
Citera
2020-06-16, 19:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Bra att du hittade en med undertexter.
Vi är några som såg den på italiensk TV nu i helgen som var, och den har nämnts i tråden.
Mycket bra dokumentär! Det var väl den vi pratade om igår?
Citera
2020-06-16, 19:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Gillar hur översättningen när den svenska doktorn talar är totalt olikt det han faktiskt säger i klippet om man lyssnar på hans ord i bakgrunden.

Men intressant mini-dokumentär.
Vad menar du? Vad sa Albert ( ?) som inte blev återgivet korrekt menar du? Att översätta betyder inte att varje ord måste vara med.
Citera
2020-06-16, 19:10
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Äldrevården hade kunnat vara bättre, det gällde redan innan pandemin, men i övrigt är det inte rättvisande att kalla det slakt. Inte när 3x så många levnadsår förloras årligen genom rökning. Ingen kallar det slakt att det tillåts, trots att folk kan bli himla dåliga av lungcancer och andra problem associerade med rökning, och trots problemet med passiv rökning i hemmet, och att barn kan mista föräldrar och far- och morföräldrar så att det drabbar fler än bara rökaren själv. Och de som överlever lungcancer kan få allvarliga men.

Jag tycker inte det är OT att dra upp, eftersom ingen skriker slakt och folkmord och mördare där. Vad är det för hysteri som gripit tag i folk att just nu, just detta virus, är det enda som tycks orsaka "onödiga" dödsfall?

Det som hänt är snarare att döden blivit ett samtalsämne, liksom svåra sjukdomsupplevelser, men naturligtvis är det bara covid det finns ett sådant intresse för. Det har liksom gått lite tulpanomani i det hela. Trots att död inklusive förtidig död länge varit något högst normalt, bara inte något det talats om på det sätt det nu oreras om covid.

Så egentligen handlar det inte om covid utan om något annat, frågan är bara vad. Det tycks ha blivit en katalysator för folk att skrika ut sin ångest och besvikelse. Utmärkta exempel finns i tråden.

Jag har aldrig kallat det slakt vad jag kan minnas, även om tusentals onödiga dödsfall i andra sammanhang nog skulle kallas slakt av många. Är mer en fet myndighetsskandal för mig.

Jag tycker som sagt rökning kan förbjudas också (så länge man inte röker som i avataren). Finns säkrare alternativ. Den här tråden handlar om corona dock.

Äldrevården är en syndabock för övrigt, även om grejer kan förbättras.
Senast redigerad av urgt 2020-06-16 kl. 19:14.
Citera
2020-06-16, 19:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr var den på italienska! Har ännu inte lärt mig detta språk
Den är textad?
Citera
2020-06-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
De kanske vill ge igen för SVT:s reportage inifrån sjukhuset i Lombardiet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-rapporterade-svt-fran-sjukhus-i-lombardiet

Konstigt det där.. att så många vill ge igen på Sverige...

Nu var det Rai Uno, italiensk tv.

Tidigare idag var det Campbell, och han hade väl fått sitt hat ifrån British Medical Journal.

Innan dess var det ju Trump.

Och så Bill Gates.

Och så de 22 forskarna.

Och så de 2.000 svenska forskarna i sitt upprop.

Och så de dumma ekonomerna som skrev på ledarsidorna.

Och så svenska professorn som skrev om döden på äldreboendena.

Och så anser svenska professorn som skrev att Tegnell och Löfvén borde bytas ut.

Och så Financial Times som skrev att vi gjorde fel.

Och så var det ju Jimmie också. Och Ebba.

Och sen var det visst hela Norden också.

Och några andra länder i EU.

Nej, jag är beredd att hålla med faktiskt.

Det verkar som att precis ALLA har en agenda mot Sverige!

They're all in on it!

Citera
2020-06-16, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr var den på italienska! Har ännu inte lärt mig detta språk

Den är textad på engelska.
Citera
2020-06-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Så är det inte internationellt. Alexander Bard stod för den traditionella högerradikala ståndpunkten. Sedan kan man säkert argumentera både från en vänsterståndpunkt och en socialkonservativ ståndpunkt att det är fel att massakrera äldre. Jag har dock svårt att förena ståndpunkten att ekonomi och företags vinster ska gå före människoliv med en vänsterståndpunkt. Där har nog SAP anpassat sig till näringslivet, och övriga vänster till SAP.

Korrekt. Det är felaktigt att anta att det är en "vänsterpolitik", detta. Det är exakt som du säger. Sossarna har varit ganska nyliberala i sisådär cirkus.. 20 år nånting.
Citera
2020-06-16, 19:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag har aldrig kallat det slakt vad jag kan minnas, även om tusentals onödiga dödsfall i andra sammanhang nog skulle kallas slakt av många. Är mer en fet myndighetsskandal för mig.

Men snälla, ditt inlägg jag svarade på innehöll detta stycke:

Nu slaktar vi människor, ekonomin och vårt rykte på samma gång. Men vi har i alla fall haft affärerna öppna och kunnat samlas i lite större grupper. Jippi...

Ditt minne är sannerligen uselt. Du kan alltså inte mena något av det du skriver om minnet är så kort.
Citera
2020-06-16, 19:15
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Danmark, Finland och Norge redovisar som vanligt noll döda. Massmördaren Tegnell berättar att 48st nya döda idag. Tegnell myser och ger sig beröm att allt går bra och de ser bra ut.

I Morgon tar vi ett historisk steg ( I fel riktning) över 5000st döda. Sveriges hantering och mörkläggning av detta är sjukt.

Lite överdrivet att kalla det massmord. Det är 5000 som dött med Corona, inte AV.
Hittills har 2020 inte varit dödligare totalt sett än 2013.
Alla år mellan 1980-2010 dog det fler i Sverige från Januari-31a Maj.
Citera
2020-06-16, 19:16
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men snälla, ditt inlägg jag svarade på innehöll detta stycke:

Nu slaktar vi människor, ekonomin och vårt rykte på samma gång. Men vi har i alla fall haft affärerna öppna och kunnat samlas i lite större grupper. Jippi...

Ditt minne är sannerligen uselt. Du kan alltså inte mena något av det du skriver om minnet är så kort.

Inte lätt med minne. Inte konstigt att man blir kallad tankspridd.

Ålrajt, jag har kallat det slakt åtminstone en gång. Kan kalla folket som dör av rökning slaktade också för att vara konsekvent. Det är ett skönt brutalt ord.
Citera
2020-06-16, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Väldigt dålig och förvriden video. Och jag undrar till vilket syfte man producerar sån skit?

Sverige har inte världens högsta dödstal. Italien själv ligger högre än Sverige så de borde knipa käft.

När filmteamet tränger sig in på Karolinska påstår de att de möts av "beväpnade vakter". Lögn igen. Vakten ber dem att gå och konstaterar att han kommer att kalla på polis om de inte slutar filma.

I Italien däremot fanns de beväpnade carabinieri som vaktade när folk gick för att handla.

Sverige kritiseras först kraftigt för att ingen bär munskydd. Men de utlänningar som intervjuas bär inte heller munskydd - trots att de är helchockade över slappheten i Sverige.

Emanuele Del Giudise, psykiatrikern, inget munskydd
Tai Hun Kim, Sydkoreansk geopolitisk analytiker, bär munskydd när han promenerar i stan - men inte under intervjun
Keith Begg, irländsk bög som har bott i Sverige i 7 år med sin svenska äkta man, han bär inte munskydd överhuvudtaget, men är så chockad över Sveriges agerande att han vill flytta tillbaka till Irland (by by).

Sen ojar man sig över kylcontainrar där döda människor har förvarats - som om inte detta hade hänt såväl i Italien som i Spanien.

Fruktansvärt skräp.

Seriöst, man storknar att någon kan vara så korkad som du och fortfarande kunna andas själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in