2020-06-13, 15:05
Medlem
Wajis avatar
Hoppas hela världen stänger ner emot Sverige. Undra om Svetsaren och Tegnell erkänner sina misstag då ens?
Citera
2020-06-13, 15:06
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
De ekonomiska konsekvenserna kommer således bli större än om vi stängde ner en kort period.. inga nöjesparker, inga tyska turister osvosv
Å andra sidan kommer den inhemska turismen öka kraftigt. Det kan till och med helt täcka upp förlusten, eller delvis. Sen är sverige knappast ekonomiskt beroende av att nöjesparker är öppna. Det är mest besvärligt för nöjesparkernas ekonomi.

Med andra ord kommer detta knappt påverka vår BNP.
Citera
2020-06-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Som vanligt har du inga som helst källor, utan smutskastar riktiga forskare utan belägg för det. Pinsamt som sagt och inget som jag kommer att förstärka genom att besvara dina inlägg längre. Tror de flesta redan har sett att du sällan eller aldrig belägger något endaste av dina påståenden. Men fortsätt du med att agera fan club åt FHM. 🙄 Peace. ☮️
Du får tro vad du vill. Forskning blir ofta dålig när man redan i förväg bestämt sig för vad svaret ska bli. I fallet med Jena fanns utmärkta möjligheter till en objektiv jämförelse mot andra tyska städers data, men antagligen har man valt bort det alternativet för att verkligheten inte visar det resultat man vill ha.
Citera
2020-06-13, 15:08
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Hoppas hela världen stänger ner emot Sverige. Undra om Svetsaren och Tegnell erkänner sina misstag då ens?
När man gör såna hör uttalanden, hur tänker man då? Hatar du sverige och ditt eget liv? Har du kanske aldrig varit utomlands så du inte bryr dig? Hur kan nån människa vilja att omvärlden stänger ner mot sverige?

Jag kan köpa att du hyser en aversion mot vissa med makt. Det är fullt rimligt. Men älskar du inte Sverige som land oavsett vem som leder oss?
Citera
2020-06-13, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det där stämmer inte. Eftersom bara Hong Kong flunsan sägs ha kål på runt 1000 personer årligen enligt FHM och vissa år har det dött tiotusentals i sviter av flunsor i Sverige

Jag gick dock efter vad Folkhälsomyndigheten själva säger i deras egna rapporter om influensor 2014-2020 (sida 5) Men, det är väl möjligt att jag misstolkade det och att inte alla är inräknade där. Oklart för mig just nu.

Men där nämns bland annat benämningen för Hongkong-viruset ett år och svininfluensan ett annat år. Om nu det jag gick efter inte var samtliga fall så rättar jag mig, men hinner inte kolla mer själv i detalj just nu.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensarapport-2020-13-14.pdf
Citera
2020-06-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Ser ut som det sjunkit med runt 100 döda i veckan från 350 om man kollar sista 3 veckorna.

Finns det exempel på andra hårt drabbade länder där man minskat så mycket per vecka så snabbt om man kollar ett intervall på t ex 3v?

Om man studerar vår kurva jämfört med andra länders så går de väldigt snabbt nedåt (skarp kurva neråt). Medan vår är väldigt seg och långa nedåt..(lång svans till höger). Beror sannolikt på vår avsaknad av kraftiga åtgärder. Men ja, bra att det går neråt nu i alla fall,.bara att hoppas det håller i sig. Inte säkert, med anledning av fria resor nu.

Det blir en kamp där lättade rese-restriktioner (kan öka igen) slåss mot sommar/utevistelse (kan minska). Tror jag.
Citera
2020-06-13, 15:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Å andra sidan kommer den inhemska turismen öka kraftigt. Det kan till och med helt täcka upp förlusten, eller delvis. Sen är sverige knappast ekonomiskt beroende av att nöjesparker är öppna. Det är mest besvärligt för nöjesparkernas ekonomi.

Med andra ord kommer detta knappt påverka vår BNP.

Vi får se, men många ekonomer säger att vi kommer påverkas lika tungt:

https://zululandobserver.co.za/afp/1091027/sweden-didnt-lock-down-but-economy-to-plunge-anyway

Svårt att sia om men jag tror de ekonomiska effekterna kommer bli ungefär lika illa. Tänk på att vi är en exportekonomi och under nedstängningen köpte ju ingen vår export.

Aja time will tell
Citera
2020-06-13, 15:14
Medlem
Citat:

Nej då. Det är fel på alla andra som vanligt, enligt regeringen. De har noll självinsikt. Spelar ingen roll om hela världen skulle bojkotta Sverige. Då är det "de andra" det är fel på... 🙄

Ann Linde säger att hon gärna hade sett att de nordiska länderna ”gått längre”, för att öppna gränserna mot Sverige.

Samtidigt ryter hon ifrån i TV4:s ”Nyhetsmorgon”, när programledaren Anders Philblad beskriver hur bilden av Sveriges coronhantering ser ut utomlands.

– Där har du fel. Bilden är inte att Sverige inte har kontroll, utan bilden är ganska nyanserad, säger utrikesministern.

Det är andra gången Linde säger att andra har fel. Verkar finnas väldigt begränsad förmåga till självgranskning där...

https://www.expressen.se/nyheter/ann-linde-ryter-ifran-fel-den-bilden-stammer-inte/
Citera
2020-06-13, 15:19
Medlem
Citat:

Skulle världen isolera Sverige hade hela landet raseras och människor hade fått gå hungriga. Hur fan kan du sitta och hoppas på en sån sak? Du är fan sjuk i huvudet.
Citera
2020-06-13, 15:19
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
När man gör såna hör uttalanden, hur tänker man då? Hatar du sverige och ditt eget liv? Har du kanske aldrig varit utomlands så du inte bryr dig? Hur kan nån människa vilja att omvärlden stänger ner mot sverige?

Jag kan köpa att du hyser en aversion mot vissa med makt. Det är fullt rimligt. Men älskar du inte Sverige som land oavsett vem som leder oss?

Har två st hus utanför Sverige och jag reser minst 5 gånger per år till olika delar av världen. Jag älskar mitt land, men jag lika mycket hatar jag det för att vi är absolut sämst på så mycket.
Regeringen och Tegnell och resten av alla partier som slussar hit bidragstagare och vi kryper för kriminella invandrare mm.

Om vi ska få en ändring så måste det hända något. Covid-19 bevisar vilken svag regering vi har och vilka urusla medier som inte kritiserar detta.

Jag har sagt det för och jag säger det igen. Jag såg detta hända redan i April.

Nästa steg är att vi kommer ha/få Europas högsta arbetslöshet. Vi kommer få en ekonomi som på sikt kommer bli en av Europas sämsta på en 5års plan.
Länder kommer avstå att göra affärer med Sverige pga av Covid-19 hanteringen.

Jag skäms som fan och även om jag inte kommer drabbas personligen så lider jag med andra. Men Sverige förtjänar detta tyvärr för man fortsätter att stå upp för massmördaren Tegnell mm.

Sverige är ett land som behöver omhändertagas av EU eller något land. Vi är inte kapabla till att styra vårt land just nu

Jag vill ha tillbaka Sverige och därför anser jag att det är just nu bara SD och Åkesson som kan rädda detta land.
Citera
2020-06-13, 15:21
Medlem
Stones avatar
Europa öppnar upp och Sverige pumpar ut nya döda. Det är en orkestrerad massdöd som vi aldrig väntat oss. Men eftersom kurvan pekar neråt så är det OK. Sen är det bara gamla som dör och de kostar ändå bara pengar. IV står med öppna vårdplatser men de gamla får inte komma dit.
Citera
2020-06-13, 15:21
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej då. Det är fel på alla andra som vanligt, enligt regeringen. De har noll självinsikt. Spelar ingen roll om hela världen skulle bojkotta Sverige. Då är det "de andra" det är fel på... 🙄

Ann Linde säger att hon gärna hade sett att de nordiska länderna ”gått längre”, för att öppna gränserna mot Sverige.

Samtidigt ryter hon ifrån i TV4:s ”Nyhetsmorgon”, när programledaren Anders Philblad beskriver hur bilden av Sveriges coronhantering ser ut utomlands.

– Där har du fel. Bilden är inte att Sverige inte har kontroll, utan bilden är ganska nyanserad, säger utrikesministern.

Det är andra gången Linde säger att andra har fel. Verkar finnas väldigt begränsad förmåga till självgranskning där...

https://www.expressen.se/nyheter/ann-linde-ryter-ifran-fel-den-bilden-stammer-inte/

Jag såg det där uttalande och tänkte. Det finns inga gränser för hur dumma våra politiker är. Vi blir utskrattade av en hel värld men dom fortsätter ignorera övriga världen och hävdar att de har rätt. Det är sinnessjukt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in