2020-06-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Lätt att vara efterklok. Sverige är BÄST på statistik. I Vietnam är det bara de som läggs in på Coronakliniker och dör som räknas precis som hela Asien. Inte de som dör hemma eller på annan sjukavdelning.

Vietnam har haft fågelinfluensa SARS etc och hade beredskap på ett annat sätt än Sverige.

Dock måste vi se över hur vi hanterar de äldre. Både vad gäller utbildad personal, Antal Heltids-/deltidspersonal och antal personal som maximalt träffar varje patient.

I Vietnamn är medellivslängden avsevärt lägre än i Sverige.

Eftersom de äldre äldre är den grupp som drabbas värst då blir inte siffrorna lika hemska i längder där folk har dött innan de ens når upp till den åldern.
Citera
2020-06-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I USA kan man se varje dag i tidningen hur folk använder munskydd som "haklapp". Särskilt när de ska prata med någon.

Jo, underskatta aldrig människans dumhet, den är enorm!

Finns exempel inom vården med där de hanterar skydden tvärs emot beskrivna riktlinjer så det handlar nog mest om en ovilja att ta till sig information och följa den, många verkar anse att instruktioner endast är ett förslag som inte behöver följas om man tycker annorlunda, samma verkar gälla distanseringen, "jag ska bara"

Fanns ju beskrivet om en som gjorde hål i skyddet för det var så jobbigt att andas annars, här på fb och gällde usa oom jag inte minns fel men om det stämde vet jag ej, jag vet däremot att det finns korkat folk så jag finner det sannolik.

Inget av ovanstående förändrar ju dock att rätt använt så fungerar det i de miljöer där säkert avstånd inte går att upprätthålla, är dock ett underbetyg på samhället att man ska behöva upprepa det gång på gång....
Citera
2020-06-15, 10:36
Medlem
Region Stockholms corona-app har kraschat – på sin premiärdag.

Appen har tagits fram som en genväg till ett coronatest.
(Expressen)

De är nerringda. Haha varför är man inte förvånad.
Citera
2020-06-15, 10:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så Stefan Löfven säger att man inte kan rycka ut en vecka så där som ECDC gör när de lägger fram hur det ser ut för Sverige i jämförelse med övriga Europa idag. Men det kan man väl. Dagens situation är ju en produkt av hela den tidigare strategin och är direkt kopplat till den.
Jag vet inte, men hur svårt skulle det vara att ta fram en överblickbar analys på hur Sverige klarat sig jämfört med resten av Europa när det gäller smittade och döda sett på en längre tidsaxel än 7 dagar, och sedan presentera den analysen i ett enkelt diagram så att även de som inte är läskunniga förstår?

Det skulle ta mig en kvart, ungefär.
Citera
2020-06-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim

Finns exempel inom vården med där de hanterar skydden tvärs emot beskrivna riktlinjer så det handlar nog mest om en ovilja att ta till sig information och följa den, många verkar anse att instruktioner endast är ett förslag som inte behöver följas om man tycker annorlunda, samma verkar gälla distanseringen, "jag ska bara"

Fanns ju beskrivet om en som gjorde hål i skyddet för det var så jobbigt att andas annars, här på fb och gällde usa oom jag inte minns fel men om det stämde vet jag ej, jag vet däremot att det finns korkat folk så jag finner det sannolik.

Inget av ovanstående förändrar ju dock att rätt använt så fungerar det i de miljöer där säkert avstånd inte går att upprätthålla, är dock ett underbetyg på samhället att man ska behöva upprepa det gång på gång....

Men är det inte typiskt svenskt att gråta över det faktum att ANDRA inte använder munskydd istället för att göra något åt det helt själv och skaffa sig ett skydd som skyddar en oavsett om sen alla andra går utan skydd?

Är man rädd för smittan då tar man hand om det själv istället för att förvänta sig att andra ska göra det åt en.
Citera
2020-06-15, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej. Det är ju universellt känt att lite skit i hörnet är bättre än ett rent helvete! Vistas man i skitiga miljöer och äter tveksam mat så får man ofta starkare motståndskraft och immunitet mot sådant som gör andra som är vana vid renligafe miljöer sjuka eller sjukare .

Vi pratar om corona här. inte magsjukor och förkylningar.

Borde ju inte dö en enda människa i Afrika med din logik.
Citera
2020-06-15, 10:40
Medlem
gloffgloffs avatar
Kanske blir det blir mer intressant med munskydd i Norge?

Fastnålat inlägg
i dag kl 10:32av Nivette Dawod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=340831

"Försäljningen av importerad lax i Peking har mer eller mindre upphört efter att man upptäckt coronavirus på en skärbräda där det legat importerad lax, i samband med det nya virusklustret som sprider sig i den kinesiska huvudstaden, rapporterar Global Times.

Upptäckten gjordes på stadens största färskvarumarknad, och detta har drabbat den norska laxindustrin hårt, rapporterar NRK.

..."
Citera
2020-06-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och hur mycket smitta sker via utandningsluften kontra de med symptom eller via händer och objekt? 1 %?

Suck. Varför ens ta risken öht, vem fan bryr sig om procent. Det kanske är 30% eller 80%. Bara slänga på folk munskydd i trånga situationer, som WHO säger. Det funkar ju uppenbarligen, bara kolla på alla sydostasiatiska länder. Nu finns även den tyska studien som bevisar det, förutom andra tidigare. Man behöver inte ens nåt bevis, det räcker med att använda hjärnan.

Sverige är så fruktansvärt j-a pinsamt. 😳 Ska emigrera när detta är över.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-06-15 kl. 10:57.
Citera
2020-06-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vi kommer att drunkna i lax. Laxslaktarna testade negativt så då drar konsumenterna slutsatsen att ful fisk är boven i dramat. Hade hoppats på att laxslaktarna hade varit källan.

Novel coronavirus was detected on a chopping board for imported salmon at Xinfadi market, and nine related people have been put into quarantine even though their test results were negative, Zhang Yuxi, head of the Xinfadi market, told the Beijing News on Friday.

The imported salmon was from Jingshen seafood market, which was shut down on Friday.

https://www.globaltimes.cn/content/1191404.shtml#.XuRx2F4SZaA.twitter

Och som mer lök på laxen så har en amerikansk laxbåt haft coronautbrott.

This week, Seattle-based American Seafoods confirmed that 92 crew from its American Dynasty ship had tested positive for COVID-19, nearly three-fourths of the 126 people onboard.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/06/05/870312092/pacific-northwest-seafood-industry-faces-covid-19-outbreak-as-season-ramps-up?t=1592209075621

Har inte sett några kommentarer från Norge. Mörkar de?

Kinesiska experter anser att det är för tidigt att peka ut laxen som den skyldige. Lax kan inte vara värddjur till coronan. Även andra omständigheter talar mot.

"And if contaminated fish were shipped to China, Chinese workers could have been infected as they processed the fish, and then that led to further human-to-human transmission," he added. "But this is just one speculation, further confirmation is needed through epidemiological investigation."

https://news.cgtn.com/news/2020-06-14/Off-the-shelves-in-Beijing-is-salmon-guilty-of-spreading-coronavirus--Rj33sh4b8Q/index.html

Men jag vet hur konsumenter är. Bara ett rykte räcker och de kommer inte ta i lax ens med pinnar.

Undrar hur japanerna reagerar. Fimpar de också laxen nu?
Citera
2020-06-15, 10:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Suck. Varför ens ta risken öht, vem fan bryr sig om procent. Det kanske är 30% eller 80%. Bara slänga på folk munskydd i trånga situationer, som WHO säger. Det funkar ju uppenbarligen, bara kolla på alla sydostasiatiska länder. Nu finns även den tyska studien som bevisar det, förutom andra tidigare. Man behöver inte ens nåt bevis, det räcker med att använda hjärnan.

Sverige är så frutansvärt j-a pinsamt. 😳 Ska emigrera när detta är över.

Läste nånstans att vissa skydd är så tunga att andas genom att man får uppemot 20 % mindre syre. Det är också nåt att ta med i beräkningen. Folk kanske blir snurriga i huvet av att använda dem, glömmer saker, klantar sig, blir okoncentrerad och så vidare. Är det verkligen värt det? Är inte det en riskfaktor?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-15 kl. 10:48.
Citera
2020-06-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Sadly, none of their opinions had any worth at all. Next time I vote we send up a child to make predictions, considering that it would have a higher success rate than our idiots in office.

I think that octopus 🐙 they used to have for predicting results in sports, would have done a far better job, too... Since it's all been wild guessing without any traces of proper science....
Citera
2020-06-15, 10:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kinesiska experter anser att det är för tidigt att peka ut laxen som den skyldige. Lax kan inte vara värddjur till coronan. Även andra omständigheter talar mot.

"And if contaminated fish were shipped to China, Chinese workers could have been infected as they processed the fish, and then that led to further human-to-human transmission," he added. "But this is just one speculation, further confirmation is needed through epidemiological investigation."

https://news.cgtn.com/news/2020-06-14/Off-the-shelves-in-Beijing-is-salmon-guilty-of-spreading-coronavirus--Rj33sh4b8Q/index.html

Men jag vet hur konsumenter är. Bara ett rykte räcker och de kommer inte ta i lax ens med pinnar.

Undrar hur japanerna reagerar. Fimpar de också laxen nu?
De kan ju tillaga den istället för att äta den rå. Det borde väl räcka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in