2020-06-12, 21:23
Medlem
Widespread facemask use could shrink the ‘R’ number and prevent a second COVID-19 wave – study
Today, 10:22 AM
(Källa: Flutrackers.com)

Fred Lewsey
Communications team
Published
10 Jun 2020

Even basic homemade masks can significantly reduce transmission if enough people wear them when in public, according to latest modelling. Researchers call for information campaigns that encourage the making and wearing of facemasks.

We have little to lose from the widespread adoption of facemasks, but the gains could be significant
Renata Retkute

Det här vet förstås Tegnell och myndigheterna och regeringen. De vill inte stoppa smittan. Det är detta som är så cyniskt. Varför ifrågasätter man inte den strategin mer, nu när vi vet att de flesta inte bildar antikroppar, annat än t ex de svårast sjuka och vårdpersonal.
Kan det vara korrekt enligt svensk lagstiftning? Varför gör man så här!!
Citera
2020-06-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Pengar in från utlandet är ju alltid lite synd att förlora så klart. Det är tråkigt också att vi måste ses som en pesthärd av andra länder, särskilt när man själv inte varit med på vansinnesstrategin. Hoppas regeringen har vett snart att skämmas.

Ja jag bryr mig inte så mycket om hur andra ser på oss men förstår vad du menar

Undrar hur tyskar och finnar tror det ser ut i Sverige nu? Låter som att döda svenskar ligger i drivor efter gatorna.
Citera
2020-06-12, 21:25
Medlem
Forskare har sagt att viruset har muterat i Göteborg. Varför ställer inte journalisterna fler frågor angående detta?
Är viruset mer smittsamt men snällare?
Är viruset mer elakt?
Borde vi inte få reda på mer om denna mutation och vad det innebär!!
Det är som att bo i en fd sovjetstat. Ingen transparens alls.
Så sorgligt. Och ett folk som inte verkar bry sig.
Citera
2020-06-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Vilket stödjer mitt påstående att det inte går att dra några som helst slutsatser om flockimmunitet utifrån den nyheten.

Dom som fick det i mars kan ju mycket väl vara mottagliga igen om dom hade ett milt sjukdomsförlopp.
Visst är det så.

Men om man fick mild sjukdom i mars, så får man sannolikt ännu mildare och mer kortvarig sjukdom i höst. Och den som får mild/kortvarig sjukdom smittar färre personer, i snitt.

Flockimmuniteten för SARS-CoV-2 kommer nog funka på samma sätt som flockimmuniteten för influensa och förkylning. Flockimmuniteten hindrar inte sjukdomen från att komma tillbaka, men den tidigare exponeringen gör att färre personer smittas, och sjukligheten blir inte lika allvarlig.
Citera
2020-06-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Pengar in från utlandet är ju alltid lite synd att förlora så klart. Det är tråkigt också att vi måste ses som en pesthärd av andra länder, särskilt när man själv inte varit med på vansinnesstrategin. Hoppas regeringen har vett snart att skämmas.
Så du är en av dom som bidrar till samhällsordningen?
Citera
2020-06-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja jag bryr mig inte så mycket om hur andra ser på oss men förstår vad du menar

Undrar hur tyskar och finnar tror det ser ut i Sverige nu? Låter som att döda svenskar ligger i drivor efter gatorna.
Undra hur norrmännen tänker. Dom får inte åka till Skåne men Gotland som har det värre med smittan än Skåne är okej.
Citera
2020-06-12, 21:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Widespread facemask use could shrink the ‘R’ number and prevent a second COVID-19 wave – study

Fred Lewsey
Communications team
Published
10 Jun 2020

Even basic homemade masks can significantly reduce transmission if enough people wear them when in public, according to latest modelling. Researchers call for information campaigns that encourage the making and wearing of facemasks.

We have little to lose from the widespread adoption of facemasks, but the gains could be significant
Renata Retkute

Det här vet förstås Tegnell och myndigheterna och regeringen. De vill inte stoppa smittan. Det är detta som är så cyniskt. Varför ifrågasätter man inte den strategin mer, nu när vi vet att de flesta inte bildar antikroppar, annat än t ex de svårast sjuka och vårdpersonal.

Jag undrar också,

det första jag tänker på morronen,

och det sista jag tänker innan jag somnar,

är "Varför görs inte mer när kunskapen finns och andra redan gått före?"

och "Är inte det brottsligt när folk dör? Underlåtenhet är ju ett brott"
Citera
2020-06-12, 21:33
Medlem
Citat:
Forskare har sagt att viruset har muterat i Göteborg. Varför ställer inte journalisterna fler frågor angående detta?
Är viruset mer smittsamt men snällare?
Är viruset mer elakt?
Borde vi inte få reda på mer om denna mutation och vad det innebär!!
Det är som att bo i en fd sovjetstat. Ingen transparens alls.
Så sorgligt. Och ett folk som inte verkar bry sig.
ja inget mer sagt om mutationen
Citera
2020-06-12, 21:34
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Körde nyss genom Stockholm city ut till Djurgården.

Underbar sommarkväll.

Ingen håller avstånd och till Strandbryggan vid Djurgårdsbron är det återigen kö av modell klunga som gäller.

Dags att skicka ut kontrollanter igen, förmodar jag, det här kan inte vara hållbart.

Så har det varit flera veckor. Och ändå ökar inte inläggningar på IVA. Det kommer inga fler reportage om män i 30-års åldern som hämtas av ambulans osv, så som vi såg i början av epidemin. Någonting har bevisligen hänt med viruset, annars skulle alla siffror peka uppåt.
Citera
2020-06-12, 21:37
Medlem
Citat:

Fred Lewsey
Communications team
Published
10 Jun 2020

Renata Retkute

Är det den här studien som SVT refererar till.

Åtgärderna gav effekt först efter ansiktsmask blev obligatorisk, enligt amerikansk studie.

https://www.svtplay.se/klipp/27143365/nya-ron-munskydd-effektivt-mot-virus?start=auto
Citera
2020-06-12, 21:37
Medlem
Ikväll står både c19.se och platz.se på 4887 avlidna i corona. Folkhälsomyndigheten redovisade tidigare idag 4854 avlidna efter en viss upphämtning, angavs till 40 nya som alla känner till.

Mellanskillnaden 33 personer hämtas inte in i morgon, lördag. Kanske man får ihop 12 i morgon och högst 6 avlidna på vilodagen. Men jag medger att vi vecka för vecka går mot en lite mindre dödlighet hela tiden, men det går så fruktansvärt sakta. Båda sajterna anger att 267 vårdas på IVA, det är efter så lång tid en ganska hög siffra. Otroligt segt och skrämmande när man jämför hur bra det gått i Danmark, Norge och Finland. Jag hoppas att viruset blivit snällare så att inte någon andra våg chockar oss.
Citera
2020-06-12, 21:39
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Undra hur norrmännen tänker. Dom får inte åka till Skåne men Gotland som har det värre med smittan än Skåne är okej.

Det där tramset kommer att vara i kraft i max två veckor till, garanterat. I Juli kommer hela EU att ha öppna gränser, även för svenskar och britter. Källa; jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in