2020-06-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ok, då har du lyckats missa alla åtgärder och restriktioner som vi har i Sverige. Kolla https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/restriktioner-och-forbud. Sen att stora delar av värden drabbats av panik och i affekt satt in suboptimala motåtgärder, som om att världen drabbts av en ebolapandemi, är en annan sak.
En fråga, tycker du det var massmord ex. 2018 när staten lät 3000 dö i säsongsinfluensan? Borde staten åtalas för brott mot mänskligheten?

Lortsverige är bevisat. Vi borde även syna influensadöden och inte ta den som given. Då svinisen var i antågande rekommenderades alla att tvätta händerna. Ett år senare då statistiken kom så visade det sig att sjukhussmittorna hade gått ned. Alltså inte svinissmittan utan alla de andra smittorna.

Denna gång har det visat sig igen att bashygienen inte har fungerat. Hur jävla svårt kan det vara? Har gått en sådan kurs en förmiddag för evigheter sedan under min studietid och följer man rekommendationerna då reducerar man smittor och lidande. Detta tarvar en kommission. Helt otroligt! Och så använder FHM det som ett försvar! De borde stämma varje ställe som inte klarat av bashygienen och hänga ut dem på sin hemsida. Jösse!
Citera
2020-06-12, 20:33
Medlem
madchances avatar
Sveriges dödstal passerar Italien i augusti, Spanien ett par veckor senare. Det ger Sverige en bronsplats i Coronalympics.

Den stora frågan är nu om Sverige har chans att ta silvret från Storbritannien? Har kanske BLM något i rockärmen?

Ska vi ta guldet från Belgien så behövs det någon form av andra våg. Chanserna känns kanske små men en hård vinter kan förändra läget?

Bunkra popcorn före alla andra!
Citera
2020-06-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Regeringshatarna griper efter halmstrå nu när det gått upp för dem att deras prognoser var helt uppåt väggarna och den svenska taktiken fungerade.

Såklart man måste förbjuda motortrafik, alkohol, cigaretter, vistas utomhus enligt deras desperata resonemang, allt annat är mord!
Haha så är det nog. Först nu, när man vidgat vyerna lite har jag insett att tusentals per år dör i fallolyckor i Sverige. Skandal att vi inte har hjälmtvång på pensionärerna! Nu har jag insett att detta är masslakt, folkmord och ett fall för Internationella brottmålsdomstolen.
Citera
2020-06-12, 20:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Sveriges dödstal passerar Italien i augusti, Spanien ett par veckor senare. Det ger Sverige en bronsplats i Coronalympics.

Den stora frågan är nu om Sverige har chans att ta silvret från Storbritannien? Har kanske BLM något i rockärmen?
Inte en chans. Avslappningen har ökat exponentiellt sista veckan. Mindre än 10% har munskydd och det trängs i snabbköpen.

Jag gissar att UKs siffror vänder i slutet på nästa vecka. Våra 67 miljoner inträngda på en liten ö i kombination med inkompetens och total avsaknad på att kunna ta till sig information fäller avgörandet.
Citera
2020-06-12, 20:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7494283

Björn Olsen sammanfattar allt på under 2 minuter.

"Samtidigt har vi brist på nationell självkritik i det här landet."

7 sekunder tog det

EDIT: jag lägger in den kommentaren på min bra-sagt-under-pandemin-lista.

Den är en väldigt kort lista.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-12 kl. 20:42.
Citera
2020-06-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Så länge svenska kronan ligger lågt och vi är Nordens Kina att handla och vistas i.

Vi kan redan nu, ur ekonomiskt perspektiv, ändå inte åka till våra grannländer och spendera pengar.

Redan före coronan var det dyrt får oss i världen. NOKen sjönk i och för sig på grund av oljan men det verkar som att MAKTEN tänker skylla på en massa tidigare tillkortakommanden på coronan. Gäller att hålla ett öga på dem varje dag.
Citera
2020-06-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vi har lärt oss att leva med influensa i åtminstone flera tusen år, utan några restriktioner. Varför skulle vi inte kunna lära oss att leva med detta dvs acceptera att några hundra och emellanåt något tusental dör av det varje år?

Det kan vi så klart. Men Björn Olsens kompisar i tråden säger att vi ska utrota viruset med stenhård testning samt att Tegnell är en mördare som lättar på reserestriktionerna.

Därför ska det bli intressant hur de reagerar på detta utspel.

Inte alls, är min gissning.
Citera
2020-06-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
10 år? Jag har bettat 5 år. Men ok. Olsen var rätt så övertygande.

Då får man omorganisera sitt liv. Ingen återgång till att delta i event och konserter etc. Undvika offentliga transporter så nu är det egen bil som gäller. Isolerat, väldigitaliserat boende. Man får reka efter sjukvård som är på och inte ger en en spruta. Undrar om det dyker upp ett privatsjukhus för de som har privat sjukvårdsförsäkring? Släkten af Johnick skulle kunna starta något. Med den flata strategin som regeringen valt har man slagit sönder sjukvårdssystemet, för jag tänker haka på ett privat alternativ så fort det dyker upp något, och jag är nog inte den enda.

Hur länge tror ni resten av världen, och framför allt våra nordiska grannar, kommer att behandla oss som spetälska? Kommer vi att få sitta i karantän då vi vill resa i 10 år? Kommer svenskar vara de som får visa upp ett immunitetsintyg? Blir det så så kommer massor med hjärnor utvandra från Sverige. Är man yrkesverksam i något internationellt område då kan man inte bo här. Det blir för jobbigt att verka utomlands som pestsmittad. Det är bättre att hålla kontakt med Sverige digitalt och bo någonstans där man friheten att resa och träffa folk.

Du tror Björn pratar om bara Sverige?
Citera
2020-06-12, 20:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De här testen ger ju bara en bild av vilka som har sjukdomen just nu. Sen tillkommer alla som hade det i mars, april och maj.

Vilket stödjer mitt påstående att det inte går att dra några som helst slutsatser om flockimmunitet utifrån den nyheten.

Dom som fick det i mars kan ju mycket väl vara mottagliga igen om dom hade ett milt sjukdomsförlopp.
Citera
2020-06-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Viruset smet från lab några gånger men annars utrotat.
Läst att det fortfarande finns i omlopp.
Citera
2020-06-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
10 år? Jag har bettat 5 år. Men ok. Olsen var rätt så övertygande.

Då får man omorganisera sitt liv. Ingen återgång till att delta i event och konserter etc. Undvika offentliga transporter så nu är det egen bil som gäller. Isolerat, väldigitaliserat boende. Man får reka efter sjukvård som är på och inte ger en en spruta. Undrar om det dyker upp ett privatsjukhus för de som har privat sjukvårdsförsäkring? Släkten af Johnick skulle kunna starta något. Med den flata strategin som regeringen valt har man slagit sönder sjukvårdssystemet, för jag tänker haka på ett privat alternativ så fort det dyker upp något, och jag är nog inte den enda.

Hur länge tror ni resten av världen, och framför allt våra nordiska grannar, kommer att behandla oss som spetälska? Kommer vi att få sitta i karantän då vi vill resa i 10 år? Kommer svenskar vara de som får visa upp ett immunitetsintyg? Blir det så så kommer massor med hjärnor utvandra från Sverige. Är man yrkesverksam i något internationellt område då kan man inte bo här. Det blir för jobbigt att verka utomlands som pestsmittad. Det är bättre att hålla kontakt med Sverige digitalt och bo någonstans där man friheten att resa och träffa folk.

Det här är bland det mest alarmistiska dravel jag någonsin läst på flashback. Och det säger en del då flashback är en högborg för en hel uppsjö underliga människor. Framförallt denna tråd som verkar ha individer som drömmer mardrömmar om covid-19.
Kan ju glädja dig med att du kommer kunna resa även i framtiden i lika stor grad som norrmän och danskar.
Citera
2020-06-12, 20:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Läst att det fortfarande finns i omlopp.

Var då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in