2020-06-12, 20:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Du har inte presenterat någon som helst fakta. Det enda du skriver är osammanhängande sörja.

Inte direkt förvånad att när du blir ombedd att sätta lite substans bakom dina tomma ord så bara 'försvinner' du.

Det vore betydligt bättre om du diskuterade på saklig grund. Då kunde du dessutom lära dig någonting. Börja med att lyssna på de som vet något, är mitt tips.
Citera
2020-06-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Yes!! Och MördareAnders som sommarpratare. Det blir en underbar sommar Ungefär som när Sverige grävde brons i USA 94 fast vi gräver gravar nu då.. Heja Sverige friskt humör det är det som gör att du dör
Hoppas han blir heltidspratare på radio och slutar sitt jobb, som Olsen kan ta över..en med lite mer vett.
Citera
2020-06-12, 20:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
10 år? Jag har bettat 5 år. Men ok. Olsen var rätt så övertygande.

Då får man omorganisera sitt liv. Ingen återgång till att delta i event och konserter etc. Undvika offentliga transporter så nu är det egen bil som gäller. Isolerat, väldigitaliserat boende. Man får reka efter sjukvård som är på och inte ger en en spruta. Undrar om det dyker upp ett privatsjukhus för de som har privat sjukvårdsförsäkring? Släkten af Johnick skulle kunna starta något. Med den flata strategin som regeringen valt har man slagit sönder sjukvårdssystemet, för jag tänker haka på ett privat alternativ så fort det dyker upp något, och jag är nog inte den enda.

Hur länge tror ni resten av världen, och framför allt våra nordiska grannar, kommer att behandla oss som spetälska? Kommer vi att få sitta i karantän då vi vill resa i 10 år? Kommer svenskar vara de som får visa upp ett immunitetsintyg? Blir det så så kommer massor med hjärnor utvandra från Sverige. Är man yrkesverksam i något internationellt område då kan man inte bo här. Det blir för jobbigt att verka utomlands som pestsmittad. Det är bättre att hålla kontakt med Sverige digitalt och bo någonstans där man friheten att resa och träffa folk.
Dr Lisa Labbé, känd för sina medicinska kompendier på nätet (guld för alla amatörläkare) är inne på samma tema. Här en intervju i Vimmerby tidning:
Vård, skolor, polis, kommunledningar, allmänhet, journalister. Alla vill ha smittskyddsläkarens svar, i coronatider. Lisa Labbé Sandelin protesterar inte över jämförelsen ”vår regions Tegnell”.

– Det är väl lite ”same same but different”.

Med sina 42 år är hon bland de yngre smittskyddsläkarna i en kår som är i generationsskifte. I princip hamnade hon i hetluften över en natt. De senaste månaderna har tempot varit intensivt. Långa arbetsdagar. En och annan igenkännande nick på stan, de få gånger hon är på stan. Möten varje timme, inklusive lunchen. Presskonferenser, telefonsamtal – och mejl. Smittskyddsläkaren är en myndighet och den som vänder sig till enheten ska få svar.

– Jag har fått drygt 6 000 coronarelaterade mejl. En del frågor är enkla, andra mer komplexa. En del är information, men det ska också processas.

I bakhuvudet har en smittskyddsläkare att en pandemi kan slå till när som helst.

– Men jag förstod inte att det skulle gå så här snabbt. Det är både läskigt och fascinerande hur viruset erövrat världen på kort tid. Det fanns nog innan vi förstod att det fanns, men det här visar att världen är liten.

Lisa Labbé Sandelin älskar listor. Logistik. Att checka av. Nu ges mer luft i kalendern, än under den mest hektiska tiden.

– Det finns plats för lite andra frågor. Tidigare har corona trängt undan allt annat.

Och tid för semester?

– Ja, det hoppas jag. Jag tar inte all semester på en gång och är inställd på att stå stand by.

Vi har hört henne och andra upprepa mantrat "håll i och håll ut" under veckor och månader. Är hon rädd att vi inte ska orka längre, när sommaren kommer och reserestriktioner släppts? En hel del, faktiskt.

– Det kan låta som tomma ord till slut och det finns ett uppdämt behov hos många att ses. Det är så oerhört viktigt att hålla avstånd, en av de enskilt största faktorerna för att minska smittspridning.

Det skulle underlätta om vi såg viruset...

– Ja, om alla smittade hade en prick på näsan, eller kanske att vi såg viruspartiklarna som ett moln.

Hon pratar hellre fysisk distansering än social. Vet behovet att inkludera de som tillhör riskgrupp – på ett smittsäkert sätt.

– Det tyngsta för mig personligen är att inte få träffa den äldre generationen, barnens mor- och farföräldrar. Det har påverkat min vardag mest. Mina barn är små – det vore svårt för dem att inte hoppa upp i knät och gosa. Man får hitta sina vägar. Vi har söndagsmiddag via video. På sätt och vis ses vi oftare än tidigare, men det blir lite stimmigt, och svårt att höra vad alla säger.

Innan hon blev smittskyddsläkare var hon infektionsläkare i tio år. Hon har skrivit behandlingsöversikter om akantamöbor och badhusfötter. Något som ligger henne varmt om hjärtat är zoonoser, smitta som kan överföras mellan djur och människa.

– Jag har läst en drygt halv biologutbildning. Jag tror kopplingen till biologi och ekologi är bra att ha som smittskyddsläkare och ger ett mer tvärvetenskapligt angreppssätt.

Hon är övertygad om att vi kommer att få leva med effekterna av viruset länge och en del förändrade beteendemönster kan komma att hänga kvar.

– Jag ser framför mig hur de som är barn idag kommer att tjata på sina barnbarn att tvätta händerna. Lite som våra äldre generationer berättat hur det var under kriget, eller spanska sjukan – så tror jag vi kommer att bära detta med oss.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fGlz1QDkoAcJ:https://vimmerbytidning.se/artikel/wl651zvr&hl=sv&gl=se&strip=1&vwsrc=0

Hennes kompendier:

http://www.medicinkompendier.se/

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det här är bland det mest alarmistiska dravel jag någonsin läst på flashback. Och det säger en del då flashback är en högborg för en hel uppsjö underliga människor. Framförallt denna tråd som verkar ha individer som drömmer mardrömmar om covid-19.
Kan ju glädja dig med att du kommer kunna resa även i framtiden i lika stor grad som norrmän och danskar.

Du kan ju ta del av riktiga infektionsläkare ute i verkligheten istället. Vad de säger istället för en Aspis med partibok.
Senast redigerad av arbetet 2020-06-12 kl. 21:03.
Citera
2020-06-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du tror Björn pratar om bara Sverige?

Det lät så. Men låt oss syna det hela. Våra grannländer har använt en annan strategi. De har försökt kuva viruset och sedan fortsätta med att slå till med all kraft då det dyker upp smittohärdar. De får säkert fortsätta i 10 år med det med tanke på hur läget ser ut internationellt där smittan härjar, och dit hör exportlandet Sverige. Så vi kommer inte att vara välkomna. Ericsson får jobba på lösningar för våra exportörer.

Vi har använt influensastrategin i tron att allt går över med tusentals döda tills nästa säsong. I förhoppning: Nothing to see here. Please, disperse. Det var bara gamlingar och pensionärer.

Nu är det inte en influensa. Det blev inte bara gamlingar som dog utan en hel del skattebetalare fick problem också. Och vi vet inte om de ens blev immuna livet ut. Antagligen inte. Och en hel del folk riskerar smittan i framtiden också. Hade varit bättre att försöka svälta ut viruset i stället för FHMs strategi att sprida det så mycket som möjligt.

Kina gick all in. Gjorde de det för skojs skull? Tror de blev förskräckta av vad de såg och de hade inte heller vetenskap att backa upp sina beslut. De såg att folk förlorade sina lungor och sjukvården drabbades illa (unga och vaccinerade) och att skiten spred sig. Då tog de tunga beslut, även om det inte ekonomiskt inte var det värsta för det var semesterperiod. Vi får se om det blir lockdown i Sverige under industrisemestern. Skynda er att boka en stuga.
Citera
2020-06-12, 21:09
Medlem
Tyska turister avbokar Sverigeresan efter krav på karantän

Förra sommaren gick tyskarna om norrmännen som svensk turistnärings viktigaste marknad, och stod för 3,4 miljoner övernattningar under 2019.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7494616
Citera
2020-06-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Förra sommaren gick tyskarna om norrmännen som svensk turistnärings viktigaste marknad, och stod för 3,4 miljoner övernattningar under 2019.

Det gör inget. Har fått mycket matnyttig info i tråden om hur oviktig turismen är för sverige. Tydligen bara barägare på Gotland som drabbas.
Citera
2020-06-12, 21:15
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Inte direkt förvånad att när du blir ombedd att sätta lite substans bakom dina tomma ord så bara 'försvinner' du.

Det vore betydligt bättre om du diskuterade på saklig grund. Då kunde du dessutom lära dig någonting. Börja med att lyssna på de som vet något, är mitt tips.

Substans? Du har efter sex försök inte lyckats besvara min ursprungsfråga.

Du förstår däremot inte integritetsproblemen med att kolla inofficiella källor och så har du mage att kritisera FHM när statistiken inte lirar på din icke officiella sida. Helt vansinnigt korkat.

Så hela ditt inlägg idag tex från 16:08 är totalt faktaresistent.
Citera
2020-06-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Yes va gött! Vad tror ni, vågar man hoppas på att slippa även Ryssar och Norrmän i fjällen i sommar och till vintern?
Citera
2020-06-12, 21:19
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Regeringshatarna griper efter halmstrå nu när det gått upp för dem att deras prognoser var helt uppåt väggarna och den svenska taktiken fungerade.

Såklart man måste förbjuda motortrafik, alkohol, cigaretter, vistas utomhus enligt deras desperata resonemang, allt annat är mord!

Om rekommendationer istf regler funkar bra och alla ställer upp, så kan vi väl sluta med att vissa saker ska vara olagliga. Det som idag är lagar kan göras om till rekommendationer.
Citera
2020-06-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det här är bland det mest alarmistiska dravel jag någonsin läst på flashback. Och det säger en del då flashback är en högborg för en hel uppsjö underliga människor. Framförallt denna tråd som verkar ha individer som drömmer mardrömmar om covid-19.
Kan ju glädja dig med att du kommer kunna resa även i framtiden i lika stor grad som norrmän och danskar.

Och det där var det mest historielösa som jag stött på på den här tråden. Det var inte länge sedan då man var tvungen att visa upp sitt gula vaccinationshäfte då man reste i världen. Snart kommer häftet tillbaka. Redan idag krävs det antikroppsintyg eller rent covidtest på sina håll. Österrike vill se det om de inte har har ändrat sig. Och då gäller det folk som kommer från vissa regioner eller länder. Du ägnar dig åt aningslöst pladder.
Citera
2020-06-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dr Lisa Labbé, känd för sina medicinska kompendier på nätet (guld för alla amatörläkare) är inne på samma tema. Här en intervju i Vimmerby tidning:
Vård, skolor, polis, kommunledningar, allmänhet, journalister. Alla vill ha smittskyddsläkarens svar, i coronatider. Lisa Labbé Sandelin protesterar inte över jämförelsen ”vår regions Tegnell”.

– Det är väl lite ”same same but different”.

Med sina 42 år är hon bland de yngre smittskyddsläkarna i en kår som är i generationsskifte. I princip hamnade hon i hetluften över en natt. De senaste månaderna har tempot varit intensivt. Långa arbetsdagar. En och annan igenkännande nick på stan, de få gånger hon är på stan. Möten varje timme, inklusive lunchen. Presskonferenser, telefonsamtal – och mejl. Smittskyddsläkaren är en myndighet och den som vänder sig till enheten ska få svar.

– Jag har fått drygt 6 000 coronarelaterade mejl. En del frågor är enkla, andra mer komplexa. En del är information, men det ska också processas.

I bakhuvudet har en smittskyddsläkare att en pandemi kan slå till när som helst.

– Men jag förstod inte att det skulle gå så här snabbt. Det är både läskigt och fascinerande hur viruset erövrat världen på kort tid. Det fanns nog innan vi förstod att det fanns, men det här visar att världen är liten.

Lisa Labbé Sandelin älskar listor. Logistik. Att checka av. Nu ges mer luft i kalendern, än under den mest hektiska tiden.

– Det finns plats för lite andra frågor. Tidigare har corona trängt undan allt annat.

Och tid för semester?

– Ja, det hoppas jag. Jag tar inte all semester på en gång och är inställd på att stå stand by.

Vi har hört henne och andra upprepa mantrat "håll i och håll ut" under veckor och månader. Är hon rädd att vi inte ska orka längre, när sommaren kommer och reserestriktioner släppts? En hel del, faktiskt.

– Det kan låta som tomma ord till slut och det finns ett uppdämt behov hos många att ses. Det är så oerhört viktigt att hålla avstånd, en av de enskilt största faktorerna för att minska smittspridning.

Det skulle underlätta om vi såg viruset...

– Ja, om alla smittade hade en prick på näsan, eller kanske att vi såg viruspartiklarna som ett moln.

Hon pratar hellre fysisk distansering än social. Vet behovet att inkludera de som tillhör riskgrupp – på ett smittsäkert sätt.

– Det tyngsta för mig personligen är att inte få träffa den äldre generationen, barnens mor- och farföräldrar. Det har påverkat min vardag mest. Mina barn är små – det vore svårt för dem att inte hoppa upp i knät och gosa. Man får hitta sina vägar. Vi har söndagsmiddag via video. På sätt och vis ses vi oftare än tidigare, men det blir lite stimmigt, och svårt att höra vad alla säger.

Innan hon blev smittskyddsläkare var hon infektionsläkare i tio år. Hon har skrivit behandlingsöversikter om akantamöbor och badhusfötter. Något som ligger henne varmt om hjärtat är zoonoser, smitta som kan överföras mellan djur och människa.

– Jag har läst en drygt halv biologutbildning. Jag tror kopplingen till biologi och ekologi är bra att ha som smittskyddsläkare och ger ett mer tvärvetenskapligt angreppssätt.

Hon är övertygad om att vi kommer att få leva med effekterna av viruset länge och en del förändrade beteendemönster kan komma att hänga kvar.

– Jag ser framför mig hur de som är barn idag kommer att tjata på sina barnbarn att tvätta händerna. Lite som våra äldre generationer berättat hur det var under kriget, eller spanska sjukan – så tror jag vi kommer att bära detta med oss.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fGlz1QDkoAcJ:https://vimmerbytidning.se/artikel/wl651zvr&hl=sv&gl=se&strip=1&vwsrc=0

Hennes kompendier:

http://www.medicinkompendier.se/

Du kan ju ta del av riktiga infektionsläkare ute i verkligheten istället. Vad de säger istället för en Aspis med partibok.

Asbergarnas asbergare kallar andra för asbergerare. Okej då. Känns det bra i kroppen att kalla andra saker så svarar jag väl med samma mynt. Jävla larv.
Poängen var iallafall, att jag tvivlar storligen att Sverige kommer definieras som någon form av smitthärd i ett framtidsperspektiv. Jag håller dock helt med om att vi i Sverige, och större delen av världen kommer få lära oss leva med viruset lång tid framöver. Att spekulera om att behöva fly landet för att inte bli definierad som "spetälsk" är definitionen av alarmistiskt trams.
Citera
2020-06-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det gör inget. Har fått mycket matnyttig info i tråden om hur oviktig turismen är för sverige. Tydligen bara barägare på Gotland som drabbas.

Pengar in från utlandet är ju alltid lite synd att förlora så klart. Det är tråkigt också att vi måste ses som en pesthärd av andra länder, särskilt när man själv inte varit med på vansinnesstrategin. Hoppas regeringen har vett snart att skämmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in