2020-06-11, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Vi ser numera en ökad testning och det i sig är positivt då desto mer vi testar desto mer verklig bild får vi av hur det verkligen ser ut.
till följd av ökad testning ser vi därför ett antal personer som testar positivt för Covid19. Helt i linje med förväntningarna.

Däremot förbluffar siffrorna mig. förra veckan testade vi totalt 49100. Tar vi snittet för de sex veckorna tidigare så låg vi starax av 30.000. En ökning på 19.000 test. Bra!

Tittar vi istället på antalet konstaterade smittade så hittade vi seanste veckan 7211 fall när vi under de sex veckorna tidigare i snitt hade 3865 och aldrig över 4079 under en enskild vecka.

Under den senaste veckan har följdaktigen 15% av alla testade visat positivt när vi under de sex föregående i snitt legat på 13%.

Inte så stor skillnad men det är imponerande att man när man börjar testa bredare höjer träffsäkerheten. Speciellt när de tidigare nästan uteslutande testade för folk med verkligt starka symptom samt personal i deras omedelbara närhet.

Nog ser det ut som att smittspridningen har ökat en del i detat landet på slutet.

Vi kan ju också titta på ökningen av testerna den senaste veckan, dvs de 19000 fler testerna, dessa hittade i sig 3346 som testade positivt, Dvs 17,6%.

Det är däremot bra att mängden personer på IVA och sjukhus blir färre för tillfället, däremot innebär det inte som många tror att de blivit friska utan väldigt många av de som hamnar på IVA försvinner ur statistiken för att de dör.

Något har däremot hänt vad det gäller dödsfallen bland unga,. Mellan 21e Mars när första personen under 40 dog och 5 Maj dog totalt sett 20 personer mellan åldern 0-40 år fördelat på 46 dagar. Dvs 1 person var 55e timme. Efter den 51 Maj har det gått 37 dagar och enbart 1 person totalt mellan 0-40 har dött. Dvs 1 person på 888 timmar.

Samtidigt på denna tiden har 1881 personer över 40 dött. Ganska remarkabla siffror tycker jag.

Håller med om ditt sista stycke.
Jag har hållit koll på åldern 40-49. Kan inte säga exakt dag, men de senaste veckorna har det legat still på 42 st även i den gruppen. Ganska märkligt att folk typ slutat dö när vi fått in fler och fler fall.
Citera
2020-06-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beebert
Gillar ditt namn. Schubert. Franz Schubert antar jag? Ett av de genier som gör livet värt att liva. Få människor har åstadkommit sådan storhet.

Gällande din kommentar: Den gillar jag också. Sverige lider av en svår, förmodligen obotlig sjukdom. Ingen ser felen. Finns ingen självkritik. Kulturfattigt och hjärndött. För en tänkande människa måste emigration ses över som ett seriöst alternativ. Det gjorde det redan innan detta när man begrundar den oerhörda kulturella fattigdom som finns i detta land. Svenskar är det sämsta folket att diskutera djupare frågor med i hela Europa. Fråga fransmännen. Här i Sverige kvävs alltid alla äkta mänskliga initiativ och känslor. Nu kvävs också de gamla människorna i landet. Till döds. Finns inte mycket kvar att uppskatta i Sverige nu. Förutom att man lätt kan ge sig iväg till folktomma platser så man slipper se Svensson. Att gå omkring i Sverige idag, som dyrkar byråkrati och korrupta myndigheter, är som att vandra omkring i en bok av Kafka.

Du nämner det som jag har nämnt ett flertal gånger, en permanent utflyttning från Sverige är betydligt viktigare för folk här inne än att ens bry sig om antalet döda eller smittade. Fokusera på det DU kan påverka, Sverige är ett sjunkande skepp som måste överges. Finns inget annat alternativ. Det är den här pandemin det slutgiltiga beviset på
Citera
2020-06-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Håller med om ditt sista stycke.
Jag har hållit koll på åldern 40-49. Kan inte säga exakt dag, men de senaste veckorna har det legat still på 42 st även i den gruppen. Ganska märkligt att folk typ slutat dö när vi fått in fler och fler fall.
Dom svaga har dött först. Kvar är vi som inte känt av att vi varit sjuka?
Citera
2020-06-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och hur många rätt anser du att Tegnell med FHM har haft?
Troligen fler än Olsson om Olsson varit i Tegnells situation.
Citera
2020-06-11, 17:39
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Alltså, när jag tittar på hur Sverige fipplar med rapporteringen blir jag snudd på mörkrädd. Det är så uppenbart att man systematisk väljer att underrapportera på dagsbasis för att sedan "skyffla" antalen bakåt retroaktivt i nästkommande rapporteringar. På det viset skapar man illusionen av att det för dagen minskar.

Den 7 Juni rapporterade man t.ex. 81 nya smittade. Detta uppdaterades sedan till 381 ett par dagar senare.
Igår 10 Juni rapporterade man 198 nya smittade, och sedan idag skruvar man upp antalet till 1,427. Men eftersom det är gamla siffror behöver man inte stå på presskonferensen och försvara de höga siffrorna.

196 nya smittade idag, påstår FHM. Vad tror ni siffran landar på om en vecka när FHMs efter-rapportering satts i verket?

Det här är ett fulspel utan dess like. Jag kan naturligtvis ha fel, men jag ser ingen annan naturlig förklaring till att detta sker. Att ingen journalist uppmärksammat detta är obegripligt.

Och till råga på allt anklagar sedan Sverige andra länder för att inte ha tillräckligt bra rapportering, och påstår sig vara det enda landet med bra rapportering. Det är faktiskt så fräckt att man baxnar.

Mja. Tanken ligger onekligen nära till hands. Men i Finland har vi litet liknande fenomen, smittade och döda kan rapporteras in med fördröjning. Hos oss är det ju inga stora tal, och när det var det (döda inom åldringsvård som man bara glömt eller inte fattat att rapportera), så var det välkänt i närapå en vecka att det skulle komma en "klump" på 20-60 extra döda.

Vår motsvarighet till FHM är också mycket noga med att varna för att siffrorna inte är exakta och slutgiltiga för de senaste dagarna. När vi rör oss med små tal är det heller ingen som bryr sig speciellt mycket om det.

Men jag tror att orsaken till dessa partiella och totala haverier i rapporteringen av statistiken faktiskt kan ha att göra med att vi är så förbannat säkra på att våra normala rutiner ju skall klara av att få fram den här informationen. Vi är ju stolta över att ha varit först i världen på statistik! Så naturligtvis är vi bra det nu också.

Jag håller litet mer koll på Finland än jag gör på Sverige, och isynnerhet i början, typ första delen av april, så såg jag tecken på att man på THL helst skulle automatisera allt och inte uppdatera just något alls. Flera gånger som det på Covid19-data sidan stod saker i stil med "vi hoppas att fr.o.m. nästa vecka kunna sluta uppdatera detta manuellt", och i något skede t.o.m. nånting i stil med att de skulle övergå till att rapportera döda och inlagda på sjukhus bara en gång i veckan.

Det har alltså hela tiden också i Finland funnits något av en motvilja när det gäller att manuellt uppdatera siffror. Och jag tror att det beror på en inneboende övertygelse om att vi är ju så bra på det här, så det borde ju rymmas inom våra vanliga rutiner. Och är våra vanliga rutiner en gång i veckan eller en gång i månaden så borde ju alla bara acceptera detta.

Helt uppenbart har det inte accepterats i Finland - jag vet inte via vilka vägar det bankats in i THL att dagligen uppdaterade uppgifter för alla viktiga parametrar är vad de förväntas leverera, men det verkar i alla fall ha gått hem. Inga märkliga skrivningar de senaste veckorna, men nog istället vid ett par tillfällen extra påpekanden om någon uppgift är speciellt opålitlig.

Finland och Sverige utgår ju från en gemensam förvaltningskultur, också om den isynnerhet de senaste 50 åren börjat divergera mer och mer. Så också om det svenska fipplande med siffrorna nog verkar litet för klåpigt för att inte vara avsiktligt, så tror jag faktiskt mer på självgod inkompetens (och noll förståelse för rapporteringens betydelse) än på avsiktlig manipulering för att påverka media och opinion. Även om det senare naturligtvis är en bekväm bieffekt.
Citera
2020-06-11, 17:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är exakt siffrorna visar. 10% av de som konstaterats smittade har dött. Och då släpar dödligheten ändå några veckor.
Den siffran beror på vilka och hur många som testas. Jag tror alla förstår att det finns långt fler som bär på smitta än som bekräftas vara smittade vid ett visst tillfälle, givet de testrutinerna vi haft. När testrutinerna ändras till att bekräfta fler av de tidigare obekräftat smittade så kommer även procentsatsen att ändras. Du kan alltså omöjligt göra en sådan förutsägelse som du gjorde och tro att det kommer att stämma med framtiden. Tror du mig inte får vi väl vänta och se.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-11 kl. 18:14.
Citera
2020-06-11, 17:45
Medlem
Snapcounts avatar
Moderna starter neste måned siste fase i testingen av ny vaksine mot covid-19

Nå opplyser biotekselskapet at det i neste måned vil gå løs på tredje fase i sin studie for vaksinekandidaten mRNA-1273 mot covid-19.

Selskapet har fullført en studieprotokoll for fase 3 basert på tilbakemeldinger fra det amerikanske mat- og legemiddeltilsynet, FDA. Denne delen av studien ventes å bli utført med 30.000 deltagere i USA, i samarbeid med National Institute of Allergy and Infectious Diseases.

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/06/11/7537214/moderna-starter-neste-maned-siste-fase-i-testingen-av-ny-vaksine-mot-covid-19
Citera
2020-06-11, 17:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej vi hade nog inte hamnat där då heller. Eftersom de flesta som dött var rejält sjuka redan i innan coronan kom.
Inte bara, även de utan underliggande sjukdomar har drabbats hårt, så givetvis hade betydligt fler dött om spridningen varit betydligt större.
Citera
2020-06-11, 17:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Mja. Tanken ligger onekligen nära till hands. Men i Finland har vi litet liknande fenomen, smittade och döda kan rapporteras in med fördröjning. Hos oss är det ju inga stora tal, och när det var det (döda inom åldringsvård som man bara glömt eller inte fattat att rapportera), så var det välkänt i närapå en vecka att det skulle komma en "klump" på 20-60 extra döda.

Vår motsvarighet till FHM är också mycket noga med att varna för att siffrorna inte är exakta och slutgiltiga för de senaste dagarna. När vi rör oss med små tal är det heller ingen som bryr sig speciellt mycket om det.

Men jag tror att orsaken till dessa partiella och totala haverier i rapporteringen av statistiken faktiskt kan ha att göra med att vi är så förbannat säkra på att våra normala rutiner ju skall klara av att få fram den här informationen. Vi är ju stolta över att ha varit först i världen på statistik! Så naturligtvis är vi bra det nu också.

Jag håller litet mer koll på Finland än jag gör på Sverige, och isynnerhet i början, typ första delen av april, så såg jag tecken på att man på THL helst skulle automatisera allt och inte uppdatera just något alls. Flera gånger som det på Covid19-data sidan stod saker i stil med "vi hoppas att fr.o.m. nästa vecka kunna sluta uppdatera detta manuellt", och i något skede t.o.m. nånting i stil med att de skulle övergå till att rapportera döda och inlagda på sjukhus bara en gång i veckan.

Det har alltså hela tiden också i Finland funnits något av en motvilja när det gäller att manuellt uppdatera siffror. Och jag tror att det beror på en inneboende övertygelse om att vi är ju så bra på det här, så det borde ju rymmas inom våra vanliga rutiner. Och är våra vanliga rutiner en gång i veckan eller en gång i månaden så borde ju alla bara acceptera detta.

Helt uppenbart har det inte accepterats i Finland - jag vet inte via vilka vägar det bankats in i THL att dagligen uppdaterade uppgifter för alla viktiga parametrar är vad de förväntas leverera, men det verkar i alla fall ha gått hem. Inga märkliga skrivningar de senaste veckorna, men nog istället vid ett par tillfällen extra påpekanden om någon uppgift är speciellt opålitlig.

Finland och Sverige utgår ju från en gemensam förvaltningskultur, också om den isynnerhet de senaste 50 åren börjat divergera mer och mer. Så också om det svenska fipplande med siffrorna nog verkar litet för klåpigt för att inte vara avsiktligt, så tror jag faktiskt mer på självgod inkompetens (och noll förståelse för rapporteringens betydelse) än på avsiktlig manipulering för att påverka media och opinion. Även om det senare naturligtvis är en bekväm bieffekt.
Synnerligen bra svar. Tack!
Just den självgoda inkompetensen gäller för övrigt här också, dock i en helt annan omfattning; vi skrev upp antalet döda med 10,000 igår...helt obegripligt.
Citera
2020-06-11, 17:53
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
"Noll förståelse" är också min teori.
(Om vi med "noll" menar "alltför liten!")

Personligen är jag mera benägen att tro på inkompetens än på konspiration.
Man får bl.a. intrycket att FHM:s tongivande tjänstemän glömt bort att Sverige förändrats rätt mycket de senaste 30 åren och att bl.a. de som misstror (sosse-styrda) myndigheter blivit väldigt mycket mera synliga och högljudda.
Citera
2020-06-11, 17:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men skärp dig. Vi har ju pröjsat så djävulskt många miljarder till EU genom åren så det är väl fan på tiden att vi får tillbaka lite!

Hmm..

Skulle nog vara intressant att se om det faktiskt kommer pengar, och i sådana fall vart pengarna går. Tills vidare tror jag det är mera snack.

Kanske det blir några pallar med toapapper, till några äldreboenden !
Citera
2020-06-11, 17:58
Medlem
Munskydd borde vara lika självklart som solskydd

WHO pekade ut kollektivtrafiken och butiker som platser där det kan vara svårt att hålla tillräckligt avstånd, och uppmanade därför alla att bära munskydd – som ett tillägg till att hålla avstånd och sköta handhygienen.

Ändå håller Folkhälsomyndigheten fast vid sitt benhårda munskyddsmotstånd.

Ledare på Expressen har iaf förstått... Förespråkar att vi borde ha munskydd.

https://www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/munskydd-borde-vara-lika-sjalvklart-som-solskydd/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in