2020-06-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ska du fira när vi når 5000?

Folk här får kanske den uppfattningen. Nej jag trodde det skulle stanna vid 4000 och är bekymrad. Men nu följer jag det noga.
Citera
2020-06-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, kan nog bli en "falling out" där om hon har otur. Många journalister är fortfarande purkna för att de stöttat hanteringen från början och tänker försvara FHM och regeringen med näbbar och klor, men de kanske kan omprioritera.

Absolut, är det nåt journalister kan så är det väl att vittra blod... Som hajar i vattnet.

Den bästa "storyn" är nån som varit upphöjd och sen faller ner från en piedestal, så att säga.

Närmsta månaderna blir väldigt intressanta för jag tror inte journalisterna kommer ha riktigt samma tålamod längre med regeringens klantighet med Covid, det har märkts senaste veckorna.
Citera
2020-06-11, 16:58
Medlem
Var kommer alla siffror om ca 1500 nya smittade ifrån?
Citera
2020-06-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Kommer du komma i byxan när vi når 5000?

Det finns tydligen dom som tror det, nej jag försöker bara komma till rätta med hur läget är och naturligtvis är 5000 personer en katastrofsiffra när just nu Danmark, Norge och Finland tillsammans har 1160 avlidna i corona. I april förutspådde jag att Sverige skulle hamna på 4000 avlidna.
Citera
2020-06-11, 17:03
Medlem
Covid-19 tar inte semester!
Citera
2020-06-11, 17:03
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det finns tydligen dom som tror det, nej jag försöker bara komma till rätta med hur läget är och naturligtvis är 5000 personer en katastrofsiffra när just nu Danmark, Norge och Finland tillsammans har 1160 avlidna i corona. I april förutspådde jag att Sverige skulle hamna på 4000 avlidna.

Det senaste verkar vara att alla som varit skeptiska till hanteringen är domedagsprofeter som förutspådde världens undergång.

Jag tycker bara att några tusen döda i onödan p.g.a. myndighetsinkompetens är en rätt fet skandal, oavsett vad folk dör av. Folk tror att det är annorlunda för att det är ett virus som härjar.
Citera
2020-06-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Covid-19 tar inte semester!
Helt sant..det gör inga sjukdomar, den sjuke tar inte heller semester från sjukdomen hen har.
Citera
2020-06-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
"Sverige får coronastöd på 39 miljarder kronor av EU."

Jag skulle inte ge en enda krona till ett land med världens sämsta Corona strategi utan att ställa krav på ändringar.
Så här står det i pressmeddelandet:
State aid: Commission approves €3.7 billion Swedish scheme to compensate companies for damages suffered due to coronavirus outbreak
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_1027

Jag finner inte något om att Sverige får några pengar av EU, gör du?
Citera
2020-06-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skulle gissa att siffran nu ligger närmare 30 avlidna per dag.

FHM:s avlidna per dag är ju ett glidande 7 dagars snitt från 10 dagar tillbaka.

Jag håller med dig om att dödligheten har minskat. Jag tror på en stagnation runt 5200 döda och sedan flyttas det mycket långsamt uppåt och jag tror inte den andra vågen blir särskilt hård. Men OK "tror" gör man i kyrkan eller i moskén.
Citera
2020-06-11, 17:07
Medlem
Vi ser numera en ökad testning och det i sig är positivt då desto mer vi testar desto mer verklig bild får vi av hur det verkligen ser ut.
till följd av ökad testning ser vi därför ett antal personer som testar positivt för Covid19. Helt i linje med förväntningarna.

Däremot förbluffar siffrorna mig. förra veckan testade vi totalt 49100. Tar vi snittet för de sex veckorna tidigare så låg vi starax av 30.000. En ökning på 19.000 test. Bra!

Tittar vi istället på antalet konstaterade smittade så hittade vi seanste veckan 7211 fall när vi under de sex veckorna tidigare i snitt hade 3865 och aldrig över 4079 under en enskild vecka.

Under den senaste veckan har följdaktigen 15% av alla testade visat positivt när vi under de sex föregående i snitt legat på 13%.

Inte så stor skillnad men det är imponerande att man när man börjar testa bredare höjer träffsäkerheten. Speciellt när de tidigare nästan uteslutande testade för folk med verkligt starka symptom samt personal i deras omedelbara närhet.

Nog ser det ut som att smittspridningen har ökat en del i detat landet på slutet.

Vi kan ju också titta på ökningen av testerna den senaste veckan, dvs de 19000 fler testerna, dessa hittade i sig 3346 som testade positivt, Dvs 17,6%.

Det är däremot bra att mängden personer på IVA och sjukhus blir färre för tillfället, däremot innebär det inte som många tror att de blivit friska utan väldigt många av de som hamnar på IVA försvinner ur statistiken för att de dör.

Något har däremot hänt vad det gäller dödsfallen bland unga,. Mellan 21e Mars när första personen under 40 dog och 5 Maj dog totalt sett 20 personer mellan åldern 0-40 år fördelat på 46 dagar. Dvs 1 person var 55e timme. Efter den 51 Maj har det gått 37 dagar och enbart 1 person totalt mellan 0-40 har dött. Dvs 1 person på 888 timmar.

Samtidigt på denna tiden har 1881 personer över 40 dött. Ganska remarkabla siffror tycker jag.
Citera
2020-06-11, 17:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ca 1400 nya fall är det jag hört..
Alltså, när jag tittar på hur Sverige fipplar med rapporteringen blir jag snudd på mörkrädd. Det är så uppenbart att man systematisk väljer att underrapportera på dagsbasis för att sedan "skyffla" antalen bakåt retroaktivt i nästkommande rapporteringar. På det viset skapar man illusionen av att det för dagen minskar.

Den 7 Juni rapporterade man t.ex. 81 nya smittade. Detta uppdaterades sedan till 381 ett par dagar senare.
Igår 10 Juni rapporterade man 198 nya smittade, och sedan idag skruvar man upp antalet till 1,427. Men eftersom det är gamla siffror behöver man inte stå på presskonferensen och försvara de höga siffrorna.

196 nya smittade idag, påstår FHM. Vad tror ni siffran landar på om en vecka när FHMs efter-rapportering satts i verket?

Det här är ett fulspel utan dess like. Jag kan naturligtvis ha fel, men jag ser ingen annan naturlig förklaring till att detta sker. Att ingen journalist uppmärksammat detta är obegripligt.

Och till råga på allt anklagar sedan Sverige andra länder för att inte ha tillräckligt bra rapportering, och påstår sig vara det enda landet med bra rapportering. Det är faktiskt så fräckt att man baxnar.
Citera
2020-06-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast de senaste 100 åren har det uppstått otaliga nya sjukdomar runt om i hela världen och vi har ALDRIG ”stängt ner” förut. Hur skulle de veta att just denna gång kanske det hade varit en bra idé?

Det var inte ens nån som trodde skiten skulle komma till Sverige och helt plötsligt var det för sent. Lätt att vara efterklok.

Men suck. "Helt plötsligt?" Ehhh.... Var ju bara att se på paniken i Kina så var det ju solklart vad det handlade om.

Om man var så trög så att man ändå inte fattade, så borde man fattat när det kom till Italien.

Om man var så trög så man ÄNDÅ inte fattade då, så kunde man hört på Italiens varningar. Man kunde sett att andra länder stängde ner. Om man ändå inte fattade, så kunde man väl ha fattat åtminstone när de första personerna började dö, i Sverige.

Det finns ett nästan oändligt antal punkter i tiden när man borde fattat och agerat. Men som man inte gjorde i Sverige. Det finns INGA ursäkter. 🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in