2020-06-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Det senaste verkar vara att alla som varit skeptiska till hanteringen är domedagsprofeter som förutspådde världens undergång.

Jag tycker bara att några tusen döda i onödan p.g.a. myndighetsinkompetens är en rätt fet skandal, oavsett vad folk dör av. Folk tror att det är annorlunda för att det är ett virus som härjar.

Jag hänger upp mig på känslan, att Sverige inte gjorde sitt bästa. Känns inte alls bra detta. Och en kommission som skall utreda måste arbeta fort för att utreda exakt vilka missgrepp som gjordes i myndighetsutövningen. Och vad regeringen kunde ha gjort mer.
Citera
2020-06-11, 17:10
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast de senaste 100 åren har det uppstått otaliga nya sjukdomar runt om i hela världen och vi har ALDRIG ”stängt ner” förut. Hur skulle de veta att just denna gång kanske det hade varit en bra idé?

Det var inte ens nån som trodde skiten skulle komma till Sverige och helt plötsligt var det för sent. Lätt att vara efterklok.

Hur dom skulle veta? Veta kan man väl inte göra men nog fasen kunde man dra ganska säkra slutsatser när samtliga länder runtomkring panikstängde... Bara en idiot börja speja efter lejonet på savannen när alla andra börjat kuta utav helvete.

Sedan vad gäller ditt andra stycke, inte riktigt sant där.

Alla trodde att den skulle komma till Sverige utom FHM... T.o.m. jag som pissig amatör fattade att nåt stort var på gång långt tidigare än vad FHM gjorde (officiellt iaf).

Lättare att fatta korrekt beslut om man inte är en besserschnauzer och primadonna.
Högmod går före fall...

Lilla malliga Sverige fick sig en rejäl pungspark helt enkelt. Låter för närvarande som en överkaxig fighter som kommer med allehanda ursäkter varför han fick storspö senaste matchen. Handskarna satt inte riktigt rätt. Hur skulle jag kunna veta att motståndarens höger var så snabb? Fel storlek på skorna. Osv.

Patetiskt.
Citera
2020-06-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så här står det i pressmeddelandet:
State aid: Commission approves €3.7 billion Swedish scheme to compensate companies for damages suffered due to coronavirus outbreak
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_1027

Jag finner inte något om att Sverige får några pengar av EU, gör du?

Jag tolkade det inte heller som att Sverige får några pengar av EU, utan mer som att de "godkänner" de stödpaket vi gjort, inom landet.

The Commission therefore concluded that the scheme is in line with EU State aid rules.

När det gäller EU så är mitt intryck att vi alltid bara betalar, så det stämmer nog... Tyvärr.
Citera
2020-06-11, 17:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag hänger upp mig på känslan, att Sverige inte gjorde sitt bästa. Känns inte alls bra detta. Och en kommission som skall utreda måste arbeta fort för att utreda exakt vilka missgrepp som gjordes i myndighetsutövningen. Och vad regeringen kunde ha gjort mer.

Omvärlden ser ju detta. Man kan fråga sig vad som skulle hända i ett krig, kommer vi vara motvalls då också och stå och tjafsa om gamla siffror medan fienden fortifierar sig i landet? Samtidigt som övriga länder skyddar sina gränser. Vi har skämt ut oss inför omvärlden.
Citera
2020-06-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det går inte att sprida denna artikel nog:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Epidemiska virusutbrott är matematik och modeller. Så är det bara.

Om inte extrema åtgärder sätts in NU så kommer vi ha precis den situationen att 70% insjuknar, samhället lamslås och en dödlighet på flera procent. Dödligheten är naturligtvis kraftigt viktad mot äldre, men även några promille av den yngre befolkninen kommer att dö.

Mest intressant tycker jag det var hur man kan räkna ut antalet smittade i populationen bara genom att titta på antalet dödsfall. Det tar alltså i snitt 17 dagar från det att man blivit smittad, till dess att man dör. Om dödligheten är 1%, och 10 personer dör idag, så blev 1000 personer smittade för 17 dagar sedan. Och med en ökning på 20% per dag så innebär det att talet är 22 gånger högre idag.

Applicerat på exempelvis Italien: 196 personer dog idag i Italien. Det innebär att ca 19000 personer blev smittade för 17 dagar sen. Det innebär att ca 400000 personer blev smittade i Italien idag. Vilket också innebär att ca 2 miljoner männskor är smittade i Italien idag (3.3% av befolkningen).

Vilket också innebär att Italien börjar klinga av av sig själv om ca 2 veckor. Då är upp mot 30 miljoner människor smittade.

Applicerat på Sverige (naturligtvis extremt grovt eftersom vi just hade vårt första dödsfall): 100 personer blev smittade för 17 dagar sedan. Idag blev 2200 personer smittade. Totalt är ca 11000 personer smittade i Sverige idag (0.1% av befolkningen). Om 19 dagar är vi där Italien är idag, med 3.3% av befolkningen smittad. Vid det tillfället kommer det att dö ca 30 personer per dag. Sverige börjar klinga av om ca 35 dagar, då är halva befolkningen smittad, och det dör ca 450 personer per dag.

Men dödligheten fortsätter att öka, via eftersläpningen. 2 veckor efter dessa 35 dagar (dvs om ca 50 dagar), så ligger vi i värsta läget vad gäller samhällsläget, då faktiskt upp mot 10000 personer på en enda dag dör (eftersom peak-nysmittade var 2 veckor tidigare med 1 miljon nysmittade på en dag). Sen klingar det av. Totalt dör i denna modell ca 50000-100000 personer i Sverige.

Så här blir det om inget gör. Jag tror det är dags att ta till extremt drastiska åtgärder.
Har det gått ca 50 dagar?
Citera
2020-06-11, 17:19
Medlem
urgts avatar
Citat:

En lustig grej är att "ministerstyre" räddade grannländerna lite. Var många epidemiologer där som var inne på Sveriges influensaspår i början, även om norrmännen var rätt snabba att ställa om (finns en intressant intervju med Frode Forland).

I Danmark gick regeringen in och bromsade hårdare än Sundhedsstyrelsen ville. På så sätt vann de tid till att inse att asiaternas lir var smartare. Nu ser de det som mycket osannolikt att de får en andra våg.

I Finland finns en snubbe som heter Mika Salminen som är med i Giesecke-kulten och som blev överkörd av regeringen när han ville göra som Sverige också. Det var nära att han lyckades sabba för dom. Hört att Tegnell & Giesecke kallas The Swedish madmen i Finland nu.

Känns som ett mer allmänt problem hos vissa västerländska epidemiologer. De var för låsta i tänkandet och gjorde för många antaganden i ett tidigt skede. Asiaterna gav ju redan facit i hand rätt tidigt.
Senast redigerad av urgt 2020-06-11 kl. 17:28.
Citera
2020-06-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Omvärlden ser ju detta. Man kan fråga sig vad som skulle hända i ett krig, kommer vi vara motvalls då också och stå och tjafsa om gamla siffror medan fienden fortifierar sig i landet? Samtidigt som övriga länder skyddar sina gränser. Vi har skämt ut oss inför omvärlden.
Javisst ser dom ..verkligen dåligt för Svea Rike, det här.
Citera
2020-06-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hade man inte agerat öht så hade vi hamnat där, allt beror på hur vi agerat.
Nej vi hade nog inte hamnat där då heller. Eftersom de flesta som dött var rejält sjuka redan i innan coronan kom.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-06-11 kl. 17:38.
Citera
2020-06-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Även om det är politiker och myndigheters fel till stor del så är vi oavsett ett av dom absolut hårdast drabbade länderna i EU. Det är väl bra att vi får pengar? Vi kommer behöva dom där miljarderna.
Visst behöver vi pengarna men vi är inte i närheten av att vara hårdast drabbade land inom EU
Citera
2020-06-11, 17:28
Medlem
Kan meddela att en anhörig till mig testade sig med antikroppstest och hade antikroppar, trots att hen inte varit det minsta sjuk eller förkyld.
Citera
Medlem
Citat:

Coronakommissionen var mitt stora hopp. Det har nästintill grusats dock, efter detta. Demokratin verkar nästan helt satt ur spel, av regeringen, eller de försöker i alla fall....😱
Mitt hjärta verkligen sjönk när jag läste följande:

Oppositionen anklagar redan regeringen för att försöka förhala frågan till efter nästa val. Regeringen vill nämligen att kommissionen ska presentera sina resultat först i november 2022. Oppositionen menar också att regeringen vill ha in ledamöter med partipolitisk bakgrund i kommissionen medan oppositionen enbart vill ha experter..

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronakrisen-ritar-om-den-politiska-kartan
Citera
Bannlyst
Efter 4 månader är man nu överens. Man kan ju undra hur världen hade sett ut idag om alla varit lika "effektiva" som Sverige...

Regeringen och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har kommit överens om hur testningen för covid-19 ska ske runt om i hela landet. Det uppger socialminister Lena Hallengren (S).

– Det här är en viktig överenskommelse för att vi tillsammans ska kunna bekämpa den här smittan, säger Marie Morell, ordförande i sjukvårdsdelegationen på SKR.

Uppgörelsen möjliggör storskalig testning både av smitta och för antikroppar. Den innebär att staten tar kostnaderna och regionerna åtar sig att genomföra testerna. Enligt Morell är de oklarheter som funnits nu undanröjda.

Testning för covid-19 kräver medicinsk bedömning, men det kräver inte läkarbesök, enligt Lena Hallengren. Det kan räcka med ett digitalt möte. Det ökar också möjligheterna för smittspårning, enligt Marie Morell.

Hur det blir med testerna kommer att variera inom landet, eftersom olika regioner befinner sig i olika faser av pandemin.

Överenskommelsen innebär att test för covid-19 blir kostnadsfritt för den enskilde. (TT)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in