Citat:
Ursprungligen postat av
Xehke
Hepp. Ingen av alla Doomers som kan svara på vad Sverige ska göra annorlunda och vad andra nordiska och europeiska länder gör annorlunda gentemot Sverige som är så mycket bättre.
Det kan många säkert men dom orkar väl inte repetera sig. Italien, England och USA är betydligt mer aktiva mot denna smitta och det tror jag du vet. Norden ligger efter och såsar. Ryssland är väl i nuläget hårdast mot Kina och korkar igen allt. Fransmännen verkar också vara på tå men Tyskarna har jag inte läst så mycket ifrån. En del människor i Ukraina försöker hindra att att sin lilla stad blir karantän för hemresta och hälsoministern blir tvungen att sova med dom. Källor och övrig information får du leta själv men det mesta har varit tidigare i tråden. Gör gärna en sammanställning och dela med dig om du har tid, jag har det inte.
Vad jag tycker skiljer mest är att svenska myndigheter med Anders Tegnell i spetsen försöker tona ner allt istället för att tydligt visa att dom följer läget, inte vet inte vart det bär men visar att dom försöker. Nu gör han sig sakta och säkert mindre trovärdig jämfört med hans kollegor i andra länder som åtminstone försöker visa lite oro och framförhållning. Farligt om det skulle bli skarpt läge.
Är ingen "Doomer" men det finns mycket att göra men framför allt skulle beredskap ha funnits från början, bara att rulla ut i fall att det värsta skulle inträffa och bra träning om inte annat. Nu finns det lite i beredskapslager och det vet de flesta, så dåligt att det tydligen måste hemlighetsämplas. Svenskar får ingen panik över detta om dom tror det, de flesta är inga barn. Många blir förbannade över att bli behandlade som om dom vore. Många blir säkert också förbannande om det bryter ut en epedemi här och lite fungerar och det är väl det som myndigheter och politiker borde agera efter istället.
Men visst, vad kan Anders Tegnell göra annat än att tona ner och hoppas på det bästa, stoppa huvudet i sanden. Inga resurser finns för att kontrollera flygplatser, få lab att testa hos, lite skyddsmateriel och troligen inga extra lager av antivirala läkemedel. Allt är "just in time" i vår värld och vi kan inte bygga temporära sjukhus på en vecka eller köra igång speciell produktion av testkit och medicin på några veckor. Våra infektionskliniker räcker troligen inte vid ett större utbrott och jag tror inte ens det finns planer för att använda övriga avdelningar istället. Finns det så är det läge att berätta hur fantasiska vi är vad det gäller beredskap. Men vi får väl göra som Anders Tegnell, hålla tummarna.