2020-02-22, 20:09
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Hepp. Ingen av alla Doomers som kan svara på vad Sverige ska göra annorlunda och vad andra nordiska och europeiska länder gör annorlunda gentemot Sverige som är så mycket bättre.

Nu är jag ingen ”doomer” men Sverige har knullat sig själv i röven i över 20 år.

Lite av alla de OÄNDLIGA resurserna vi verkar ha till bl.a. flyktingar kanske borde gått in i vården så hade vi inte behövt sitta med minst vårdplatser per capita i EU.

Sverige har hela tidek skyddat sog med att vi erbjuder hög klass på vården och det gör vi men vad fan hjälper det om vi inte kan ta emot patienter med ett enkelt behov? Dessa enkla patienter blir svåra patienter utan vård och till slut dör dessa.
Citera
2020-02-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Så var kommer då smittan från? Då måste man kartlägga vem som kan ha smittat Patient 1 ( 38 årige löparen).

62 fall i Italien nu enligt BNO NEWS och i 3 regioner.

1 eventuellt fall i Irak enligt media uppgifter men inte bekräftat enl BNO.

Ja det är väldigt konstigt. Patient 1 har inte träffat någon annan än den förmodade patient 0 som varit i Kina.
Citera
2020-02-22, 20:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
59 bekräftade fall i Italien
Man vet fortfarande inte om den 77-åriga kvinnan som dog igår, dog av corona eller av det hon legat inne för (lunginflammation el dyl). Hon hade visst varit inlagd på samma sjukhus som 38-åringen (tror jag det var).
Av sanitära skäl är hon redan begravd, men man har väl tagit prover från henne.
Citera
2020-02-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man vet fortfarande inte om den 77-åriga kvinnan som dog igår, dog av corona eller av det hon legat inne för (lunginflammation el dyl). Hon hade visst varit inlagd på samma sjukhus som 38-åringen (tror jag det var).
Av sanitära skäl är hon redan begravd, men man har väl tagit prover från henne.

Ja, hon var på samma akutmottagning som 38-åringen när han var där första gången och blev hemskickad. Det var en sjuklig kvinna. Hon dog i hemmet och de har tagit prover från kroppen innan begravningen.
Citera
2020-02-22, 20:16
Medlem
SilentVictorys avatar
Dr. John Campbell kör en livesändning just nu https://www.youtube.com/watch?v=BDhKMZrAbPE
Det bådar inte gott det som sker ute i världen just nu. Wuhan må ha nått sin peak och är på väg nedåt, men nu sprider det sig likt Wuhan i andra delar av världen.
Citera
2020-02-22, 20:18
Medlem
Xehkes avatar
Astma och COPD ökar inte risken att bli svårt sjuk i COVID19.

"Conclusion: Detailed clinical investigation of 140 hospitalized COVID-19 cases suggest eosinopenia together
with lymphopenia may be a potential indicator for diagnosis. Allergic diseases, asthma and COPD are not risk
factors for SARS-CoV-2 infection. Elder age, high number of comorbidities and more prominent laboratory
abnormalities were associated with severe patients."

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/all.14238
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Var väl en tröst i mörkret i så fall. Men även aerosoler kan sväva flera dagar i luften. Och viruset kan tydligen leva rätt länge på ytor dessutom. Inte konstigt då att R0 för COVID-19 dessvärre har ökat sedan jag kollade senast. Det maxar ut på 6.6 nu enligt wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

I början pratade man om ett R0 på 1.5-2.5 på sin höjd.
Ja men det är notoriskt svårt att räkna på R0 så här tidigt i en epidemi eftersom vi egentligen inte vet hur många som är smittade; En hel del smittade kan gå under radarn eftersom de inte får allvarliga problem. (Det skulle höja R0.)

Sedan tror man nu att smittan började en månad tidigare än vad man först trodde. (Det skulle kunna sänka R0.)
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Kommer religiösa sekter som träffas i tex moskéer drabbas extra hårt? En regelbunden lång böneritual med många andra troende borde orsaka hög spridning precis som i Sydkorea.
Citera
Medlem
Citat:
Hepp. Ingen av alla Doomers som kan svara på vad Sverige ska göra annorlunda och vad andra nordiska och europeiska länder gör annorlunda gentemot Sverige som är så mycket bättre.
Det kan många säkert men dom orkar väl inte repetera sig. Italien, England och USA är betydligt mer aktiva mot denna smitta och det tror jag du vet. Norden ligger efter och såsar. Ryssland är väl i nuläget hårdast mot Kina och korkar igen allt. Fransmännen verkar också vara på tå men Tyskarna har jag inte läst så mycket ifrån. En del människor i Ukraina försöker hindra att att sin lilla stad blir karantän för hemresta och hälsoministern blir tvungen att sova med dom. Källor och övrig information får du leta själv men det mesta har varit tidigare i tråden. Gör gärna en sammanställning och dela med dig om du har tid, jag har det inte.

Vad jag tycker skiljer mest är att svenska myndigheter med Anders Tegnell i spetsen försöker tona ner allt istället för att tydligt visa att dom följer läget, inte vet inte vart det bär men visar att dom försöker. Nu gör han sig sakta och säkert mindre trovärdig jämfört med hans kollegor i andra länder som åtminstone försöker visa lite oro och framförhållning. Farligt om det skulle bli skarpt läge.

Är ingen "Doomer" men det finns mycket att göra men framför allt skulle beredskap ha funnits från början, bara att rulla ut i fall att det värsta skulle inträffa och bra träning om inte annat. Nu finns det lite i beredskapslager och det vet de flesta, så dåligt att det tydligen måste hemlighetsämplas. Svenskar får ingen panik över detta om dom tror det, de flesta är inga barn. Många blir förbannade över att bli behandlade som om dom vore. Många blir säkert också förbannande om det bryter ut en epedemi här och lite fungerar och det är väl det som myndigheter och politiker borde agera efter istället.

Men visst, vad kan Anders Tegnell göra annat än att tona ner och hoppas på det bästa, stoppa huvudet i sanden. Inga resurser finns för att kontrollera flygplatser, få lab att testa hos, lite skyddsmateriel och troligen inga extra lager av antivirala läkemedel. Allt är "just in time" i vår värld och vi kan inte bygga temporära sjukhus på en vecka eller köra igång speciell produktion av testkit och medicin på några veckor. Våra infektionskliniker räcker troligen inte vid ett större utbrott och jag tror inte ens det finns planer för att använda övriga avdelningar istället. Finns det så är det läge att berätta hur fantasiska vi är vad det gäller beredskap. Men vi får väl göra som Anders Tegnell, hålla tummarna.
Senast redigerad av Moretex 2020-02-22 kl. 20:23.
Citera
2020-02-22, 20:20
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du argumenterar jättekonstigt och förvirrat. Men det får gå ändå.

Det jag säger är att Wuhan stängdes ner när det var 700 officiellt bekräftade fall i staden. Och staden Daegu i Sydkorea har nu fler fall än så, per capita. Alltså, som jag skrev tidigare så ljuger antingen Kina om siffrorna, eller så var deras åtgärder för drastiska, eller så har inte Sydkorea förmåga att införa samma åtgärder som Kina.

Med tanke på att man inte visste speciellt mycket 23 januari så var antagligen åtgärderna drastiska. Sydkorea kan antagligen hantera det bättre och ja, antagligen finns det ett stort mörkertal i Kina, inte nödvändigtvis så att Kina ljuger.
Citera
2020-02-22, 20:21
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det kan många säkert men dom orkar väl inte repetera sig. Italien, England och USA är betydligt mer aktiva mot denna smitta och det tror jag du vet. Norden ligger efter och såsar. Ryssland är väl i nuläget hårdast mot Kina och korkar igen allt. Fransmännen verkar också vara på tå men Tyskarna har jag inte läst så mycket ifrån. En del människor i Ukraina försöker hindra att att sin lilla stad blir karantän för hemresta och hälsoministern blir tvungen att sova med dom. Källor och övrig information får du leta själv men det mesta har varit tidigare i tråden. Gör gärna en sammanställning och dela med dig om du har tid, jag har det inte.

Vad jag tycker skiljer mest är att svenska myndigheter med Anders Tegnell i spetsen försöker tona ner allt istället för att tydligt visa att dom följer läget, inte vet inte vart det bär men visar att dom försöker. Nu gör han sig sakta och säker mindre trovärdig jämfört med hans kollegor i andra länder som åtminstone försöker visa lite oro och framförhållning. Farligt om det skulle bli skarpt läge.

Är ingen "Doomer" men det finns mycket att göra men framför allt skulle beredskap ha funnits från början, bara att rulla ut i fall att det värsta skulle inträffa och bra träning om inte annat. Nu finns det lite i beredskapslager och det vet de flesta, så dåligt att det tydligen måste hemlighetsämplas. Svenskar får ingen panik över detta om dom tror det, de flesta är inga barn. Många blir förbannade över att bli behandlade som om dom vore. Många blir säkert också förbannande om det bryter ut en epedemi här och lite fungerar och det är väl det som myndigheter och politiker borde agera efter istället.

Men visst, vad kan Anders Tegnell göra annat än att tona ner och hoppas på det bästa, stoppa huvudet i sanden. Inga resurser finns för att kontrollera flygplatser, få lab att testa hos, lite skyddsmateriel och troligen inga extra lager av antivirala läkemedel. Allt är "just in time" i vår värld och vi kan inte bygga temporära sjukhus på en vecka eller köra igång speciell produktion av testkit och medicin på några veckor. Våra infektionskliniker räcker troligen inte vid ett större utbrott och jag tror inte ens det finns planer för att använda övriga avdelningar istället. Finns det så är det läge att berätta hur fantasiska vi är vad det gäller beredskap. Men vi får väl göra som Anders Tegnell, hålla tummarna.

Vad gör England annorlunda?
Citera
2020-02-22, 20:22
Medlem
Citat:
Astma och COPD ökar inte risken att bli svårt sjuk i COVID19.

"Conclusion: Detailed clinical investigation of 140 hospitalized COVID-19 cases suggest eosinopenia together
with lymphopenia may be a potential indicator for diagnosis. Allergic diseases, asthma and COPD are not risk
factors for SARS-CoV-2 infection. Elder age, high number of comorbidities and more prominent laboratory
abnormalities were associated with severe patients."

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/all.14238

Satan vad skönt det där var att höra för en livslång asmatiker som jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in