2020-06-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Bland de bästa Henrik Jönsson har gjort hittills. Man får en bra förståelse varför myndigheter och regering reagerar som de gör..

Han har ju en poäng med myndigheternas brist på ansvar men nu var det hans på åttiotalet trendiga Ayn Randska marknadsreformer som orsakade många av problemen vi har från början.

https://www.svd.se/viruset-blottlagger-svenska-svagheter

Att han låter som någon nyfrälst Timbro propagandist från 1980 år 2020 är ju ironiskt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/New_Public_Management

Att sossarna i hemlighet sen spionerade på kommunister för USAs räkning är väl något med Henrik Jönssons ideologi borde gilla Ayn Rand avskydde dem.
Senast redigerad av zirconium2020 2020-06-06 kl. 18:43.
Citera
2020-06-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
tja, det stämmer inte på mig iaf. Ringde sos"vad har inträffat" tisdag morgon då jag hade ett ofantligt illamående samt kräkts 31 gånger på 2 dygn, ambulansen kom och hämtade mig, körde till akuten. I ambulansen togs febern, blodtryck och syresättning, allt var bra med dessa, väl framme i ett infektionsrum kom sköterskor som tog prover, fick dropp, 1 spruta mot illamående. Även dessa prover var bra, när läkaren sent omsider kom så frågade han ut mig om de vanliga covidsymtomen: har du magsmärtor? Diarre? Ont i bröstet? huvudvärk, han kom fram till kraftig matförgiftning. Inget covidtest gjordes på mig och jag frågade inte heller. Har bara för mig att jag läste i media nånstans att alla som blir intagna på sjukhus testas, det är inte sant.
Nej, det är inte sant och hade varit dumt om det var så. Testningen är på indikation och har alltid varit. Förut var den indikationen väldigt snäv för allmänheten (bredare för sjukvårdspersonal), men den har breddats till att innefatta även de med "milda" luftvägssymtom.
Citera
2020-06-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda/befolkning Sverige
6 april 47
6 maj 291
6 juni 461
6 juli 550?
6 juli 0?
Citera
2020-06-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det framgick tidigt av studier från kina att det smittade pre- och asymptomatiskt. Att FHM trots det vägrar acceptera detta och envist tjatar om att stanna hemma vid symptom trots att man är mest smittsam dagarna innan man fått symptom får mig att ifrågasätta både kompetens och motiv hos ansvariga myndigheter.

Det enda sättet man kan vara säker på att vård och omsorgspersonal inte smittar vårdtagare är tester och munskydd.

Munskydd som trots flera studier visar fungera i att bromsa smitta men FHM också envist förnekar att det fungerar t om efter WHO ändrat sig.

Det är inte förmätet att använda din hjärna och slutledningsförmåga. Kliniska också peer reviewed studier finns 2 musklick iväg förutsatt att man har hyfsad engelska nog att läsa innantill.

Man är inte mest smittsam dagarna innan symtomdebut. Det förekommer pre- och asymtomatiskt smittöverföring men den är liten. Det har FHM sagt från dag ett.

Tester av vårdpersonal var man tidigt ute med som något som skulle prioriteras. Munskydd garanterar på intet sätt att smitta inte överförs. Det är mer relevant att förse smittade patienter med munskydd än vårdpersonal utan symtom. Nu visar det sig mer och mer att Sverige inte alls verkar ha så stor andel avlidna på äldreboenden jämförelsevis med andra länder så vilka åtgärder man haft verkar ha spelat mindre roll, smittan har tagit sig in på äldreboendena ändå.

Munskydd kan nog ha en viss effekt mot smittspridning men det är mer frågan om den effekten är tillräckligt stor och när munskydd då bör tillämpas.
Citera
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har tydligen ändrat till att rapportera det totala varje vecka istället för varje dag: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/spanska-beslutet-bakom-de-falska-dodssiffrorna/

Ok , det förklarar kanske varför de redovisar max 1 alt. 2 dödsfall per dag .Antagligen vill de inte skrämma bort turister med att redovisa de verkliga dödssiffrorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nej, det är inte sant och hade varit dumt om det var så. Testningen är på indikation och har alltid varit. Förut var den indikationen väldigt snäv för allmänheten (bredare för sjukvårdspersonal), men den har breddats till att innefatta även de med "milda" luftvägssymtom.
Jaha, så de som har KOL, allergi och astma räknas inte då? Är det för "lätta" symtom?
Citera
2020-06-06, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boopeekaboo
Som sagt du bör skämmas över att du hjälper till att döda ditt eget folk.
Och det gör jag genom att göra som vi gör i Sverige?
Citera
2020-06-06, 18:43
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Omöjligt att veta om eller när jag får rätt. Ingen verkar veta riktigt hur stort mörkertalet för smittade är. För tillfället ligger jag på 60 ej rapporterade fall per rapporterat fall. Men den siffran kommer att sjunka allt eftersom antalet testade ökar. Skulle den ha sjunkit till 30 st till hösten och 200 000 officiellt rapporterade fall, (inte helt omöjligt), så skulle vi likt förbannat ha en immunitetsnivå på ca 60 procent till hösten. Detta medan ett vaccin dröjer och det, mycket troligt, ha börjat röra på sig, även i våra grannländer.

Det är imponerande att du kämpar på med dina modeller och inlägg trots att du aldrig varit i närheten av att ha rätt.

Med din förmåga skulle du lätt kunna bli Anders Tegnells högra hand. Du har har aldrig funderat på att erbjuda dina tjänster till FHM?
Citera
2020-06-06, 18:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Blir ju väldigt löjligt. Antar att du trollar.
Vi har en stor överdödlighet i Sverige. Våra grannländer har det inte. Oavsett formell dödsorsak.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ännu enklare. Då skulle överdödligheten i Norge vara hög. Så nej, Norges siffror är nog ungefär lika korrekta som Sveriges, till Sveriges nackdel.

Norge har inte registrerat fler dödsfall i år än andra år, trots pandemin. Det visar preliminär statistik från Folkehelseinstituttet (FHI), den norska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ingen-overdodlighet-i-norge-trots-corona

Vi hade länge ingen överdödlighet alls, trots många coronadöda. Så även om grannländerna inte har någon imponerande överdödlighet så kan de ändå ha undlåtit att räkna dödsfall som coronadödsfall, fall som Sverige skulle ha räknat. Överdödligheten blir intressant främst för länder med rätt hög dödlighet i corona.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-06 kl. 18:45.
Citera
2020-06-06, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och det gör jag genom att göra som vi gör i Sverige?
Det gör du genom att vara en förnekare. Halva delen av befolkningen. Så du och halva delen av befolkningen är dumma svin landsförrädare.
Citera
2020-06-06, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ännu enklare. Då skulle överdödligheten i Norge vara hög. Så nej, Norges siffror är nog ungefär lika korrekta som Sveriges, till Sveriges nackdel.
Varför skullle överdödligheten vara stor? De registrerar ju ändå dödsfallen men bara inte som Corona.
Citera
2020-06-06, 18:45
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda/befolkning Sverige
6 april 47
6 maj 291
6 juni 461
6 juli 550?

Jag räknade tidigare på runt 530.

Men nu beror det på hur många dödsfall som Black Lifes Matter-katastrofen kommer orsaka. De flesta dödsfall kommer förmodligen först 28+ juni när familjemedlemmar till de konsekvensutmanade ungdomarna tar sina sista desperata andetag. Rapporteringen till FHM sker ungefär 5 juli.

Italien ligger just nu på 560.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in