2020-06-07, 23:48
Medlem
Johan Carlson förstår inte kopplingen mellan vad FHM väljer för strategi och dödsfallen på äldreboendena.
Han anser att dödsfallen har inte ett dugg med FHM att göra.
Kopplingen är väldigt lätt att förstå. Om smittspridningen är hög i samhället då smittas fler folk bla fler vårdpersonal som tar med sig smittan till olika äldreboende.
Om däremot smittspridningen är låg då är det färre som blir smittade och risken att äldreboendena blir smittade minskar.
Så att säga väljer man en felaktig strategi för att skydda ekonomin och låter viruset sprida sig i stor skala i samhället då får valet av strategi och dödsfallen på äldreboendena direkt koppling med varann.
Citera
2020-06-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du har nog aldrig åkt tunnelbanan i Stockholm... Eller ngn buss i samma stad. Vidrigt svårt att undkomma andra människor i vanlig rusningstrafik. Skulle uppskatta att avståndet till andra ligger på ca 0,5 cm (en dålig dag), till kanske 20 cm (en bra dag)...

Dvs ypperligt om alla har munskydd i kollektivtrafiken precis som WHO föreslår. Synd att vi har okunniga människor på våra myndigheter som varken verkar veta hur det står till i kollektivtrafik, eller i äldrevården för den delen.

Jo jag har pendlat i Sthlm så jag vet hur det kan vara, har ingen koll hur det ser ut just nu dock.

så länge ingen sjuk åker tunnelbana så kvittar det ju ändå.

edit:ökar andelen sjuka i tunnelbanan med en faktor 5 så blir det ingen smittminskning i tunnelbanan ändå. enligt artikeln jag posta förut
Senast redigerad av painkiler 2020-06-07 kl. 23:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bronx är upp i drygt 0.3 procent officiellt döda av befolkningen så där har vi kanske en undre gräns.
Ja så är det nog.
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Säkraste länderna för Corona

Sverige är i tier 3 av 4... Tillsammans med en massa tveksamma länder.

https://www.thelocal.ch/20200607/switzerland-officially-the-worlds-safest-country-for-coronavirus
Citera
2020-06-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den avtar. Social distansering bryter smittkedjor. Klipp, klipp, klipp.
Tycker du att det ser ut som att smittspridningen avtar? Kanske om man vänder skärmen upp och ner.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
2020-06-07, 23:52
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fjantigt låsa in folk och inte tillåta dem gå ut mer än en gång per dag, för det sprids väl just inte utomhus. Nej, lockdown är bara ohälsosamt.

Varför har våra grannländer med lockdown kommit utan bättre från viruset än oss då?
Alla vet att Sverige gjorde ett misstag att inte gå in i LOCKDOWN samtidigt som våra grannländer. Din jävla fjant!
Citera
2020-06-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Jo jag har pendlat i Sthlm så jag vet hur det kan vara, har ingen koll hur det ser ut just nu dock.

Hur ska du veta eller vara säker på att ingen sjuk åker tåg?!
Citera
2020-06-07, 23:55
Medlem
bartrams avatar
Brasilien stoppar, efter order från Bolsonaro, Covidstatistik. Här har FHM något att lära

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/07/brazil-stops-releasing-covid-19-death-toll-and-wipes-data-from-official-site
Citera
2020-06-07, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Hur ska du veta eller vara säker på att ingen sjuk åker tåg?!

ökar andelen sjuka i tunnelbanan med en faktor 5 så blir det ingen smittminskning i tunnelbanan ändå. enligt artikeln jag posta förut

sen om det skulle bidra till att antalet personer som använder tunnelbanan ökar så har vi en ökad smittspridning istället.
Senast redigerad av painkiler 2020-06-07 kl. 23:57.
Citera
2020-06-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
Exakt så. FHM säger t o m att deras strategi har varit att "skydda de äldre". Det där är ingen strategi.
Nej, precis. Det är ett mål, inte en strategi. För att göra det till en strategi så hade de behövt förklara HUR de/vi skulle skydda de äldre.
Citera
2020-06-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Är det viremin som förorsakar alla skador på hjärna, lungor, lever, njurar och blodproppar eller annat?
Ja det är i alla fall vad jag uppfattar. Och viremi uppstår i
sin tur som en följd av cytokinstormar.
Citera
2020-06-08, 00:01
Medlem
Citat:

Tidigt i pandemin, mars-april, så höll sig väldigt många Stockholmare hemma, vilket var bra så klart. Senaste tiden har dock resandet med SL ökat igen men är dock ännu inte uppe på riktigt samma massiva nivåer som det vanligen är på (dvs. 800.000 dagliga resenärer).

Det är dock bara en tidsfråga, så klart. Nu när det fylls på mer och mer med resenärer, så kommer vi ju upp igen till väldigt stor trängsel. Att hålla 90 cm då, är en illusion. Därav skulle nyttan med munskydd för alla, vara väldigt stor.

Citat:

Här väljer jag att låta forskarna på DN debatt idag, svara istället:

De flesta av världens länder har tagit till sig det stora antalet studier som visar att man vid covid-19 kan smitta även utan symptom. Man har som mest virus dygnet innan och dygnet efter symptomdebut, och det beräknas att en ansenlig del av smittöverföringen sker innan symptomdebut.

https://www.dn.se/debatt/26-forskare-anhoriga-till-sjuka-maste-sattas-i-karantan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in