2020-06-03, 20:19
Medlem
-AIR-s avatar
Ny omfattande studie om blodgrupp och kopplingen till covid19:

"Among six genes at 3p21.31, SLC6A20 encodes a known interaction partner with angiotensin converting enzyme 2 (ACE2). The association signal at 9q34 was located at the ABO blood group locus and a blood-group-specific analysis showed higher risk for A-positive individuals (OR=1.45, 95% CI, 1.20 to 1.75, P=1.48x10-4) and a protective effect for blood group O."

https://www.x-mol.com/paper/1267981918570835968
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Alla är överens om att skolstängning var ett fruktansvärt dyrt, onödigt och samhällsfientligt projekt. T.o.m sossekärringarna i övriga norden är ense om att det va illa, duktigt illa

Har du några utsagor från dom politiker som du anser vara "sossekärringar"?

Jag vill lägga in reservationen att jag inte tillhör Socialdemokraternas anhängare. Förvänta dig inte att jag ställer mig bakom "sossekärringarna".
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
5-7% va alltså 2 månader sedan om det har gått dig förbi.
Uppblåst siffra pga false positives o dåligt urval.

Så riktiga siffran troligen betydligt lägre....

Svenska myndigheter gillar att trixa med siffror. Nu senast Pisa fusk
Citera
2020-06-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
*Klipp*

Har det gått bra för dig att kopiera citat-koderna till olika delar av ett inlägg?

Jag provar nu, efter att ha gått din kurs. Dock tar det ganska lång tid för mig, får se om jag gör det till en vana. Jag är van att skriva lite snabbare, otålighet är en brist hos mig.

Citat:
Du är mycket mer insatt än jag i Covid-19. Jag har mest bara upprörda känslor inför massdöden.

Jag läser bara mycket men tack! Är också upprörd, dock blir det ofta bortviftat av en del motdebattörer. "Känsloargument" anses fult av en del, jag vet inte varför. Utan känslor skulle jag inte vilja vara. Förhoppningsvis utesluter inte känslobaserade argument även argument som bygger på logik, sunt förnuft och fakta.

Citat:
Jag vill jämföra med en restaurang. Utanför restaurang Bella Tegnella ligger 4542 döda kroppar. Får jag ifrågasätta kockens kompetens? Eller behöver jag ha kulinarisk utbildning för att få yttra mig om berget av döda kroppar?

Exakt. Sunt förnuft och lite vanlig enkel slutledningsförmåga räcker långt för att förstå att den rådande strategin varit katastrofal hittills.

Citat:
Jag vill kunna lita på experterna. Därför blir jag upprörd när experterna utnyttjar sitt förtroende till att vilseleda allmänhet och politiker.

Jag vill också kunna lita på experterna. Covidkrisen har kraftigt urholkat min tillit till de experter som är anställda på FHM dock. Jag tror att det behövs någon skyddsmekanism i samhället om man ser att en grupp statsanställda experter är inne på helt fel spår.

Jag har läst på för att förstå varför regeringen helt enkelt inte entledigat ansvarig person på FHM och har nu förstått att med rådande regler är det mycket svårt att få bort en person på en statlig myndighet, även om denne är tydligt inkompetent. Hoppas på lagändringar framöver.

Citat:
Detsamma.

🌹😊
Citera
2020-06-03, 20:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Inget land i Europa har nått högre siffror.

Norra Italien har i princip uppnått folkimmunitet. Bergamo va först vad jag läst
Citera
2020-06-03, 20:23
Medlem
Citat:
Alla är överens om att skolstängning var ett fruktansvärt dyrt, onödigt och samhällsfientligt projekt. T.o.m sossekärringarna i övriga norden är ense om att det va illa, duktigt illa

Citat. T.o.m sossekärringarna i övriga norden är ense om att det va illa, duktigt illa[/quote]

Dette gælder ikke den Danske statsminister Mette Frederiksen.
Citera
2020-06-03, 20:25
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Uppblåst siffra pga false positives o dåligt urval.

Så riktiga siffran troligen betydligt lägre....

Svenska myndigheter gillar att trixa med siffror. Nu senast Pisa fusk

Du med ditt jävla Pisa.. Stockholm ligger garanterat över 20% nu och redan då ger flockimmunitet resultat.
Citera
2020-06-03, 20:25
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Norra Italien har i princip uppnått folkimmunitet. Bergamo va först vad jag läst
Delar av länder har nått högre siffror än 7%, men inte hela länder.
Citera
2020-06-03, 20:28
Medlem
Hur Island vann över coronaviruset. En mycket informativ och läsvärd/lyssningsvärd artikel från the Newyorker. Skönt att man kan välja en uppläst version som man kan ha i lurarna medan man plockar i ordning dagens arbete.

https://www.newyorker.com/magazine/2020/06/08/how-iceland-beat-the-coronavirus
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Strax efter 18 var Sergels torg fullt och ytterligare människor stod i femdubbla led på gatorna runt omkring. När DN kom till platsen var torget fullt. Arrangörerna uppskattar att det då kan ha funnits omkring 8.000 personer där. https://www.dn.se/sthlm/demonstration-mot-polisvald-far-inte-samla-fler-an-50/
Galenskap. Jag tror att det dragit så mycket folk för alla är sugna på stora folksamlingar. Börjar själv längta till en stor fest med massor av folk man inte träffat tidigare. Men vi måste alla vara beredda att offra saker ibland och det här är ju bara galenskap. Har de inte en tanke på våran utarbetade Iva personal. De lär ju inte få någon semester nu.
Likadant är det i London. Så det var så här våg två startade.

Anders Tegnell jublar. Nu kan smittspridningen ta fart igen

FHM & Svenska folket tackar stockholmspolisen för en god insats!
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat. T.o.m sossekärringarna i övriga norden är ense om att det va illa, duktigt illa

Dette gælder ikke den Danske statsminister Mette Frederiksen.[/quote]

Naturligtvis gäller det henne, hon är ju smartast av alla sossekärringarna så när hon insåg sitt misstag så öppnade hon hastigt det mesta inklusive barnbarn träffa och krama farfar. Bevis på att barnen är fullständigt ofarliga. Norges Solberg vågar iaf krypa till korset. Finlands Marin medger halvdant onödan men givet var ju att alla kvinnor skulle köra samma linje
Citera
2020-06-03, 20:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
... Hursomhelst är jag övertygad om flera vågor och då är onekligen Sverige och norra Italien helt klart bäst förberedda tack vare Tegnell
Eh..? Vaddå?
Han hade inte blivit långlivad där som ansvarig för landets smittskydd.
Och inte i nåt annat land heller, för den delen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in