2020-05-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja det är helt jävla otroligt. Mitt hat mot sådana människor är fullständigt gränslöst.
Ja UK är praktexemplet där man gjorde det försent och fick äta upp det med en döende premiärminister och 50 000 döda på 2-3 månader.

Som du säger underskattar man snarare dessa lockdowns. Hade en sån inte skett i Spanien så hade landet helt enkelt gått under.

De som idag 28 maj fortfarande har mage (och totalt avsaknad av respekt gentemot alla som dött) att säga att lockdown inte gör nån skillnad säger det troligtvis för man är så extremt jävla rädd att det ska hända i Sverige också. Mesiga rädda svennar som skulle dö av rädsla om de blev tvungna att uppleva lockdown. De ljuger för sig själva och för andra för att slippa tänka på mardrömscenariot. Självklart att alla deras invändningar är bara påhitt för att lugna ner sig själv.
Citera
2020-05-28, 10:06
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tyvärr kan just det bli lite krångligt, det är de enskilda ländernas myndigheter som ger klartecken till att testa nya vaccin på en större grupp människor.

Och mig veterligen håller man vaccin-test inom det egna landet.
Risken för katastrof är uppenbar om utländska medborgare skulle drabbas av biverkningar.

OT: Detta beskrivs i serien "Deutschland 86", där väst testar medicin på öst-tyskar.
Samtidigt genomförs många kliniska studier annorstädes:

https://www.centerwatch.com/articles/13327
Citera
2020-05-28, 10:07
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Dödstal i Covid-19 kan ännu inte jämföras länder emellan
I media har vi sett rubriker som "Sverige har flest döda i covid-19 per capita". Men det kan vi inte veta.Vi har högst rapporterad överdödlighet men vi har också bättre möjligheter att snabbt skicka in statistik till organ som Eurostat. Vissa länder ligger efter med statistikinsamlingen. Dessutom räknar länderna på olika sätt
https://www.statistics.su.se/om-oss/nyheter/d%C3%B6dstal-i-covid-19-kan-%C3%A4nnu-inte-j%C3%A4mf%C3%B6ras-l%C3%A4nder-emellan-1.501120
Tycker ändå att det är väldigt förvånande att media inte gör en större sak av detta. Inte ens Norge rapporterar på samma sätt som Sverige, utan där är det upp till individuella läkare att bestämma om den direkta dödsorsaken var Covid-19 eller inte. Nästan inga länder som rapporterar dödsfall från äldreboende heller, där Sverige verkar ha 3/4 av alla sina döda. Uppenbart att ju mindre öppna länder är, desto mer börjar man undanhålla riktiga siffror.
Citera
2020-05-28, 10:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag håller med dig. Sedan ska vi komma ihåg att Björn Olsen sa att miljoner skulle dö i svininfluensan.
Sa han? Du får allt belägga det. Annars är Björn Olsen väldigt ödmjuk inför virus och kunskapen kring dessa. Det kanske är något sådant du har hört. Han erkänner faktiskt att han själv inte såg den stora faran med SARS-CoV-2 de första veckorna men insåg snart att man inte kunde jämföra det med SARS och MERS som man gjorde i början och som FHM och Anders Tegnell hängde kvar i.

Jag upplever BO som ytterst kompetent och samtidigt som en ödmjuk person som är beredd att ändra sig om nya fakta dyker upp men att man bör hålla sig till försiktighetsprincipen tills dess man vet mer.

Anders Tegnell håller envist kvar vid sina teorier. Det tror jag att det har att göra med att han är epidemiolog och inte virolog och i det förstnämnda tillhör en alldeles egen genre av den. En där man har lämnat traditionella epidemiologiska metoder och istället förlitar sig på matematiska modeller i större utsträckning. En indikation på detta är att man i den nya myndigheten som kom till 2014 varken har organisation eller resurser för att bedriva klinisk smittspårning.
Citera
2020-05-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
De som idag 28 maj fortfarande har mage (och totalt avsaknad av respekt gentemot alla som dött) att säga att lockdown inte gör nån skillnad säger det troligtvis för man är så extremt jävla rädd att det ska hända i Sverige också. Mesiga rädda svennar som skulle dö av rädsla om de blev tvungna att uppleva lockdown. De ljuger för sig själva och för andra för att slippa tänka på mardrömscenariot. Självklart att alla deras invändningar är bara påhitt för att lugna ner sig själv.

Det är fullständigt bedrövligt! Jag står helt handfallen och kan inte hur jag än gör påverka händelseförloppet, det är förtvivlande och otroligt sorgligt att se hur människor manipuleras av vår egen regering.

När jag förut föreställt mig mardrömsscenarion som denna så var vår regering inte något jag föreställde mig som själva hotet. FHMs hantering är det som skapar faran i denna pandemi, på betydligt högre nivå än viruset självt!
Citera
2020-05-28, 10:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Dödstal i Covid-19 kan ännu inte jämföras länder emellan
I media har vi sett rubriker som "Sverige har flest döda i covid-19 per capita". Men det kan vi inte veta.Vi har högst rapporterad överdödlighet men vi har också bättre möjligheter att snabbt skicka in statistik till organ som Eurostat. Vissa länder ligger efter med statistikinsamlingen. Dessutom räknar länderna på olika sätt
https://www.statistics.su.se/om-oss/nyheter/d%C3%B6dstal-i-covid-19-kan-%C3%A4nnu-inte-j%C3%A4mf%C3%B6ras-l%C3%A4nder-emellan-1.501120
Vilket svammel! Våra grannländer är precis lika bra på det om inte bättre.

Någon bör titta på den nya myndigheten FHM som bildades 2014 när smittskyddsinstitutet avvecklades. Vad som gjordes där och vad som "glömdes bort" när man t.ex. övertog smittspårningsansvaret från Socialstyrelsen.
Citera
2020-05-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Her kan du læse to danske eksperters syn på Ann Linde's forslag:

https://www.berlingske.dk/samfund/danske-eksperter-er-skeptiske-over-svensk-forslag-om-besoegende-fra-skaane

Jag har full förståelse för att länder som kört hårda restriktioner inte vill ha in svenskar, men jag blir uppriktigt förbannad när jag förra helgen såg stora mängder danskregistrerade bilar i hela Skåne.
Om nu danskarna anser att det är en risk att få svenskar till Köpenhamn, så borde dom ju för fan stoppa sina landsmän från att åka andra hållet..

Norrmännen har ju karantän för sina medborgare som varit utomlands, men som dansk kan du dra direkt på krogen efter att ha shoppat på Emporia eller väla hela dagen..
Citera
2020-05-28, 10:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Samtidigt genomförs många kliniska studier annorstädes:

https://www.centerwatch.com/articles/13327
Absolut!

Men du kan ju tänka dig vad som händer om ett nordamerikanskt läkemedelsbolag ska testa ett nytt vaccin i Indien - och det går "mindre bra".
Citera
2020-05-28, 10:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja det är helt jävla otroligt. Mitt hat mot sådana människor är fullständigt gränslöst.
Ja UK är praktexemplet där man gjorde det försent och fick äta upp det med en döende premiärminister och 50 000 döda på 2-3 månader.

Som du säger underskattar man snarare dessa lockdowns. Hade en sån inte skett i Spanien så hade landet helt enkelt gått under.
Håller med.
Jag insåg själv ganska tidigt vad som höll på att ske här i UK och valde att börja isolera mig två veckor innan lockdown. Undrade lite vad BJ höll på med när det pratades om flockimmunitet.

Det lustiga är dock att de personer som varnade för att det kunde gå käpprätt åt skogen blir beskrivna som domedagsprofeter (inte minst av mindre begåvade här på FB). Om man inte stängt ned UK hade det kostat sjukt många liv. Nu kostade det alldeles för många för att man tog beslutet alldeles för sent, och det är illa nog.

Det jag är lite orolig för är att man nu börjar prata om att lätta på restriktionerna. Det är för tidigt, i min mening. ALLDELES för tidigt.

Och i Sverige gör man som sagt ingenting och hoppas att det skall gå över av sig självt.
Citera
2020-05-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Nu tar den förra statsepidemiologen Annika Linde (2005-2013) avstånd från Anders Tegnell. Hon förespråkar nedstängning, munskydd och smittspårning. Hon är nu 72 år. Kan hon inte ringa honom och prata förstånd med grabben?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jd4xPn/tegnells-foretradare-hade-inte-valt-den-strategin

Hun er jo bindegal.

For ikke længe siden var hun talspersoner for strategien - nu er hun det stik modsatte.

Sverige er svært uheldig med sine valg af tidligere og nuværende statsepidimirologer - de har det til fælles at de kan lyve og vende 180% uden at blinke:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forra-statsepidemiologen-langsam-spridning-kan-bygga-upp-immunitet/
Citera
2020-05-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vilket svammel! Våra grannländer är precis lika bra på det om inte bättre.

Någon bör titta på den nya myndigheten FHM som bildades 2014 när smittskyddsinstitutet avvecklades. Vad som gjordes där och vad som "glömdes bort" när man t.ex. övertog smittspårningsansvaret från Socialstyrelsen.

Du resonerar helt i linje som våra statistiker och epidemiologer gör där alla påståenden som inte överensstämmer med den egna uppfattningen per definition är felaktiga.
Citera
2020-05-28, 10:19
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Absolut!

Men du kan ju tänka dig vad som händer om ett nordamerikanskt läkemedelsbolag ska testa ett nytt vaccin i Indien - och det går "mindre bra".
Självfallet är det högst problematiskt och många skandaler har uppdagats under åren så vi kan nog enas om att det är behäftat med överhängande risker att genomföra dylika studier i andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in