2020-05-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Man har avskaffat GRÄNSKONTROLLERNA så att folk kan resa fritt mellan länderna på ett smidigare sätt.
Fast de går ju att återinföra. Det har hittills gjorts 216 gånger.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_inre_gr%C3%A4nskontroller_inom_Sch engenomr%C3%A5det
Citera
2020-05-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du är inte EU så det är inte relevant vad du personligen tycker.

EU är en överstatlig organisation och inte en enskild person.
Du har rätt.👍
Citera
2020-05-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag håller inte alls med om att det är tillämpligt här.
Här talar vi om urskiljande av länder i vissa fall godtyckligt.
Hade varit intressant höra EU domstolen säga sitt men dit kommer ingen att driva detta.
Som sagt, visa mig en tillförlitlig källa som bevisar att Grekland verkligen HAR urskiljt vissa länder. Jag lade en god stund på att söka, men hittade ingen.
Citera
2020-05-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Absolut, men vi har kommit ifrån min huvudpoäng, den att det dör ytterst få i åldrarna upp till 70 i båda länderna, procentuellt sett! Att sedan varken Sverige eller Finland lyckas hålla smittan borta från de äldre, är ett problem i sig, som måste adresseras när samhällena släpper på igen.

Såklart. Men att läsa enbart svensk pk media ger dig en väldigt skev bild. Bilda dig en uppfattning efter du läst även utländska medier.
Citera
2020-05-22, 22:18
Bannlyst
Jag har tyvärr ingen spåkula. Så jag vet inte vad som kommer hända i närmaste framtiden.
Men utifrån konstaterande över hur det gått hittills och de olika tecken man har fått globalt och lokalt så tänker jag mig att ett scenario som följande inte är omöjligt uppstår.

Länder som har varit i lockdown öppnar ett efter det andra. USA och UK borde vara näst på tur.
Grannarna i skandinavien har redan gjort det. Spanien har gjort det, tror jag. Och det samma tror jag gäller för Frankrike.

Utöver dessa finns ju länder i asien. Kina. Som ingen litar på. Men Sydkorea, litar man väl lite mer på? Och samma sak för japan antar jag. Man hör inte så jävla mycket därifrån. Ibland har man hört att hela +17 nya fall fanns i Kina. Vad hände sen då? Man har väl inte hört nåt mer? Men just det, det är en diktatur så de ljuger.
Och Sydkorea som får ett tjugotal fall om dan? Nej just det, de hade aldrig lockdown...
Och Japan som under maj verkar inte ha fått mer än 100 avlidna? Who knows. God knows...

Så, det finns i alla fall några (bara några) misstankar om att folk inte börjar dö som flugor när ett land öppnas upp. Åtminstone för tillfället. Sen får man sen när andra vågen kommer till hösten. Hösten 2020. Eller 2021. Eller 2029...

Vad händer då då? När dessa länder inte längre är i lockdown. När de börjar återgå till nåt som liknar vanligt liv...när de verkar ha spridningen under kontroll...va händer då? Går dessa länder inte i konkurs?!?!
Ah just det. Det blir vid andra vågen som de stänger ner och går i konkurs...

Huvudfrågan är då vad som händer med Sverige. Med söta smarta PK Sverige som vet bäst av alla.
Vad händer här då?
De länderna ovan har kämpat, har stängt ner landet, och har fått kontroll på spridningen.
Och frågan är då: va händer om Sverige inte får kontroll på spridningen?
Vad händer om det man sett senaste veckor fortsätter i en lång tid framöver?
Så här spontant känns det som att ha halvöppet hus i en längre period kan skada mycket mer än att ha haft helstängt i ett par månader...

Vad gör man i Sverige ifall man är tvungen att hålla halvöppet i en lång period? Byter man strategi?
Suck. Lilla dumma svärje liksom.
Citera
2020-05-22, 22:19
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Håller vi på att bli det internationella hatobjektet?

How Sweden wasted a ‘rare opportunity’ to study coronavirus in schools

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools

Upprörande! Det är så känsligt att man inte ens vågar samla in data om smitta i skolorna fast hela världen efterfrågar detta! Och vem sitter och rattar detta på KI? Emma Frans, en övervuxen 15-åring vilket framgår av hennes profilbild: https://twitter.com/DrEmmaFrans/photo
Citera
2020-05-22, 22:19
Medlem
Citat:
Det här förstår inte jag.
Du är helt säker och medveten om att ett gigantiskt folkmord äger rum här och nu i Sverige.

Vad gör du?
Du skriver anonyma inlägg på Flashback.
Inte norska motståndsrörelsen under andra världskriget på dig direkt.

Är det vad du ska tala om för dina barn?
Pappa visste att ett folkmord ägde rum utanför fönstret.
Pappa stannade inne och skrev anonyma inlägg på Flashback.

Jag hade gjort liiiiiite mer om jag på allvar ansett att ett folkmord ägde rum i samhället.

Har jag sagt vad jag gjort?
Citera
2020-05-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Som sagt, visa mig en tillförlitlig källa som bevisar att Grekland verkligen HAR urskiljt vissa länder. Jag lade en god stund på att söka, men hittade ingen.

Ja de har ju valt ut 19 länder initialt.
Och vi började diskutera Finland som ju har mindre smittspridning än ett par av de 19 utvalda.
Men igen, jag känner att vi behandlat frågan nu och det kan vara olika skäl. Men hade varit intressant att höra grekernas förklaring.
Citera
2020-05-22, 22:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte när det är sant. Senast i morse sa Tegnell i Morgonstudion, att det inte skulle ha spelat någon roll för Döden på Äldreboendena, om vi hade gjort en lockdown tidigt. Ehhh... Om smittan hade hindrats att komma in i Sverige, och hindrats att sprida sig i befolkningen - så hade det ändå funnits precis lika många infekterade vårdbiträden, sjuksköterskor och undersköterskor, som hade dragit in smittan på boendena..?

Det där yttrandet visade, att Dr T. inte har förmågan att tänka i flera led. Jag undrar lite, om han kan ha KÖPT sina examensbevis..?

Problemet med Corona-Bob Tegnell är att han först bara teoretiskt har studerat vad en pandemi innebar i olika medicinböcker. För det andra insåg han aldrig att hans tjänsteställning innebar att han skulle se till att Sverige var förberett för en pandemi. Totalt misslyckande!!
Myndigheten FHM är ett skämt vilket vi alla nu inser.
Senast redigerad av HG 2020-05-22 kl. 22:28.
Citera
2020-05-22, 22:25
Medlem
madchances avatar
Coronaligan, Sverige vs Frankrike

Sverige 22 maj: 389 döda per miljon
Frankrike 22 maj: 433 döda per miljon
Avstånd: 44

Sverige 21 maj: 384 döda per miljon
Frankrike 21 maj: 432 döda per miljon
Avstånd: 48

Sverige 20 maj: 380 döda per miljon
Frankrike 20 maj: 431 döda per miljon
Avstånd: 51

Sverige 19 maj: 371 döda per miljon
Frankrike 19 maj: 429 döda per miljon
Avstånd: 58

Sverige 18 maj: 366 döda per miljon
Frankrike 18 maj: 433 döda per miljon
Avstånd: 67

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-05-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Min poäng var att eftersom man smittar innan man känner sig sjuk räcker det inte att stanna hemma efter man har utvecklat symptom.

Och eftersom många aldrig uppvisar symptom sprider de då smittan utan att själva någonsin känna sig sjuka.

Så presymptomatiska och asymptomatiska smittbärare täcks inte av FHMs rekommendationer.

De täcks ganska bra om de basala hygienrutinerna sköts på äldreboenden och hemtjänst, precis som det (oftast) görs inom sjukvården. De tidiga rapporterna där de boende fick köpa handsprit åt hemtjänstpersonalen för att de inte hade någon vittnar om hur illa det kunde vara. Jag har personligen kontakt med ett par äldreboenden både via personal och via boende. Som jag fått beskrivet för mig så är rutinerna nu betydligt "jobbigare" för personalen när de måste följa de basala hygienrutinerna samt jobba kohortliknande för att minska kontaktytorna. De har inte fått in någon smitta, men jobbar nu med nya rutiner, preventivt. Detta "nya" som skulle borde varit det "normala", alltid, 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Det har tagit EN MÅNAD att få det "nya" att sitta fullt ut, trots att förutsättningar varit relativt goda: närvarande chefer som styr upp, personal där alla pratar flytande svenska och har viss utbildning i botten. Så ser det nog inte ut överallt.
Citera
2020-05-22, 22:29
Medlem
Citat:
Jag tänker mer på att jag som är i en riskgrupp föredrar att om det går illa för mig att vara hemma där jag kan språket, och där jag har läkare som kan min historia.
Osäkerheten kring allt helt enkelt.

Självklart. Och sen får man se på reseförsäkrings villkor om dessa ändrats. Och sen känns det sådär att åka bort med massa restriktioner. Semester ska ju vara frihet.

Men däremot så är risken för smitta nödvändigtvis inte större, kanske mindre beroende på resmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in