2020-05-22, 17:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Han måste ju varit rejält sjuk om han blev nedsövd direkt. Den skillnad som kan göras som man har läst om finns plan för handlar ju om ålder. Samma sak som hänt i Italien och Spanien. Där var det nere på 60 resp. 65 år när det var som värst. Men ingen läkare har ju som där gått ut offentligt med att det finns någon sådan gräns ännu i Sverige. Det tycker man ju någon borde ha gjort.

Men vi har ju läst om flera anhöriga och även äldre själva som klagat. Hört detta från läkare att nej för gammal. Ingen IVA-plats för dig eller din anhöriga.

Det kanske är mer bara som det alltid varit. Äldre som t.ex drabbas av influensa har ju sällan fått åkt till intensiven. Utan dött antingen hemma eller på äldreboendet. Tegnell säger ju att detta beror på att de är för sköra för detta. Bättre att de dör i bekant miljö. Huruvida just detta gjort att man "prioriterar" än mer får man ju utreda ordentligt.

Att äldre bara skall få dö för att de är sköra låter inte skoj för den dagen man själv är där. Tycker att våran kung ser skör ut, men jag tror knappast att han därför behöver åka till ättestupan.
Citera
2020-05-22, 17:23
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Senaste 7 dagarna har det alltså rapporterats 39 dödsfall om dagen i snitt. För exakt en månad sedan var samma siffra 102 om dagen. Viss skillnad. Dagens siffra är den lägsta sedan 3/4.
Mycket bra inlägg

Jag tror jag talar för majoriteten på FB här när jag säger att alarmisternas inlägg borde flyttas till religionsforumet eftersom dessa har mer med tro och vidskepelse att göra än med vetenskap som alltid är min ledstjärna.

Vi har att göra med en mildare form av säsongsinfluensa. Detta uppmärksammas i utländsk press som konstaterar att vår Corona är mildare än en tidigare vanlig influensa som under en april månad släckte betydligt fler liv.
Citat:
Der blev meldt om 10.458 dødsfald i april,

I 1993 døde 11.057 personer på en måned. Årsagen til det høje dødstal dengang var en kraftig influenzaepidemi.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/april-var-mest-doedelige-maaned-i-sverige-i-naesten-30-aar/8127469

Citera
2020-05-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Tack för ett bra svar!

Mina beräkningar av svensk data pekar på c:a 0.7-1.2%, men jag är ingen expert. Jag tror att IFR varierar mycket mellan olika grupper på något vis.

Diamond Princes pekade på 0.25-0.75%, men detta var när det var 10 stycken döda, efter detta har det dött 3 till. Det blir ju dock väldigt stora konfidensintervall med så små siffror.

Den tyska studien är solid, frågan är ifall det går att applicera på andra platser än Heinsberg?

IFR för influensa brukar uppskattas till 0.1% vill jag påstå, men jag hittar ingen data.

Här är en ny studie som undersökt 139 länder och kommit fram till 1.04% (CI: 0.77%,1.38%):
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.11.20098780v1.full.pdf

Räknar man enbart på Stockholm kan man möjligen närma sig 0.6-0.7%. Men nu har vi ju sett att det "börjar röra på sig" i Västra Götaland också. Och vi vet nu efter antikropps-studien att i den äldre gruppen fanns en lägre andel med antikroppar, lite oroande med andra ord.

Vad gäller influensa så kan 0.1% CFR för de värsta varianterna nog stämma. Men IFR hamnar lägre av naturliga skäl.

0.04% sägs det här t ex, finns även lite fler COVID-studier citerade, ont om sådana hittills där IFR för COVID-19 hamnar över 1%, som tur är, men vi får väl se vad det landar på:

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-04-24/is-coronavirus-worse-than-the-flu-blood-studies-say-yes-by-far
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-05-22 kl. 17:29.
Citera
2020-05-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mycket bra inlägg

Jag tror jag talar för majoriteten på FB här när jag säger att alarmisternas inlägg borde flyttas till religionsforumet eftersom dessa har mer med tro och vidskepelse att göra än med vetenskap som alltid är min ledstjärna.

Vi har att göra med en mildare form av säsongsinfluensa. Detta uppmärksammas i utländsk press som konstaterar att vår Corona är mildare än en tidigare vanlig influensa som under en april månad släckte betydligt fler liv.

Mildare säsongsinfluensa kan ju inte jag hålla med om.
Det är du nog rätt ensam att tycka oavsett var man står i den stora frågan om svensk strategi.
Det är mycket värre än så.
Citera
2020-05-22, 17:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vi ligger väldigt lågt i immunitet precis som de andra värst drabbade länderna, det är inget jag hittar på. Vi har fått mycket låga resultat vilket ligger väl i linje med vad man sett i t.ex. Belgien och Spanien.

När det gäller de nordiska länderna så har jag ingen tvekan om att de kommer kunna hantera en ev. våg 2. När det gäller här i Sverige så har jag en oro, utifrån det jag sett under våren. Om man inte har en oro alls för Sveriges krishantering framöver, så tror jag att man har svårt med perceptionen. Jag skall så klart hoppas att inget land drabbas, men EUs varning oroade mig lite, ändå.

Vilken varning, den har jag missat.
Citera
2020-05-22, 17:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Fakta är att Sverige har ökat testning. Och i riskgrupper. Det påverkar så klart. Men igen, antal bekräftade fall är ointressant då mörkertalet är enormt. Följ nya IVA-inläggningar för att förstå underliggande trenden.
Sverige har ökat antalet test marginellt från att vara katastrofalt lågt till att bli något mindre katastrofalt lågt. Andra länder har TIODUBBLAT sin testning och har trots detta en BRANT nedåtgående kurva i antal nya positiva test. Det betyder i enkla ordalag att smittspridningen i Sverige - sett på nationell nivå - endast minskat marginellt, medan smittspridningen i de flesta andra länder bromsats drastiskt.

Jag är faktiskt tveksam till att antalet nya smittade i Sverige kommer minska från dagens nivåer inom den närmsta 30-dagars perioden. Det finns nämligen väldigt lite som tyder på det.

Sverige har misslyckats. Så enkelt är det.
Citera
2020-05-22, 17:30
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Mildare säsongsinfluensa kan ju inte jag hålla med om.
Det är du nog rätt ensam att tycka oavsett var man står i den stora frågan om svensk strategi.
Det är mycket värre än så.
Ja

Men alltså färre döda nu än vid den säsongsinfluensan

Och då var det ingen som skrek om lockdown av hela världen.
Citera
2020-05-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ja

Men alltså färre döda nu än vid den säsongsinfluensan

Då har ALLA länder på jorden gjort omfattande restriktioner som aldrig sker med influensan.
Så jämförelsen blir inte alls bra.
Citera
2020-05-22, 17:32
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Då har ALLA länder på jorden gjort omfattande restriktioner som aldrig sker med influensan.
Så jämförelsen blir inte alls bra.
Ja

Man var inte så hysterisk då trots fler döda
Citera
2020-05-22, 17:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är väl iofs en bra sak att någon pushar på, frågan är hur mycket det hjälper i praktiken.

Även om staten tar kostnaderna för de särskilda grupper som skall testas, just när det gäller själva provet/labbet, så har vi här i tråden funderat kring att det kan finnas kringkostnader (leveranser, lokaler, m.m.) och personalresursfrågor som kanske sätter stopp...

Ett stort hinder är väl att vårdpersonalen som skall ta blodprovet kräver total skyddsutrustning vilket man bara verkar ha på sjukhusen. Normalt när man lämnar blod på vårdcentralen har inte sjuksköterskan någon skyddsutrustning.
Det handlar ju om miljoner blodprov som skall tas och det finns ju en riskfaktor att samla så många människor på olika mottagningar för provtagning.

Bara att administrera ett vaccin kommer ju att bli en logistisk mardröm för Sverige som vi knappast kommer att klara av.
Citera
2020-05-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
Siffrorna från Sverige blir alltmer deprimerande.
Idag drygt 50 döda i Cov 19, men med viss "eftersläpning" i rapporteringen.
Jo tack, den eftersläpningen är oftast av stor omfattning.

Men finns det någon statistik på vilka det är som fortfarande avlider i detta?
Äldreboenden i Sverige liksom mycket annat i den mot sin egen befolkning
inhumana stormakten är ju ett totalt misslyckande.

Är det fortfarande, trots all denna uppmärksamhet,som dödligheten på äldreboenden är så
fasansfull hög. I så fall undrar man vilka idioter det som styr den verksamheten.
Har man inte lärt sig ett enda jäkla dugg?

Nej, nu måste vi få veta, både uppdelat på åldersgrupper, liksom på verksamheter var har de avlidit.
Är det inom äldrevården, hemtjänsten eller inom den vanliga sjukvården.

En annan sak:
Vi har en mängd nyanlända som arbetar inom vård och omsorg.
Därför föreslås att man skall kunna svenska språket för att få arbeta där.
Inget konstigt alls eller hur?
Men då reagerar en del ledande miljöpartister och tycker att man därigenom stigmatiserar
den gruppen!!??

Idioter som slår rekord i inhumanitet mot sin egen befolkning.
Är det inte bättre att ge utbildning så att de lär sig svenska språket och att de därigenom integreras
i det svenska samhället liksom att undvika missförstånd som kostar många människors liv.

För mig är detta en självklarhet dock inte för miljöpartister.
Bara för att vara tydlig; jag tycker jag miljöpartister är helt rubbade.
En tanke bara- hur många hade tyckt att en skattehöjning på en krona hade varit ok för sex månader sedan, om syftet varit att höja kvaliteten inom äldrevården, och hur många hade tyckt det vara acceptabelt idag? (Sen har vi det där med kvalitet- t.ex. att kunna prata svenska- genom kontroll och uppföljning, men det är en annan sak...)
Citera
2020-05-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ja

Man var inte så hysterisk då trots fler döda

Är jag hysterisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto