2020-05-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Gråt.
Ska jag gråta för att färre dör?
Citera
2020-05-22, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Där är något som inte stämmer!

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-deaths

Kolla de rapporterade siffror senaste 5-6 veckorna innan denna veckan. Denna veckan är nästan halverad.

Om vi hade gjort något drastiskt annorlunda, hade det kunnat förklara halveringen. Men nu har vi inte det.

Det är inte bara det att man inte gjort nåt drastiskt.
Det det handlar om är hur många som varit smittade under veckorna.
Det verkar inte ha skett en så avgörande minskning av fallen som kan förklara en minskning av antal döda.
Avlidna är ju en konsekvens av antal bekräftade fall. Det behöver inte se exakt ut hela tiden, men skillnader kan bara vara marginella.

Så eftersläpning har med största sannolikhet uppgraderats till 2.0
Citera
2020-05-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår inte riktigt. Det DÖR ju inte fler människor bara man rapporterar dem några dagar efter?

Jag anser att det är en stor skillnad att efter 2 månader undra om det ändå har dött 19.000 fler i Corona än rapporterat - än behöva veta om det var i lördags eller i söndags som folk dog och till vilken siffra.

Vad spelar den hackiga kurvan för roll för dig?

Jag uppriktigt sagt innar alla en långhelg. Även likräknarna. Kanske speciell just dem.
Du kanske missade kontexten, dvs att jag svarade på ett inlägg där någon skrev att vi nu halkar efter i dödsfrekvens igen. Jag påpekade alltså att det kan bero på att likräknandet går på sparlåga i Sverige under helger och klämdagar, medan det brukar tuffa på ungefär som vanligt i de flesta andra länder.

Söndag 26/4: 2 döda
Måndag 27/4: 80 döda

Jag ser inte att något annat land har så hackig kurva. Inte kritik, bara ett konstaterande. Och något att hålla i minnet så att man inte börjar jubla över låga dödstal varenda söndag.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-05-22 kl. 15:06.
Citera
2020-05-22, 15:03
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Så eftersläpning har med största sannolikhet uppgraderats till 2.0

Vad betyder detta ens?
Citera
2020-05-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Flockimmunitet och kanske bättre väder. Kom in i matchen.

Flockimmunitet hade förklarats med en nedåtgående trend, inte halvering.
Citera
2020-05-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vad betyder detta ens?

Att någon inte förstår något.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Virus, på varorna menar du?

Och den svenska industriella exporten till grannländerna av exempelvis fordon och entreprenadmaskiner kommer även den att drabbas på grund av virus?

Naturligtvis inte. De flesta förståsigpåare lever i la-la-la land.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Där är något som inte stämmer!

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-deaths

Kolla de rapporterade siffror senaste 5-6 veckorna innan denna veckan. Denna veckan är nästan halverad.

Om vi hade gjort något drastiskt annorlunda, hade det kunnat förklara halveringen. Men nu har vi inte det.

Vi har peakat och är på väg neråt. Samma gäller de flesta länder i Europa. Syns på överdödlighet siffror på EUROMOMO också. Vi hade fortfarande överdödlighet vecka 19 men mindre än veckorna innan.
Citera
2020-05-22, 15:06
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den går att beräkna/uppskatta utifrån antikroppstesterna som gjorts i Sverige. Mina beräkningar gav ett värde på 0.4-0.6% för de tre största regionerna sammantaget (Skåne, Stockholm och Västra Götaland).

Här är en annan hyfsat stor studie från Tyskland som kom fram till 0.37%.

https://medicalxpress.com/news/2020-05-team-covid-infection-fatality.html

På "Diamond princess" kom man fram till ca 0.5% +-0.25% efter justering för ålder.
Medelåldern var ju betydligt högre där (ca 60 istället för ca 40) än normalt i samhället.

https://towardsdatascience.com/gangelt-a-representative-study-on-the-lethality-of-covid-19-5d877dbd6e55

En annan faktor som verkar korrelera skapligt är antal disponerade platser på IVA/tidsenhet jämfört med ett tungt influensaår. Där vi haft ca 10 gånger högre belastning. Vilket pekar mot en högre dödlighet i motsvarande grad. Ca 10 gånger högre än en allvarlig influensa alltså, som brukar sägas ligga runt 0.05%.

Tack för ett bra svar!

Mina beräkningar av svensk data pekar på c:a 0.7-1.2%, men jag är ingen expert. Jag tror att IFR varierar mycket mellan olika grupper på något vis.

Diamond Princes pekade på 0.25-0.75%, men detta var när det var 10 stycken döda, efter detta har det dött 3 till. Det blir ju dock väldigt stora konfidensintervall med så små siffror.

Den tyska studien är solid, frågan är ifall det går att applicera på andra platser än Heinsberg?

IFR för influensa brukar uppskattas till 0.1% vill jag påstå, men jag hittar ingen data.

Här är en ny studie som undersökt 139 länder och kommit fram till 1.04% (CI: 0.77%,1.38%):
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.11.20098780v1.full.pdf
Citera
2020-05-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Åh fan så jävla skönt. Då väntar jag till hösten.
Skulle det inte bli till hösten väntar jag till år 2022.
I värsta fall kan jag skriva i testamentet att kolla upp detta år 2077 och se ifall resten av skandinavien har hunnit ikapp svärje.

Jag håller med! Det skulle faktiskt kunna vara så att de andra Nordiska länderna kommer ikapp oss i dödstal nån gång, under det här århundradet. Därför tycker jag vi skriver ner till framtidens riksdag, att de skall utvärdera, långt senare. År 2077 tycker jag också verkar lagom... Om inte annat så kan det ha kommit en till pandemi då och den kanske de inte alls hanterar lika bra, Norge. Sånt måste man faktiskt räkna med!

Citera
2020-05-22, 15:09
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom har inte råd att importera våra varor. Det slår hårt.

Finlands kvartals-BNP var bra innan corona. Och nu visar de även att deras ekonomi klarat sig relativt bra genom epidemin.

Norges ekonomi kan justeras ögonblickligen genom ett uttag från oljefondens reserver.

Så nog har de råd att importera, samtidigt som Sverige har behållit sin produktion intakt.
Citera
2020-05-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det intressanta enligt min mening är hur antalet infektioner i Sverige ligger på en relativt konstant nivå. Det sjunker inte. Inte det minsta faktiskt. Hur länge kommer då det här att hålla i sig då, frågar man sig? Helt uppenbart är att andra länder minskar volymen nya infektioner drastiskt. Men det gör inte Sverige, och CFR kommer även fortsättningsvis ligga på en nivå motsvarande antalet smittade.

https://cdn-35.forumfiles.com/t4X5cb2eod/1c125a5c-1590151578/Screenshot%202020-05-22%20at%2013.35.52.png
Tänk även att Sverige har mest döda bland grannländer men testar nästan minst!
https://ourworldindata.org/grapher/full-list-cumulative-total-tests-per-thousand-bar-chart?country=DNK+EST+FIN+DEU+ISL+LVA+LTU+NOR+POL+ RUS+SWE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in