2020-05-22, 11:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Good luck with that ahahahaha, det kommer bara bli dyrare och mer exklusivt. Du kan inte ändra kulturen i Kina. Äta hund är något de måste göra.
Rent gastronomiskt tror jag inte hund är bekymret. Däremot ställer jag mig tveksam till jäst aphjärna i gelé och nyslaktad fruktätande fladdermus på en bädd av torkad krispig rått-njure.
Citera
2020-05-22, 11:51
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vi har för guds skull tillochmed kvinnofridslagen och alla möjliga andra lagar. Kom inte och påstå att män skyddas mer, för de gör de inte. Kvinnor har betydligt högre skyddsvärde. Vilket fack som är starkast förändra knappast det.

Män är i regel större risktagare för de tvingas av kvinnor.

Men men det här of topic, så jag lämnar den diskussionen nu

Ja tack, gör det.
Citera
2020-05-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
En spontan fråga. Och jag är vanligtvis inte mycket för konspirationer.

Men kan man veta att smittan kommer från en fladdermus i Kina och inte att det är något utsläpp eller något slags pågående attentat?

Jag skulle vilja påstå att man inte kan VETA ett skit vid det här läget. Trumps gäng påstår sig ha BEVIS om att viruset är en laboratioprodukt. Andra påstår att man kan härleda viruset till våtmarknaden.

Kineserna själva har kommit med minst 3 olika påstående om virusets uppkomst.. dvs pekat åt alla håll - för att härleda läsaren att titta åt Kinas håll..
Citera
2020-05-22, 11:54
Medlem
Citat:
I inslaget talade SVT om arbetar inom äldrevården och att dessa inte är skyddade. Inte om döende i covid är män eller kvinnor. Det gäller att skydda kvinnorna inom äldre vården så dem inte blir superspridare.

Jag har ju inget emot att skydda vårdpersonalen. Jag försökte bara säga att det inte är de som jobbar inom äldrevården som dör i drivor utan dessa som dör är män i hög ålder.

Men visst hänger det ihop.

De på äldrevården blir inte smittade av de som jobbar på bygget.
Citera
2020-05-22, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jo, jag vet detta (tack för länken förresten.. ;-)

Det var förbjudet även efter SARS för ett litet tag. Men förbjudet var utformat som så att "så länge smittan inte är under kontroll"..

SARS far 2003-2004. Efter det har massor av fladdermöss åtnjutits i Wuhan. Man har även mumsat i sig kloakråttor, ormar och annat gott..

Nu har man ju släppt karantänen. Situationen är under kontroll.

Det finns lagFÖRSLAG - som inte har gått igenom. Vet ej vem som bromsar..

Vet du?

Seriöst, är du förståndshandikappad? Vad är det du inte förstår att man redan har dessa lagar i Wuhan? Kan du be någon i din närhet klicka på länkarna nedan och berätta för dig hur det ligger till. Be gärna någon som inte har samma låga begåvning som du.

Om att äta vilda djur i Kina
(May 21, 2020)

Wuhan bans eating wild animals as coronavirus drives a crackdown in China

The city also banned virtually all hunting of wild animals within its limits, declaring Wuhan "a wildlife sanctuary," with the exception of government sanctioned hunting for "scientific research, population regulation, monitoring of epidemic diseases and other special circumstances."

https://www.cbsnews.com/news/wuhan-c...g-wet-markets/

22 hours ago

Wuhan has banned eating wild animals and nearby provinces are offering farmers cash to stop breeding exotic livestock

https://www.businessinsider.com/wuha...animals-2020-5
Citera
2020-05-22, 11:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, det har vi eftersom smittan är mindre utbredd i den gruppen. Däremot så har vi misslyckats med att skydda de allra sköraste och krassligaste äldre äldre. Det rör sig om de ca 80 000 som bor på särskilt boende. För att få en plats där måste man vara väldigt skröplig och/eller väldigt senildement. Det är inga atleter som bor där. Redan 2014 dog en femtedel av dessa inom en månad efter ankomsten.

Och hur många blev denna femtedel på ett år ?

Med tanke på att det är 80.000, och om ngn dör så fylls den platsen snabbt upp.
Senast redigerad av Snapcount 2020-05-22 kl. 11:58.
Citera
2020-05-22, 11:56
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har ju inget emot att skydda vårdpersonalen. Jag försökte bara säga att det inte är de som jobbar inom äldrevården som dör i drivor utan dessa som dör är män i hög ålder.

Men visst hänger det ihop.

De på äldrevården blir inte smittade av de som jobbar på bygget.

Ibland blir häpnar jag bara "De på äldrevården blir inte smittade av de som jobbar på bygget."... vad är det för en slutsats av det jag skrivit?
Citera
2020-05-22, 11:59
Medlem
Citat:

Men kan man veta att smittan kommer från en fladdermus i Kina och inte att det är något utsläpp eller något slags pågående attentat?

Absolut inte det är bara troll som tror dylikt...
Viruset har muterat från fladdermus men kan ha mellanlandat på något djur emellan hund?
Citera
2020-05-22, 12:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Läser att AT är kritisk mot sättet att mäta veckosnitt per capita

Citat:
Även statsepidemiolog Anders Tegnell är kritisk till att jämföra veckosnitt per capita.

– Vi ligger på olika delar av epidemikurvan. Sverige ligger ganska långt fram, säger han till DN och tillägger:

– Andra länder ligger ännu längre fram så att dödstalen har hunnit gå ned ordentligt och vissa länder är på väg upp. Så jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att jämföra en enskild vecka.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorns-kritik-efter-sveriges-hoga-dodstal/

Det skulle i så fall enligt AT vara korrekt att mäta veckosnitt per capita med utgångspunkt från x, där x representerar dag noll (enligt visst kriterium)?

Skall jag pilla ihop ett dylikt diagram för att visualisera hur Sverige står sig mot andra länder under de förutsättningar som AT talar om?
Citera
2020-05-22, 12:02
Medlem
Citat:
Du låter som Tegnell. Enligt honom så finns det inte heller något bevis att lockdown minskar smittsprdningen i ett samhälle. Det finns väldigt lite bevis när man blundar. Jag ser fram emot dagen då FHM inser att Danmark och Finland inte alls kommer ha några skenande dödstal när de öppnar upp samhällena. Men om det inte finns några bevis på att munskydd hjälper... varför tillverkas dessa av t ex 3M? Svara på den frågan är du snäll.

Man kan också påstå att lockdown halverade Ro-talet på 2 veckor - som i Danmark - och sen komma ursäktandes efteråt för de "felaktiga sifforna".. Det var finns från 1,5 till 1,3 och inte från 2,4... ojojoj. Svårt detta med matematik, men nu har vi stängt hela skiten ändå..

Eller man kan införa lockdowm - och inte registrera alla Corona-döda.. Då ser det också bättre ut än verkligheten. Som i Italien..

Jag har redan svarat på din fråga varför man tillverkar munskydd i ett land som har massor av luftföroreningar - och varför man nu har tiodubblat tillverkningen - och priset - för att de SÄLJER..

Skule du inte tillverka något som har en stor efterfrågan oavsett om folk sen använde prylen till något annat det är menat för?
Citera
2020-05-22, 12:04
Medlem
Citat:

Konspirationsteorier har en egen tråd.
Citera
2020-05-22, 12:05
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
SVT Så pressades kraven på munskydd tillbaka:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/video-sa-pressades-kraven-pa-munskydd-tillbaka-medan-smittan-tog-sig-in-i-aldrevarden

Jag är boende i Schweiz, i våra matbutiker finns det 20 pack med munskydd att köpa. Bara i Sverige det är brist på allt utom alkohol. Fan det är som Ryssland.

Hoppas på fler såna här granskningar! Finns nog mer smuts bakom kulisserna.

Tänkte direkt att ett sånt där visir endast inte kan skydda från smitta och blev inte förvånad att deras expert kom fram till samma sak, innan de papperskorgade den rapporten bakom allas ryggar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in