2020-05-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag tror att Grekland öppnar för hela EU när de väl öppnar. Inte fan vågar dom utestänga vissa EU-länder när nu själva EUs existens står på spel. Och om Grekland fortsättningsvis ska kräva miljarder i stöd så måste dom visa solidaritet.
solidarisk smittspridning, bara i Sverige kan sådana idéer få fäste...
Citera
2020-05-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Snackade med någon här på forat angående Stockholmarnas sätt att hantera viruset för en vecka sedan (kanske två?) och vi var överens om att det är som vanligt nu (då). Men idag var det som dagen före midsommar. Formligen proppfullt i affärerna med folk som hostade till höger och vänster utan de där "kalla blickarna" över axeln efter. Nu är allt som vanligt igen gott folk. Vi får ta det som det är nu. Vi kanske inte kramas som förr eller skakar hand men i Stockholmarens hjärna är det livet som vanligt igen. Tolkar kollektivet det hela rätt återstår att se. Personligen tror jag en liten uppsving i dödsstatistiken är att vänta...
Jag är oxå överens med dig att det är precis som vanlig i Stockholm. Igår var jag på Byggmax, Bauhaus, biltema och Jula och en runda vid Kaananbadet.
Jag skulle vilja säga att hela folket var ute. Jag tror inte att någon satt hemma igår i Stockholm. Alla kompisar och bekanta vi känner var ute oxå.
Så att säga FHMs dröm om att de milda restriktionerna ska hjälpa till att sänka R talet under 1 verkar inte vli verklig.
Det är som vanlig en påhittad fantasi som har ingenting med verkligheten att göra.
Citera
2020-05-22, 11:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det märkliga är väl varför just denna förkylning anses vara allas angelägenhet och värd att störta världen i en depression för med alla dess konsekvenser.

Lockdownerna är givetvis vansinniga och kommer att orsaka en ekonomisk, social och psykologisk depression.

Men utan några som helst restriktioner och rekommendationer skulle ca 200 000 av de 1,6 miljoner som är 70 år och äldre dö i covid-19. Dessutom skulle ca 10 000 av de som är yngre än 70 dö i sjukdomen, alltså bara i Sverige. Lägg där till ytterligare några hundra tusen svenskar som skulle dö i tidigare behandlingsbara sjukdomar och tillstånd för att sjukvården brakat ihop, totalt.

Covid-19 är alltså ingen vanlig förkylning.
Citera
2020-05-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Bra SVT, nu är ni som bäst.

Sverige kunde också haft enklare munskydd i matbutikerna om man inte hade gett upp innan man försökt.

Säkert ett bra program. Men slutar dock lyssna, då de säger, "hade vi varit män".
Citera
2020-05-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lockdownerna är givetvis vansinniga och kommer att orsaka en ekonomisk, social och psykologisk depression.

Men utan några som helst restriktioner och rekommendationer skulle ca 200 000 av de 1,6 miljoner som är 70 år och äldre dö i covid-19. Dessutom skulle ca 10 000 av de som är yngre än 70 dö i sjukdomen, alltså bara i Sverige. Lägg där till ytterligare några hundra tusen svenskar som skulle dö i tidigare behandlingsbara sjukdomar och tillstånd för att sjukvården brakat ihop, totalt.

Covid-19 är alltså ingen vanlig förkylning.

Fast sverige har inte skyddad de äldre direkt.

Lockdowns för hela samhället är onödigt. Men man bör skydda de i riskgrupperna.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag är oxå överens med dig att det är precis som vanlig i Stockholm. Igår var jag på Byggmax, Bauhaus, biltema och Jula och en runda vid Kaananbadet.
Jag skulle vilja säga att hela folket var ute. Jag tror inte att någon satt hemma igår i Stockholm. Alla kompisar och bekanta vi känner var ute oxå.
Så att säga FHMs dröm om att de milda restriktionerna ska hjälpa till att sänka R talet under 1 verkar inte vli verklig.
Det är som vanlig en påhittad fantasi som har ingenting med verkligheten att göra.
Fast R ligger väl under 1 eftersom allt avtar, så vad är problemet? Dessutom ser du bara vad du ser, inte vad personerna gör annars, jobbar hemifrån till exempel.
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Papperslappar över munnen hjälper marginellt, om ens något.

Jaså, det verkar som all annan verkligen bevisning på att smitta minskas när människor i ett samhälle har just munskydd. Varför finns överhuvudtaget munskydd om det inte hjälper? Varför tillverkas munskdd? Du tror på Tegnell och gänget som sätter sig mot tvären mot resten av världen? Det finns bara ett enda hopp kvar för regeringen och FHM och det är att de våra grannläners döda i covid stiger kraftigt. Annars har Sverige gjort 100% fel val.
Citera
2020-05-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Såhär. Jämför följande två scenarior:

1) Man inför Sveriges restriktioner dag 1,

2) Lockdown dag 1, gå över till Sveriges restriktioner dag 30.

Så får man på långt sikt exakt samma antal döda.

Om alla länder släpper sina restriktioner, oavsett när det sker, så kommer man på lång sikt få exakt samma antal döda (förutsatt att sjukvården pallar med).

Det enda som kan göra alternativ 2) bättre än alternativ 1) är om man får in en joker i leken, som ett effektivt vaccin, som minskar sjukdomens dödlighet mitt i förloppet. Då har man fördel av att ha skjutit en andel av sina dödsfall på framtiden.

Om man inte får ett tidigt vaccin, då är alternativ 1) bättre. Inte för att antalet döda i COVID minskar, utan för att lockdown blir en verkningslös åtgärd som skadar folkhälsan och ekonomin på annat sätt.

Ni förutsätter alltså att alla länder oavsett strategi kommer över tid få samma spridning i samhället och att det inte går att svälta ut detta virus och ingen bot kommer?
Är detta konsensus?

Det är enda anledningen jag kan se att det finns stöd för alt.1 då Alla som kan smittas kommer att smittas, i alla övriga situationer så har man låtit folk bli smittade och insjukna och vissa dö endast för att slippa göra det senare vilket är riktigt illa då det enda som är säkert är, dör vi nu så gör vi det inte senare.

Ser vi till den slutsatsen att inget stopp finns och Alla ska bli smittade så har vi ju redan nu lämnat vår strategi, vi lättar inte restriktionerna när smittotalen sjunker utan stärker de, det innebär ju att vi drar ut på det ännu längre och skadar ekonomin hårdare, har Ni någon kommentar till det?

Oavsett, vår väg är felaktig trots att den möjligen leder till samma plats då vi är ensamma om den.

Just nu ser det ju även ut som att de lyckas svälta ut viruset, jag vet att det är för tidigt att säga men det ser bra ut, och då är vi immuna i vår "hage" här i mitten utan något annat virus i antågande än det vi inte vill göra oss av med vilket ställer oss i en knepig situation vid umgänge med de smittfria grannarna, det kan bli kostsamt.

För ekonomin är det betydelselöst om vi enbart fokuserar på vårt lands ekonomi vilket är det enda som betyder något, den privata kan få sig en smäll, företag gå under osv. men, sålänge landet inte förändras i förhållande till omvärlden så är vi på samma plats globalt och står inför samma svårigheter, bara på olika sätt med eller utan lockdown, förutsatt vi kan vara med när det åter startar upp då.

Nu är jag ingen förespråkare av lockdown, ser inget värde i det om man ser hur det gått att stoppa på andra håll i världen och har tidigt velat följa de fria men effektiva länderna då jag såg isoleringen i wuhan som totalt otänkbar.
Tyvärr så ha allt har fokuserats på just fri smitta eller lockdown och det har skadat debatten, vi hade kunnat gå en annan väg utan att stänga ner eller sprida men, ser man på efterlevnad av restriktioner så verkar dock många behöva isoleras från resten av samhället för samhällets bästa.

Som ett förslag jag såg lyftes i Norge tidigt, rätten för staten att tvångsisolera c19-positiva och misstänkta som inte följer regler i typ ett läger om jag minns rätt, jag reagerade stark mot detta då men nu bara några månader senare så börjar jag inse att det kanske är enda alternativet här om man inte ska stänga ner samhället helt, en del folk är för korkade och egoistiska för samhällets bästa helt enkelt.

Detta är dock inte så intressant i dagens läge, det som är viktigt är nuet.
Vi måste veta varför det verkar gå åt samma håll oavsett strategier, immunitet räcker inte just i dagsläget då det ser lika ut hos grannar som ännu inte uppnått samma dödstal=immunitet och sättet är att faktiskt testa och se hur det ser ut.
Citera
2020-05-22, 11:28
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Japp. Stolta som grekerna - vettu. De anser att de ha skött pandemin och lockdown på ett utomordentligt sätt och nu hamnar de ändå i samma klass som svenskarna..

Det är inte rättvist och de tänker bojkota det där förbannade landet i fortsättningen.. ;-)

Stackars Finland som ligger mitt emellan Sverige och Ryssland.
Citera
2020-05-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har aldrig funderad över varför vi har en kinesisk ambassadör med så urusla sängkammarmanér? Inte ens engelska kan han. Skickar en klar signal diplomatiskt. Gissa vilken?

Jo jag vet. Man får inte kritisera Kina för att den tillfångatar svenska medborgare. No, no..

Man får inte kritisera Kina för något överhuvudtaget utan att ambassadören får fnatt och hotar med diverse påföljder.

Ändå har just kineserna valt Sverige i växande antal som turismland. Så turister tycks inte hålla med ambassadören.

Samma sorts tendenser såg man redan från den Svenska Akademien och dess kina expert Göran Malmqvist. Man tål ingen kritik:”Jag ska krossa honom, som man krossar en lus”..
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
solidarisk smittspridning, bara i Sverige kan sådana idéer få fäste...

Sverige hade bäst förutsättningar att stoppa smittospridningen men lyckades vända fördelen till att ge oss högst dödlighet per capita och ändå klappar naive svennebanan händerna och låter sig gladeligen smittas av ett virus hen aldrig blir kvitt.

Svensken är dödsdömd. Om det blir covid-19, islam eller annat spelar ingen roll. En så extremt naiv befolkning kan inte överleva.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Säkert ett bra program. Men slutar dock lyssna, då de säger, "hade vi varit män".

Äsch, det är ju så tanter kacklar.

Att bl.a. SKR och Arbetsmiljöverket får byxorna nerdragna efter att hindrat äldrevården att använda munskydd m.m. är dock bra. Det måste finnas konsekvenser för sånt här, allra minst avsked av de ansvariga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in