Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Det här krävde lite jobb, jag börjar med att posta kända fakta igen,
Och detta
Som svar på mitt inlägg var din slutsats då detta,
Det är bedrägligt på många plan för först hänvisar du till forskare (och i förlängningen fakta och data gissar jag?) och kallar mitt inlägg konspiration.
Det jag skrivit ovan är allt fakta, ingen konspiration.
Det enda antagadet jag gör är att viruset slapp ut från labbet.
Vi vet att man forskade på COVID-19 i laboratoriet i Wuhan, man åkte 800 mil söderut för att ta prover på fladdermössen och man tog tillbaka dessa prover till laboratiet.
https://www.washingtonpost.com/national-security/chinese-lab-conducted-extensive-research-on-deadly-bat-viruses-but-there-is-no-evidence-of-accidenta l-release/2020/04/30/3e5d12a0-8b0d-11ea-9dfd-990f9dcc71fc_story.html
Denna quote nedan från ditt inlägg är fel, viruset är extremt smittsamt just för att det smittar asymtomatiskt och inte gör sitt värddjur för sjukt, det är det perfekta viruset.
Att Kina inte ägnar sig åt omoraliska experiment är bullshit, här har du en annan goding som drog lite uppmärksamhet, man skördade organ från (förmodat) döda fångar för forskning.
https://www.thesun.co.uk/tech/8376669/chinese-prison-experiment-organ-harvesting/
Blanda inte heller ihop samarbete i forskarvärlden med vilka som jobbade just med detta.
Visst har man ett nätverk som jobbar tillsammans men det är ju bara de personerna på plats den delen av labbet som vet vad man gör där och det var mig veterligen bara kineser?
Det handlar ju om funding, ett par miljoner dollar för fem år?
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/04/29/847948272/why-the-u-s-government-stopped-funding-a-research-project-on-bats-and-coronaviru
Det här är ju bara ett töntigt påstående från dig. Vi VET ju att massa läkare som började varna blev tystade. Skitdålig punkt faktiskt
US intelligence började varna i November
https://abcnews.go.com/Politics/intelligence-report-warned-coronavirus-crisis-early-november-sources/story?id=70031273
Kan du förklara detta så jag förstår?
Jag vet att det har att göra med olika stängar och var man (tror sig) ha hittat patient zero och så vidare men kan du för diksussionens skull pedagogiskt förklara detta tror du?
Med tanke på att viruset är så extremt smittsamt så undrar jag isåfall varför inga andra städer hade stora utbrott om det inte kom från Wuhan?
Nu har det spridit sig i hela världen under ett halvår så om man hittade patienter i andra länder eller städer långt tidigare, varför fick man inga utbrott där?
Sen så stängde man ned en avdelning i Wuhan i September eller Oktober och de första patienterna i Europa kan väl härledas till November eller December så det började tidigare än vi tror.
Det är återigen skadande för Kina för dom mörkade mycket längre än från Januari.
Om du läser hela den pdf:en jag länkade till så debunkas alla dina (och Trumps) påståenden där. Men det räcker faktiskt med att gå tillbaka till förra SARS-utbrottet där man definitivt under början skötte det dåligt med mörkningar och annat. De politiska konsekvenserna av detta var förödande. Där om något visade det sig att direkta försök att dölja utbrottet blev kontraproduktiva. Svagheter i den kommunistiska samhällsmodellen blottlades. Kina höll på att hamna i samma situation som under tidigare The Tiananmen Square protests. Allt tillsammans med ineffektiviteten i myndigheternas agerande skakade om Kina i grunden. Förutom detta så slog det oerhört hårt mot Kinas industriella produktion och internationella förtroende vilket är livsnödvändigt för regimen. Allt det finns beskrivet här:
THE SARS EPIDEMIC AND ITS AFTERMATH IN CHINA: A POLITICAL PERSPECTIVE
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92479/
Efter det så inledes ett omfattande program för att förhindra framtida liknade scenarier. Det är ju så att även diktaturer är beroende av att samhällskontrakt håller. Kanske t.o.m. mer än hos demokratier. Man genomförde stora förändringar i lokala såväl som i nationella maktstrukturer. Samtidigt inledes ett internationellt samarbete kring forskning specifikt om coronavirus faktiskt där labbet i Wuhan är en del av det decennielånga arbetet med att få beredskap mot epidemier väl medvetna om att Kina troligtvis är platsen där zoonotiska händelser med just coronavirus är mest sannolika att uppträda.
Det är bara korkat att tro att Kina inte skulle ha lärt sig läxan från förra gången. Jag tror t.o.m. att just p.g.a. att de tidigare haft ett så svårt utbrott att de var bättre förberedda än vi i väst.
Jag personligen har inga problem med att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag ogillar starkt den kinesiska regimen och vad de ibland gör sig skyldiga till. Med det förändrar inte det faktum att på det virologiska området har de sprungit förbi oss måste jag erkänna. Deras forskare är internationellt erkända som de bästa i fältet. Om man tar sig förbi all propaganda och desinformation framträder istället ett mycket snabbt och resolut agerande med en närmaste tsunami av information under kort tid. Bara det att hela genomet var kartlagt i början av januari är imponerande och har bidragit till att vaccinforskningen kommit igång på rekordtid.
Nu verkar det som att SARS-CoV-2 funnits med oss längre än vad vi trott. Man har noterat misstänkta fall på flera håll i världen som i USA och i Italien där oförklarliga och mystiska lunginflammationer av allvarlig karaktär uppträtt så långt tillbaka som i början av hösten 2019. Här kan man ju fråga sig om vi är så mycket bättre på virusutbrott och varna för dem varför det dröjde ända fram till december och att det var de kinesiska experterna som upptäckte viruset och larmade om det.
Samtidigt förstår jag nu att ett fortsatt presidentinnehav ligger i potten för Trump och att det ser osäkert ut nu. Kan det hjälpa tro att lägga skulden för SARS-CoV-2 utbrottet på kineserna? Uppväger vinsten med det, försämrade relationer med risk för storkonflikt med en annan stormakt? Det är möjligt och kanske är det den enda vägen för Trump att vinna presidentvalet och jag ser egentligen inget fel i att han gör det med tanke på vad man har på den Demokratiska sidan. Frågan är hur han sedan ska förbättra relationerna vilken han kommer att vara tvungen till hursomhelst. Ja Trump är kapabel till det mesta och även att göra en total about-face som om inget hade hänt.
Tyvärr är nog USA:s plats som världens ledande nation för länge sedan borta och den platsen kommer man inte att kunna återta utan att sätta igång WWIII.
Det är lika bra vi vänjer oss vid det.