2020-05-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
I England är det ca 25% av de drygt 40.000 avlidna som bott på äldreboende.
Källa?
Citera
2020-05-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men regeringen har ju redan gjort det som smittskyddslagen anger.
Läs igen:
Stefan Löfven om att isolera områden: ”Vi ska se till att begränsa smittspridningen”

Regeringen håller öppet för att isolera områden här i Sverige på samma sätt som Finland gjort i landskapet Nyland
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/stefan-l%C3%B6fven-om-att-isolera-omr%C3%A5den-vi-ska-se-till-att-begr%C3%A4nsa-smittspridningen-125 35377

Du har inga sakliga fakta för att stödja dina "fantasier" om tingens ordning.

Slutdiskuterat.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-20 kl. 09:32.
Citera
2020-05-20, 09:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det här krävde lite jobb, jag börjar med att posta kända fakta igen,

Och detta

Som svar på mitt inlägg var din slutsats då detta,

Det är bedrägligt på många plan för först hänvisar du till forskare (och i förlängningen fakta och data gissar jag?) och kallar mitt inlägg konspiration.

Det jag skrivit ovan är allt fakta, ingen konspiration.
Det enda antagadet jag gör är att viruset slapp ut från labbet.

Vi vet att man forskade på COVID-19 i laboratoriet i Wuhan, man åkte 800 mil söderut för att ta prover på fladdermössen och man tog tillbaka dessa prover till laboratiet.
https://www.washingtonpost.com/national-security/chinese-lab-conducted-extensive-research-on-deadly-bat-viruses-but-there-is-no-evidence-of-accidenta l-release/2020/04/30/3e5d12a0-8b0d-11ea-9dfd-990f9dcc71fc_story.html

Denna quote nedan från ditt inlägg är fel, viruset är extremt smittsamt just för att det smittar asymtomatiskt och inte gör sitt värddjur för sjukt, det är det perfekta viruset.

Att Kina inte ägnar sig åt omoraliska experiment är bullshit, här har du en annan goding som drog lite uppmärksamhet, man skördade organ från (förmodat) döda fångar för forskning.
https://www.thesun.co.uk/tech/8376669/chinese-prison-experiment-organ-harvesting/

Blanda inte heller ihop samarbete i forskarvärlden med vilka som jobbade just med detta.
Visst har man ett nätverk som jobbar tillsammans men det är ju bara de personerna på plats den delen av labbet som vet vad man gör där och det var mig veterligen bara kineser?

Det handlar ju om funding, ett par miljoner dollar för fem år?
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/04/29/847948272/why-the-u-s-government-stopped-funding-a-research-project-on-bats-and-coronaviru

Det här är ju bara ett töntigt påstående från dig. Vi VET ju att massa läkare som började varna blev tystade. Skitdålig punkt faktiskt

US intelligence började varna i November
https://abcnews.go.com/Politics/intelligence-report-warned-coronavirus-crisis-early-november-sources/story?id=70031273

Kan du förklara detta så jag förstår?

Jag vet att det har att göra med olika stängar och var man (tror sig) ha hittat patient zero och så vidare men kan du för diksussionens skull pedagogiskt förklara detta tror du?

Med tanke på att viruset är så extremt smittsamt så undrar jag isåfall varför inga andra städer hade stora utbrott om det inte kom från Wuhan?

Nu har det spridit sig i hela världen under ett halvår så om man hittade patienter i andra länder eller städer långt tidigare, varför fick man inga utbrott där?

Sen så stängde man ned en avdelning i Wuhan i September eller Oktober och de första patienterna i Europa kan väl härledas till November eller December så det började tidigare än vi tror.

Det är återigen skadande för Kina för dom mörkade mycket längre än från Januari.
Om du läser hela den pdf:en jag länkade till så debunkas alla dina (och Trumps) påståenden där. Men det räcker faktiskt med att gå tillbaka till förra SARS-utbrottet där man definitivt under början skötte det dåligt med mörkningar och annat. De politiska konsekvenserna av detta var förödande. Där om något visade det sig att direkta försök att dölja utbrottet blev kontraproduktiva. Svagheter i den kommunistiska samhällsmodellen blottlades. Kina höll på att hamna i samma situation som under tidigare The Tiananmen Square protests. Allt tillsammans med ineffektiviteten i myndigheternas agerande skakade om Kina i grunden. Förutom detta så slog det oerhört hårt mot Kinas industriella produktion och internationella förtroende vilket är livsnödvändigt för regimen. Allt det finns beskrivet här:

THE SARS EPIDEMIC AND ITS AFTERMATH IN CHINA: A POLITICAL PERSPECTIVE

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92479/

Efter det så inledes ett omfattande program för att förhindra framtida liknade scenarier. Det är ju så att även diktaturer är beroende av att samhällskontrakt håller. Kanske t.o.m. mer än hos demokratier. Man genomförde stora förändringar i lokala såväl som i nationella maktstrukturer. Samtidigt inledes ett internationellt samarbete kring forskning specifikt om coronavirus faktiskt där labbet i Wuhan är en del av det decennielånga arbetet med att få beredskap mot epidemier väl medvetna om att Kina troligtvis är platsen där zoonotiska händelser med just coronavirus är mest sannolika att uppträda.

Det är bara korkat att tro att Kina inte skulle ha lärt sig läxan från förra gången. Jag tror t.o.m. att just p.g.a. att de tidigare haft ett så svårt utbrott att de var bättre förberedda än vi i väst.

Jag personligen har inga problem med att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag ogillar starkt den kinesiska regimen och vad de ibland gör sig skyldiga till. Med det förändrar inte det faktum att på det virologiska området har de sprungit förbi oss måste jag erkänna. Deras forskare är internationellt erkända som de bästa i fältet. Om man tar sig förbi all propaganda och desinformation framträder istället ett mycket snabbt och resolut agerande med en närmaste tsunami av information under kort tid. Bara det att hela genomet var kartlagt i början av januari är imponerande och har bidragit till att vaccinforskningen kommit igång på rekordtid.

Nu verkar det som att SARS-CoV-2 funnits med oss längre än vad vi trott. Man har noterat misstänkta fall på flera håll i världen som i USA och i Italien där oförklarliga och mystiska lunginflammationer av allvarlig karaktär uppträtt så långt tillbaka som i början av hösten 2019. Här kan man ju fråga sig om vi är så mycket bättre på virusutbrott och varna för dem varför det dröjde ända fram till december och att det var de kinesiska experterna som upptäckte viruset och larmade om det.

Samtidigt förstår jag nu att ett fortsatt presidentinnehav ligger i potten för Trump och att det ser osäkert ut nu. Kan det hjälpa tro att lägga skulden för SARS-CoV-2 utbrottet på kineserna? Uppväger vinsten med det, försämrade relationer med risk för storkonflikt med en annan stormakt? Det är möjligt och kanske är det den enda vägen för Trump att vinna presidentvalet och jag ser egentligen inget fel i att han gör det med tanke på vad man har på den Demokratiska sidan. Frågan är hur han sedan ska förbättra relationerna vilken han kommer att vara tvungen till hursomhelst. Ja Trump är kapabel till det mesta och även att göra en total about-face som om inget hade hänt.

Tyvärr är nog USA:s plats som världens ledande nation för länge sedan borta och den platsen kommer man inte att kunna återta utan att sätta igång WWIII.

Det är lika bra vi vänjer oss vid det.
Citera
2020-05-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Återigen Norge räknar lite annorlunda än vad Sverige gör enligt representanter från Norged Folkhälseinstitut. Norge skriver inte C19 som dödsorsak om den direkta dödsorsaken inte var C19!

hahahahohohohehehe,

Så nu har vi kommit till att andra länder rapporterar sämre än Sverige?

Återigen kvalificerat bullshit-peddlande .

Vi får isåfall titta på överdödligheten i April jämför med normala år, ungefär 2000 personer.
https://cornucopia.cornubot.se/2020/05/normala-dodstal-i-april-enligt-scb-reviderat.html

antal döda i corona April 2020, 2586-146 så Sverige verkar ha rapporterat ganska korrekt?

Hur ser det ut i Norge, dom har ingen överdödlighet och nästan inga döda så deras siffror stämmer också, lek runt lite med Euromomo.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Dom rapporterar in detta ungefär lika effektivt som Sverige.

Så antingen ljuger du medvetet eller så tror du på vad FHM säger utan att tänka kritiskt, vet inte vad som är värst
Citera
2020-05-20, 09:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, massor.

SARS och MERS, exempelvis.

Vi har inga godkända vaccin mot förkylningsvirus.

Influensavaccinet har begränsad nytta.

Vaccin som är riktigt bra, som TBE, mässling, polio, vattkoppor m.m. är alla för sjukdomar som man bara kan ha en gång.

Immunförsvaret utvecklar alltid ett kraftigt och livslångt försvar mot dessa sjukdomar, och det är den egenskapen som gör vaccinet effektivt.

Det stora problemet är att så gott som alla vaccin har sämre skyddseffekt än sjukdomen. För sjukdomarna ovan är inte det ett problem, eftersom man utgår ifrån en såpass hög nivå av antikroppar. Men för sjukdomar som inte ger livslång immunitet, så riskerar vaccinet att ha för dålig effekt.

Ett tidigt vaccin mot COVID-19 kanske bara skyddar i några månader. Det kanske bara ger 50% skyddseffekt. Det kanske inte fungerar alls för gamla människor, som har sämre motståndskraft.

Man skulle eventuellt kunna försöka uppnå indirekt skydd för äldre, med flockimmunitet genom vaccinering av hela befolkningen med ett halvbra vaccin, istället för vaccination bara av riskgrupper. Men man kan inte massvaccinera ett helt land av friska barn och unga med ett nästan otestat vaccin. Det skulle vara djupt oetiskt, på grund av risken för bieffekter.

Dessutom så skulle det kanske inte fungera, eller bara fungera några månader.

SARS och MERS är väl sjukdomar som i princip dött ut, i vart fall SARS. Var väl vaccin på gång mot SARS, men eftersom sjukdomen försvann lades det projektet på is.

Förkylningsvirus finns det ju mängder av, men de anses i allmänhet inte vara så farliga. Därför lite meningslöst att utveckla vaccin, då det finns så många varianter och nyttan inte är så hög.

Influensavaccin finns ju och sammansättningen bestäms 1 gång per år, men precis som du säger är ju varaktigheten långt ifrån evig. Man får vaccinera sig varje år, men nog gör det nytta.

Man får förstås alltid väga fördelar mot nackdelar. Största risken med vaccin tror jag emellertid är att det inte visar sig effektivt snarare än att det skulle vara direkt farligt.

Vi får se vad vetenskapen kommer fram till vad gäller Covid 19, men frågan är nog i allra högsta grad prioriterad minst sagt. Har svårt att tänka mig någon annan medicinsk fråga som är mer prioriterad just nu.
Citera
2020-05-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du verkar inte läsa dagstidningar. Sossarna är populärare än på länge. Folk känner ett stort förtroende både för svetsaren - och faktiskt Tegnell/FHM.

Alarmisternas stora problem är att svenskarna (den största delen) kan fortfarande tänka.. Skrämselproparandan biter bara på en minoritet - helt oavsett hur media vinklar och håller på.

Att bli kallad alarmist när det dör äldre i drivor är rätt intressant

Vad är det som är skrämselpropaganda menar du?

Det har väl dött sisådär 15ggr fler i Sverige än i Norge?
Citera
2020-05-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är med dig om att det ljusnar i Stockholm men på andra platser i Sverige ser det ut att öka något. Svårt att följa det, väldigt rörig information.

Japp.
Tror man skall låta bli att dra slutsatser av enskilda dagar. T.o.m. Danmark och norge har dagar där inlagda på iva ökar.
Vi får helt enkelt hoppas att den positiva trenden fortsätter.
Sen utgår jag ifrån att detta även avspeglar sig i minskande dödsfall väldigt snart. Problemet är ju bara eftersläpningen. Den gör att man inte har en aning när det plötsligt öser in döda en dag..
Citera
2020-05-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Får intrycket att den allmänna bilden är att Sverige misslyckats inom äldrevården men att folk är alldeles förträffligt nöjda över att inte behövt sitta instängda likt djur under två månader denna vår.
På flashback är dock bilden annorlunda av någon anledning.

På FB sitter ju en del skribenter i frivillig karantän från samhället året runt - oavsett Corona. Men den som rör sig i samhället inser att rädslan är inte av den proportion som dessa alarmister vill göra gällande.

Nu kommer det t o m tidningsartiklar om hur skateboardåkare världen över samlar i Stockholm där de kan träna, eftersom andra städer har lockdown..
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Ett belysande exempel på hur olika länder hanterar skeenden kopplade till pandemin:

* Det visade sig i en tysk skola att två lärare och fyra elever var sjuka i corona. Då stängdes skolan och samtliga elever och lärare testades.

* Det visade sig i en svensk skola att två i personalen var sjuka i corona. Skolan hölls öppen och varken elever eller föräldrar informerades.

Den inhumanitära stormakten i all sin briljans igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
hahahahohohohehehe,

Så nu har vi kommit till att andra länder rapporterar sämre än Sverige?
Det är ingen nyhet direkt att det kan skilja mycket mellan länderna vad gäller både antal och dödsorsaker.
Citera
2020-05-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ända sedan pandemin startade har det varit brist på skyddsmasker och handsprit. Är det verkligen så svårt att komma ikapp med detta produktionsmässigt?

Ja, hur svårt kan det vara? Har för mig att man kunde hitta recept för handsprit och ritningar för visirer m m på WHOs hemsida. Om inte så borde i alla fall FHM lägga ut instruktioner om de inte redan gjort.

Nåt som Trump i alla fall är en fena på är att piska sina kapitalistiska kusar till att trava. Första gången han sa att bilindustrin skulle kunna bygga ventilatorer så skrattade GM så de kiknade och sa att de gör bilar. Sedan hötte Trump en gång till och då lät det Yes Sir, hur många vill ni ha.

Här har det varit klent med företagsamhet. Några syjuntor har tagit frågan i egna händer, och så är det några kommuner där det verkat funka, exempelvis i Ale, men att annars snurrar folk runt och jagar sin egen svans. Vi har bidragskapitalism här. Ingen gör något utan bidrag.
Citera
2020-05-20, 09:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har sett, bland annat här i denna tråd att det finns de som tvivlar eller i vart fall inte tar för givet att det skulle gå att utveckla vaccin. Ett argument är att det inte fungerat att utveckla vaccin för alla andra virussjukdomar. Exempelvis inte för HIV.

Samtidigt verkar de flesta viruloger tämligen säkra på att det ska fungera att få fram vaccin. Är inte en stor skiljelinje huruvida det utvecklas antikroppar eller inte? Ingen har antikroppar mot HIV. Har man en gång fått HIV blir man aldrig av med sjukdomen. Vad gäller Covid 19 utvecklas ju antikroppar och folk friskförklaras efter infektionen försvunnit. Då borde det gå att deaktivera viruset och trigga immunförsvaret att bilda dessa antikroppar. Finns det exempel på virusinfektioner där det bildas antikroppar där det inte gått att framställa någon typ av vaccin?
Forskning kan vara ett tävlingsinriktat område. Klart de måste verka trosvissa for att söka pengar och vara med i den extremt prestigefyllda jakten på vaccinet som ska rädda världen. Man kommer inte undan den typen av psykosocioekonomiska aspekter av forskarvärlden. Vetenskapen är inte alltid så "ren" som man kanske föreställer sig. Tänk prestigehungriga karriarsmänniskor som säger vad som krävs för att få vara med i spelet. Alla har nåt att vinna på pandemin, utom de som dör.

Såna här saker har betydelse för helhetsbilden:

Björn Olsen startade Stora Fjäderäggs fågelstation 1983 och var stationschef fram till 1998. Han hade som ornitolog 409 kryssade fågelarter (2006).[4] Han är en av världens främsta experter på fågelinfluensa och har spårat viruset sedan slutet av 1990-talet. Han har byggt ett kompetenscentrum för virusforskning i Kalmar, där han hoppas utveckla vaccin mot fler virus än fjäderfäviruset H5N1.[4]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Olsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in