Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
- Som jag har uppfattat det, så finns 2 huvudsakliga alternativ: att sträva efter flockimmunitet, eller att kväsa epidemin så mycket det går. Finns några andra alternativ, utöver variationer av nämnda alternativ?
Tidigare under epidemin, så var det många skribenter som hävdade att Sveriges strategi skulle hjälpa oss att komma igenom epidemin snabbt. Alternativet med att kväsa smittspridningen, skulle däremot medföra att man behöver leva med epidemin länge.
Nu verkar det som att Sverige kommer att plågas av epidemin länge, trots att vi hade en strategi som skulle ta oss igenom epidemin snabbt. Vad har vi vunnit? Vi har betalat ett högt pris i form att ett berg av döda svenskar.
Tidigare under epidemin, så var det många skribenter som hävdade att Sveriges strategi var nödvändig, eftersom vi annars skulle behöva isolera oss, och inte skulle kunna resa utrikes. Med flockimmunitet skulle vi däremot kunna resa runt i Världen.
Nu ser vi istället hur omvärlden stänger oss svenskar ute, på grund av risken att vi sprider smitta. Har vi vunnit eller förlorat rörlighet med strategin som bygger på flockimmunitet?
Jag tycker i alla fall att det känns som en befrielse att redan ha haft det, tillsammans med många andra i Stockholm.
Flockimmunitet eller ej, det krävs dubbla foliehattar för att inte tro att det kommer vara en fördel i höst/vinter, att en andel av oss redan har haft det.
Jag skulle inte vilja leva i den ovissheten som råder i andra länder. Att min framtid bestäms av ett ännu ej uppfunnet vaccin.
Och en allmän stämning där myndigheter, experter och åsiktskorridoren tävlar om att måla upp COVID-19 som den nya digerdöden.