2020-05-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, hela världen har inte samma situation. Nu pratade vi om två av de mest drabbade länderna, Storbritannien och Sverige.

Nej inget land har samma situation som något annat men hela världens sjukvård påverkas. I olika grad förstås.
Citera
2020-05-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Jo alltså om man har varit flitig läsare av utländska medier under pandemin, så kan det inte gått obemärkt att i alla länder så var de första rubriker bara ägnade åt corona.
De första 5-10 nyheter handlar om corona eller av konsekvenserna till det.

I Sverige har man som enda landet i världen försökt undvika detta så mycket det gick. Det ingår ju i strategin. Att lura svenskar att allting är under kontroll och det är bara att gå ut och smitt....ehm leva livet.

Nu vet jag inte om man medvetet satsat extra hårt på att sätta in polisspanare efter torskar.
Men intressant att en så känd profil som Paolo grips just mitt i pandemin.
Och idag ytterligare nyheter om razzior.

Stackars svenskar som blir grundlurade av staten och media. Fy fan.

Tycker inte ett dugg synd om de, hoppas de får smaka på sin strategi riktigt ordentligt snart
Citera
2020-05-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du har rätt. Och många i tråden skulle inte erkänna att solen existerar om Tegnell påstod det.

Så fungerar internetforum

Näe håller inte med. Jag skulle med lätthet kunna erkänna ifall FHM hade gjort något väldigt bra och korrekt, något som har verkligen objektivt visat sig vara väldigt i framkant, när det gäller pandemin och att rädda liv från covid.

Än så länge har jag bara sett killgissningar, vilda spekulationer och väldigt höga dödstal, dock.

Men visst, jag håller en chans öppen, för att jag ändrar mig innan pandemin är slut. Jag gissar att chansen är ungefär 0.001% att det händer.
Citera
2020-05-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Med tanke på de höga dödstalen var det ju naturligtvis FEL av Sverige.

Eller att antal döda inte korrelerar med restriktioner om restriktioner inte korrelerar med antalet smittade?
Citera
2020-05-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Som jag har uppfattat det, så finns 2 huvudsakliga alternativ: att sträva efter flockimmunitet, eller att kväsa epidemin så mycket det går. Finns några andra alternativ, utöver variationer av nämnda alternativ?

Tidigare under epidemin, så var det många skribenter som hävdade att Sveriges strategi skulle hjälpa oss att komma igenom epidemin snabbt. Alternativet med att kväsa smittspridningen, skulle däremot medföra att man behöver leva med epidemin länge.

Nu verkar det som att Sverige kommer att plågas av epidemin länge, trots att vi hade en strategi som skulle ta oss igenom epidemin snabbt. Vad har vi vunnit? Vi har betalat ett högt pris i form att ett berg av döda svenskar.

Tidigare under epidemin, så var det många skribenter som hävdade att Sveriges strategi var nödvändig, eftersom vi annars skulle behöva isolera oss, och inte skulle kunna resa utrikes. Med flockimmunitet skulle vi däremot kunna resa runt i Världen.

Nu ser vi istället hur omvärlden stänger oss svenskar ute, på grund av risken att vi sprider smitta. Har vi vunnit eller förlorat rörlighet med strategin som bygger på flockimmunitet?
Jag tycker i alla fall att det känns som en befrielse att redan ha haft det, tillsammans med många andra i Stockholm.

Flockimmunitet eller ej, det krävs dubbla foliehattar för att inte tro att det kommer vara en fördel i höst/vinter, att en andel av oss redan har haft det.

Jag skulle inte vilja leva i den ovissheten som råder i andra länder. Att min framtid bestäms av ett ännu ej uppfunnet vaccin.

Och en allmän stämning där myndigheter, experter och åsiktskorridoren tävlar om att måla upp COVID-19 som den nya digerdöden.
Citera
2020-05-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det vore trevligt ifall Sveriges vetenskapliga arbete kunde producera data från de antikroppstester som gjorts och inte bara korta pressmeddelanden.
Jag håller med, men det är lika viktigt att resultatet går att lita på.
Citera
2020-05-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det ingår ju i Sveriges plan att ta sina dödsfall i början.

Jag förstår inte vad de andra länderna har för plan, om de har någon plan.

HAAHAHAHAHAHHAHAHAJAJAJAJAJAJAH
Spela inte dum.
Snälla sluta nu.
NÄR blev svenne såhär självgod??
Nejnej 7,5 miljarder människor inkl expterter i 200 länder vet inte aaaalls vad de gör. De har ingen plan alls! Fan de borde lyssna på Tegnell! Han vet han! Nobelpris nästa!
Wow. Sätt dig ner nu och TÄNK lite. Herregud detta är fascinerande.
Citera
2020-05-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De kommer aldrig att erkänna det, du ser ju vilken typ av ursäkter de kommer med här inne... Av typen "Grekland är ändå White Trash", "Norge har äcklig ost i alla fall" och dylikt.

Dvs. "Surt sa räven om rönnbären".

Vissa i denna tråd skulle inte erkänna att FHM någonsin har gjort ett enda fel, inte ens om 8.5 miljoner svenskar skulle dö i covid-19. Då skulle de fortsätta hävda att det var bara riskgrupper och feta personer osv.

Det är en fanatisk, fundamentalistisk tro de har på FHM, i likhet med hur man i gamla tider trodde att kungens makt kom från Gud, och kungen därför var ofelbar. Så jag tror inte det går att resonera med hjälp av fakta eller sunt förnuft, i en sådan situation.

Tja: "Varannan svensk har övervikt eller fetma". Om 4,5 milj skulle dö då skulle det ju ha sina orsaker..
Oklart hur många till skulle kunna dö av underliggande sjukdomar, eftersom en del av dem går hand i hand med övervikten/fetman.

Men å andra sidan. Hur många tror du skulle dö i Corona om man inte hade några som helst restriktioner?

För ALLA dör ju inte. Inte ens bland de äldre äldre.
Citera
2020-05-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"Det kommer knappast gå att fortsatt framhäva bilden av Sverige som ordningens, trygghetens och humanitetens hemvist på jorden."

https://www.gp.se/kultur/kultur/coronakrisen-%C3%A4r-ett-sammanbrott-f%C3%B6r-den-svenska-modellen-1.28044594

Nej den nyliberala modell som svensk politik byggt på de senaste åren har definitivt exponeras som det fuskbygge det är.

Citat:
För att spara på resurserna kan organisationerna formulera om enskilda medborgares behov så att de inte behöver utföras, eller prioriteras lägre än andra medborgares behov. Detta har skett till exempel inom äldrevården
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/New_Public_Management

Och med svindlande 729 miljarder kronor - tio års svenska försvarsbudgetar i bidrag till näringslivet som ska sen betalas av svenska folket råder ingen större tvekan om vem politikerna tjänar och hur tomt allt snack om bidragslinjen är.

https://www.breakit.se/artikel/24924/notan-for-svenska-stodet-till-naringslivet-10-forsvarsbudgetar
Citera
2020-05-18, 20:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ungefär så, ja, med tillägget "skyddet" går ut på att avbryta barns skolgång och driva stora delar av ekonomin i konkurs, utan att veta om skyddet fungerar mer än kortvarigt.
Någon sorts omvänd försiktighetsprincip?!

Vi ska vara mycket försiktiga med att vidtaga skyddsåtgärder mot okända/nya hot innan vi vet att de verkligen är farliga. Så vi slipper skydda oss i onödan. Typ så?

Jag måste erkänna att jag inte är helt övertygad...

Sedan beror det såklart på situationen (vilket hot och vilka åtgärder det gäller).
Citera
2020-05-18, 20:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vid ett negativt test? Alla dagar i veckan.
Vi kan ju inte ens hantera testning av svenskarna. Hur ska det gå till?
Citera
2020-05-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
HAAHAHAHAHAHHAHAHAJAJAJAJAJAJAH
Spela inte dum.
Snälla sluta nu.
NÄR blev svenne såhär självgod??
Nejnej 7,5 miljarder människor inkl expterter i 200 länder vet inte aaaalls vad de gör. De har ingen plan alls! Fan de borde lyssna på Tegnell! Han vet han! Nobelpris nästa!
Wow. Sätt dig ner nu och TÄNK lite. Herregud detta är fascinerande.
Trams.

Ingen här har kunnat redogöra för vad de här länderna ska göra om vaccinet inte fungerar, eller fördröjs.

Det är lätt att vara självgod när ingen annan har några svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in