2020-05-18, 19:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja, så kan man också se på det hela. Men håller med dig, många tycker nog att de har dragit en vinstlott med att slippa sitta på ett tråkigt kontor.
Även företagen verkar få rejäla stöd av riksdagen. Frågan är väl vem som ska betala kalaset i slutänden? Var kommer dessa hundratals miljarder ifrån?
Citera
2020-05-18, 19:35
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det av mig fetade: Av detta faktum kan man dra slutsatsen att dessa individers ospecifika immunförsvar tagit hand om viruset. Detta är alltså det normala utfallet och allvarlig sjukdom till följd av infektionen, är ovanligt.

Kan det vara så att en del av befolkningen redan har viss immunitet från andra coronavirus och därför varken får antikroppar eller blir särskilt sjuka?

Här är en studie som jag inte kan säga att jag begriper mig på: https://f1000research.com/articles/9-285
Citera
2020-05-18, 19:36
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du läser tidningarna selektivt, eftersom du inte vill se hur Corona påverkar vården på andra sätt än på det att de äldre äldre dör..

T.ex. bröstcancerpatienter som inte blir opererade utan får vänta. Snacka om att få dödsångest i den väntan..
Hur många bröstcancerpatienter har fått vänta hur länge och i vilket landsting rör det sig om?
Citera
2020-05-18, 19:37
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Förutsatt att de inte är kriminella eller bara allmänt otrevliga, ja. Ser absolut noll anledning att inte släppa in friska Svenskar i exempelvis Danmark.

Tack för svar. Ville bara kolla hur du tänkte

Problemet är ju bara att man kan ju umgås med smittade under en dag och sedan åka Till gränsen utan att det ger utslag direkt och på så vis bära smittan och vara smittbärare utan det syns.
Jag tror i för sig att andra länder ser ett större problem och rädsla med tanke på hur många som fortsätter dör i Sverige.

Om Svenskar ska ha någon chans så gäller det verkligen att det blir drastisk minskning de närmaste två veckor. Annars tror jag inte man kommer göra undantag för friska Svenskar. Tyvärr.
Citera
2020-05-18, 19:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Hur mycket av klanteriet står regeringen för? Och hur mycket beror på att regeringen helt enkelt har litat på Folkhälsomyndigheten? När borde regeringen ha insett att Folkhälsomyndigheten bara pratar en massa strunt? Regeringen borde ha insett att någonting var galet, åtminstone när siffrorna över dödsoffer sköt i höjden. Har regeringen haft något allvarligt samtal (läs: uppläxning) med Anders Tegnell?

Jag tror det är flera problem här, ett är att regeringen inte har rätt att gå emot FHM enligt lagen, vilket normalbegåvade hade förstått vara ett problem i januari eller tidigare (det kan inte vara första gången det sker en pandemi i svensk historia). Ett annat är att sossarna inte ger ministerposter till kompetenta personer och har heller inte förmågan att skicka ut dem när de visar brist på förmåga.

Citat:
- Ja, precis. Ifall man är beroende av kontinuerligt flöde av varor över gränserna, så hamnar man snabbt i knipa ifall gränserna stängs. Det samma gäller ifall importen avbryts av andra orsaker än en epidemi. Konceptet "just-in-time" gör samhället extremt känsligt för störningar.

Visst men alla är beroende av import över gränserna. Mer än hälften av världens kända naturtillgångar finns i Kina och Ryssland samt några centralasiatiska -istans.

Citat:
- Att gå ut med rena osanningar är mycket fulare än att bara undanhålla viss information.

Ja men det är också enklare att observera och bevisa. Det är svårt att bevisa att FMH visste att det smittade mellan människor när Tegnell påstod att det inte gjorde det även om alla normalbegåvade fattade att drygt 70 bekräftade fall innebär att det smittar mellan människor.

Citat:
- Vad tänker du skulle kunna ha hänt ifall samhällets ledare hade varit mer ärliga beträffande epidemin? Ifall det finns någorlunda reserv-lager av toalett-papper, så kan man leva med att folk köper på sig lite extra.

Eventuellt rusningar på börsen, rån och länsningar av bensinmackar vilket skulle krippla hela samhällsstrukturen. Dagen då du inte kan köpa bensin på macken är i princip dagen då polisen inte rycker ut när någon skjuter dig. Sen går det fort.
Citera
2020-05-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Kan det vara så att en del av befolkningen redan har viss immunitet från andra coronavirus och därför varken får antikroppar eller blir särskilt sjuka?

Här är en studie som jag inte kan säga att jag begriper mig på: https://f1000research.com/articles/9-285
Ja det finns hypoteser om att vissa personer har immunitet mot SARS-CoV-2 eftersom man tidigare exponerats för liknande men mer harmlöst, virus ur coronafamiljen.
Citera
2020-05-18, 19:39
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är extremt svårt för de flesta människor att erkänna att man har haft fel. Om andra länder stoppar svenskar att komma in i landet så kommer naturligtvis FHM-fansen att vända det till att de andra länderna är galna.
Sedan kommer man att fortsätta hävda att någon gång i framtiden så skall det visa sig att Sverige har gjort rätt i alla fall.

Där tror jag att du har 110% rätt i den analysen. Nu har det gått för långt så nu finns det ingen återvändo.

Men annars tror jag man kommer sätta in hårdare regler emot äldreboende redan denna vecka. Och då kommer utländsk media ifrågasätta varför man gör det nu och inte tidigare.
Vad Tegnell svaret blir där är nog redan inövat
Citera
2020-05-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Hur många bröstcancerpatienter har fått vänta hur länge och i vilket landsting rör det sig om?

Det kan du ta reda på och redovisa här.

Eller menar du att om det bara handlar om en handfull bröstcancerpatienter då räknas de inte?
Citera
2020-05-18, 19:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det där är den stora frågan som hela forskarvärlden grubblar på. En del bli inte sjuka alls, en del får en lätt förkylning, en del fåren rejäl influensa och blir sängliggande hemma ett par veckor, ytterligare en grupp blir dödssjuka och hamnar på IVA med respirator och kommer kräva månader av rehabilitering. Ytterliga några dör. Allt detta oavsett ålder och andra, bakomliggande sjukdomar. Forskarna har inte en aning, det är väldigt illavarslande.
Man svamlar om högt blodtryck, diabetes, rökning, övervikt och annat, nya teorier varje vecka.
Citera
2020-05-18, 19:42
Medlem
AnnaDeas avatar
"Det kommer knappast gå att fortsatt framhäva bilden av Sverige som ordningens, trygghetens och humanitetens hemvist på jorden."

https://www.gp.se/kultur/kultur/coronakrisen-%C3%A4r-ett-sammanbrott-f%C3%B6r-den-svenska-modellen-1.28044594
Citera
2020-05-18, 19:43
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det finns hypoteser om att vissa personer har immunitet mot SARS-CoV-2 eftersom man tidigare exponerats för liknande men mer harmlöst, virus ur coronafamiljen.

Tycker det verkar mer logiskt än att smittan sprids långsamt eller inte ger immunitet.
Citera
2020-05-18, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Även företagen verkar få rejäla stöd av riksdagen. Frågan är väl vem som ska betala kalaset i slutänden? Var kommer dessa hundratals miljarder ifrån?

Skattechock väntar efter krisen
Allt ska till sist betalas – av dig och mig

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/qLq9qw/skattechock-vantar-efter-krisen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in