Någon med CPAP-behandling som lyckats lura ut hur man kan koppla syrgas till systemet...?
Sjukvården tar inget ansvar praktiskt, utan meddelar via CPAP-SSK att den nödvändiga mellankopplingen tillhandahålls av sjukhuset "om behovet uppstår", vilket inte stämmer. En CPAP-behandlad bekant med infarkt lades in och sjukhuset hade ingen "oxygen adaptor" . Själv har jag varit med om att sjukhuset inte ens begripit vad en CPAP-maskin är, och jag har fått vara övertydlig för att få koppla upp den vid inläggning. Vid Covid-19 och andningsproblem är första insats syrgas, men gör ju ingen nytta om man har över 80 andningsuppehåll/timma i vanligt läge, så syrgas måste kopplas till CPAP-en. Hör till de som bortprioriteras pga ärftlig neurologisk sjukdom, så jag får försöka fixa det själv.
Privata företag i Sverige som handlar med denna utrustning "får inte sälja till privatpersoner", så man kan alltså inte själv förbereda sig för att vid andningsproblem pga Covid-19 skaffa rätt utrustning.
Plastbiten mellan maskin och luftslang - som har uttag för syrgas-slang finns i Canada och kostar 5 USD, men frakten kostar 130 USD, alltså 50:- och för att få den till Sverige 1285:-...
Alla tips mottages, gärna via PM - då det här utöver att sitta i karantän är tärande...