2020-05-18, 12:26
Medlem
Löfvén och Tegnell kommer orsaka många människors död, med corona eller utan corona:

https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Extra ledsamt då jag är norrbottning från grunden.
Citera
2020-05-18, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi får väl hoppas att vi bara hade 3-4000 riktigt slitna gamlingar som nu dött och att de som är kvar klarar sig aningen bättre. Då går ju dödstalen ner på ett naturligt sätt.
Jag hoppas att viruset muterar och bara dödar
de som saknar empati och giriga. Så sätt samhället blir trygga och lättare att leva i.
Citera
2020-05-18, 12:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sånt här har Folkhälsomyndighetens olika företrädare pratat om massor av gånger. Kanske inte på presskonferenserna, för då har man inte tid, men i andra sammanhang.

Flockimmunitet handlar inte om att 60% av befolkningen ska få perfekt, livslång immunitet. Det kommer sannolikt inte ske, ens när det kommer vaccin.

I det här sammanhanget så handlar "flockimmunitet" bara om att en väsentlig andel av befolkningen ska få någon form av immunförsvar, som minskar/bromsar virusets utbredning på naturlig väg. Det händer dels genom att man får lägre sannolikhet att återinfekteras, och dels genom att man får lägre sannolikhet att utveckla smittsamma symptom.

De här snälla coronavirusen cirkulerar med något/några års mellanrum. Men de har då mycket lägre R-värde än de skulle ha om de var nya virus, tack vare flockimmunitet.

COVID-19 kommer aldrig försvinna. Det kommer för all framtid vara ett virus som cirkulerar, precis som influensa och RS, och som då och då kommer att blossa upp på ett äldreboende. COVID-19 kommer sannolikt att skörda några hundra offer per säsong, för all framtid.
Just i fallet med de två Coronavirus jag nämnde vill jag påpeka att de inte på något sätt är snälla. Folk insjuknar i influensaliknande symptom. Folk får lunginflammation. Och vissa dör. Och det är dessutom så att inte i något av de två fallen minskas risken för återinfektion eller smittsamhet. Som jag tidigare nämnde är 80% av samtliga patienter bärare av antikroppar.

Problemet är just att en spekulation gällande framtida CFR för SARS-CoV-2 blir just det - en spekulation. Det skulle lika gärna kunna bli så att vi får lära oss att leva med ett virus som initialt skördar 3,000-4,000 dödsoffer per år i Sverige för att sedan gradvis minska till samma nivåer som tidigare kända Coronavirus. Men hur lång tid det tar vet ingen. Det kan ta 20 år.
Citera
2020-05-18, 12:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag tror oavsett du har helt fel. Det är med all säkerhet en väldigt liten del av den absolut mest hotade gruppen som dött. Du måste dels tänka på den stora grupp över 80 men också dom som har olika sjukdomar från 65 och uppåt. Då menar jag alltså dom med dom absolut mest besvärande omständigheterna. Nersatt immunförsvar eller olika lung och njursjukdomar. Du kommer hamna på väldigt många fler människor än några 4000.

Och det är inte så att alla dom som nu dött i convid-19 redan höll på att dö. Den extrema riskgruppen är väldigt stor. Och om du nu tror att alla som tas hand om inom äldrevården är halvdöda och i princip kan förväntas dö av sjukdomen så är bara dom typ 60 000 individer.

Ett par tusen skrapar bara lite på ytan. Tyvärr.

Jag tror inte att det är så. Jag slängde ut frågan om det KAN vara så. Du kanske har rätt. I så fall får vi hoppas att dödstalen går ner av andra orsaker.
Citera
2020-05-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Löfvén och Tegnell kommer orsaka många människors död, med corona eller utan corona:

https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Extra ledsamt då jag är norrbottning från grunden.

Ja och 44 000 inställda operationer är bara Sverige.

Tänk hur många inställningar som Tegnell ligger bakom i hela Europa och världen.
Citera
2020-05-18, 12:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag hoppas att viruset muterar och bara dödar
de som saknar empati och giriga. Så sätt samhället blir trygga och lättare att leva i.

Det vore såklart det bästa. Samt människor som särskriver och människor som säger ”vi hörs” fast de inte har ens nummer.
Citera
2020-05-18, 12:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Deras problem är att de måste lätta på de hårda restriktionerna. De vet inte hur de ska göra. Alla gör olika. Det finns ingen agenda utan man gör lite som man tycker. Politiker och vetenskapsmän tycker olika. Och i slutändan kan de ändå inte stoppa smittan.

Det är väl ett problem om nu målet har varit ett kväva viruset?
Det är ju inte sant, Danmark öppnar just idag upp för fas 3. De har hela tiden vetat hur de ska göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja och 44 000 inställda operationer är bara Sverige.

Tänk hur många inställningar som Tegnell ligger bakom i hela Europa och världen.

Jag vet men försöker tränga detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så länder som skyddar sin befolkning mot ett nytt okänt virus är de som "chansar" medan vi kloka svenskar tar det säkra före det osäkra och låter det spridas?!

You can't make this shit up!
Ungefär så, ja, med tillägget "skyddet" går ut på att avbryta barns skolgång och driva stora delar av ekonomin i konkurs, utan att veta om skyddet fungerar mer än kortvarigt.
Citera
2020-05-18, 12:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det blir inte hållbart för lärarna om de ska bedriva bäde vanlig undervisning samt undervisning på distans.

Så ohållbart borde det väl inte vara? Det är väl bara att maila ut material och komma med anvisningar? Det mesta är ju självinstruerande. Sedan kan de säkert hjälpas åt att spela in filmer m.m. Eller varför inte rigga kameror i klassrummen under ordinarie undervisningstid? Det är inte resurser och tekniska hjälpmedel som saknas. Det känns mer som att det är viljan som saknas.
Citera
2020-05-18, 12:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men om man har munskydd, plasthandskar och tofflor på sig?
Och att man som i USA öppnar poolen men inte omklädningsrum eller toalett. Poolen i sig måste väl vara ett av de säkraste ställena men kan befinna sig på.

Jag tror personligen att den sociala distanseringen och bättre rutiner runt handhygien räcker gott för att hålla viruset i hyfsat schack. Men det blir ju svårt i kontaktsporter. Och sedan har vi frågan hur man skall göra med publiken.
Citera
2020-05-18, 12:33
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Klor dödar viruset.

någon spottar vid kanten utanför sim bassängen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto