2020-05-18, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är inte själva poolen som bidrar till smittspridningen i en simhall, det är omklädningsrum, toaletter och resan till poolen. För att nämna några.

Men om man har munskydd, plasthandskar och tofflor på sig?
Citera
2020-05-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Då kan jag puscha för dessa artiklar om frågan:

4. How do cloth masks compare to surgical masks at preventing transmission of SARS-CoV-2?
https://health.ebsco.com/blog/article/covid-19-ten-things-you-need-to-know

"A Cluster Randomised Trial of Cloth Masks Compared With Medical Masks in Healthcare Workers"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25903751/?from_term=cloth+masks+infection+control&from_sort =date&from_page=2&from_pos=7&mkt_tok=eyJpIjoiT1dNM E1tWmxNVEV6WTJabCIsInQiOiJxSHhBZUhrQUR5TW41STdaOHZ cL0J1MDZoTjVrd1hkN1NjWHNrbHNN eVp2dmRETFFkcnV4QjFyNVZ1NkNVb3JoMXBSOW4wMGxtZjNKc2 UwdXlTOHJsbkRqaldhNXN3QXRwdWJoOVV0Z0hyWFI5SVVlZEJk XC9FUFJMSkU2NDk2enVmIn0%3D

Minns att i detta fall, covid-19, är något bättre än inget eftersom graden äv mängd virus som personen får i sig verkar till viss del bestämma hur svårt insjuknandet blir.

Jag förstår att många här har hamstrat en himla massa värdelösa papperslappar och tänkt sig bli rik på kuppen, men frågan kvarstår: varför skulle man betala för "något bättre än inget" när man lika väl kan dra en halsduk över munnen. Det är också något bättre än inget och stoppar nysningar och hostningar. Men inte viruset.

Om man inte kan ha FFP3 ansiktsmasker då är det löjligt att tvinga folk att köpa något de inte behöver.
Citera
2020-05-18, 12:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Men vi har runt 190 000 män över 80 år i det här landet. Och över 300 000 kvinnor. Och om man tittar på folk under 80 år med diverse sjukdomar.. Det skall dö en jäkla massa folk innan det gör någon skillnad på det sättet.

Fast nu pratar jag om de 3-4000 som var RIKTIGT trasiga och låg inför döden.

Tror inte vi har flera 100.000 pers som håller på att dö i Sverige.
Citera
2020-05-18, 12:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Hmmm, Ferguson fick avgå för något snarlikt (dock värre) kanske FHM låter snubben äntligen gå i pension.
Han är redan pensionär.
Citera
2020-05-18, 12:18
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Vi har över 10 miljoner personer i Sverige som håller på och dö, i olika grad.
Citera
2020-05-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hastig information på grund av tidsbrist: Platz.se står just nu i 3699 döda och man anger att antalet inlagda på IVA ökat med 9 personer.

FOTBOLLSMÖRDARE!!

Vad är sanning?

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/ står det att IVA har ökat med 10 idag. Detta är förstås oroväckande, om det innebär att den nedåtgående trenden bryts. Vad som kan tala för det är att antal nya fall inte gått ned lika mycket som IVA (även som andel av totala antalet tester). Även dödstalen har inte gått ned lika mycket som IVA.
Citera
2020-05-18, 12:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det ju. Att Sverige som nästan enda land fortfarande håller förskolor och skolor öppna är märkligt. Jag tror det bidrar starkt till smittspridningen. De föräldrar som vill borde ju i vart fall kunna erbjudas distansundervisning för sina barn. Ju färre som är där, desto mindre smittspridning.
Det blir inte hållbart för lärarna om de ska bedriva bäde vanlig undervisning samt undervisning på distans.
Citera
Medlem
Blir spännande och se hur landskampen mellan Sverige och Danmark slutar i dag......jag menar i antalet coronadöda. Jag tippar 108 för Sverige och 9 för Danmark.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vi har över 10 miljoner personer i Sverige som håller på och dö, i olika grad.

Jag tänker på dem som legat veckor innan döden de senaste tre månaderna.
Citera
2020-05-18, 12:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Förvisso, men det står väl klart nu att smittan funnits tidigare än man trott, och hur blev somalierna i Stockholm smittade? via fotbollsresor till London, skidor i alperna?
Der var en begravning. Man undrar ju hur den som tog smittan dit blev smittad?
Citera
2020-05-18, 12:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/ står det att IVA har ökat med 10 idag. Detta är förstås oroväckande, om det innebär att den nedåtgående trenden bryts. Vad som kan tala för det är att antal nya fall inte gått ned lika mycket som IVA (även som andel av totala antalet tester). Även dödstalen har inte gått ned lika mycket som IVA.
En viss slumpmässig variation förekommer naturligtvis. Man får kanske vänta någon dag för att se om det är en trend.
Citera
2020-05-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Jag tror oavsett du har helt fel. Det är med all säkerhet en väldigt liten del av den absolut mest hotade gruppen som dött. Du måste dels tänka på den stora grupp över 80 men också dom som har olika sjukdomar från 65 och uppåt. Då menar jag alltså dom med dom absolut mest besvärande omständigheterna. Nersatt immunförsvar eller olika lung och njursjukdomar. Du kommer hamna på väldigt många fler människor än några 4000.

Och det är inte så att alla dom som nu dött i convid-19 redan höll på att dö. Den extrema riskgruppen är väldigt stor. Och om du nu tror att alla som tas hand om inom äldrevården är halvdöda och i princip kan förväntas dö av sjukdomen så är bara dom typ 60 000 individer.

Ett par tusen skrapar bara lite på ytan. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in