Citat:
Ursprungligen postat av
victortich
Problemet är nog att jag är alldeles för svenskt väluppfostrad och lyssnar på våra auktoriteter och sen drar lite slutsatser utifrån deras uttalanden.
Tegnell styr allt. Löfven är ju helt öppen kring det.
Det Tegnell säger implicit är att alla länder kommer få samma dödssiffror som Sverige. För om smittan kickar igång så hårt i våra grannländer som Tegnell tror så kommer dom ju gå i Lockdown i ett halvår.
Så det vi har framför oss är att Tyskland, Finland, Norge, Holland osv. kommer få 4-8 dubblade dödssiffror och då tycker jag det är intressant hur det kommer påverka vår export/import.
Scania och Volvo LV är beroende av dessa länder.
Så nu när dödssiffrorna (enligt FHM) kommer dra igång ordentligt i vår omvärld så är iaf jag intresserad av hur vår regering ser på det.
Samt vilka åtgärder dom kommer göra
Edit: FHM/Tegnell bygger ju hela sin teorimodell på att för få männsikor fått antikroppar pga av deras hårda lockdowns.
Fast omvärlden kan inte vara i lockdown hur länge som helst. Även de som fortfarande har smittspridning känner sig tvingade att öppna upp.
Taktiken varierar dock: Vissa länder kommer nog att svara på ökad smittspridning genom att stänga ner igen, vilket kommer att vara helt förödande för dem. Andra länder komner att smittspåra febrilt, medan andra länder kommer att köra med partiella lockdowner i vissa regioner och områden. Slutligen kommer vissa länder att isolera sig helt. Dessutom lär diverse kombinationer av det ovanstående komma.
Men ingen av smittskyddsåtgärderna ovan är hållbara i längden. Där tror jag att FHM har rätt. Det som kommer att hända i Sverige är att mer än 60 procent av befolkningen kommer att vara immuniserad till hösten. Omvärlden kommer kommer att gå åt samma håll, oavsett hur lång och krokig denna väg kommer att bli för dem.